Splitlåda och avgasbroms B10M -84 |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Splitlåda och avgasbroms B10M -84 |
*Michael |
9 Oct 2013, 10:33
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Har upptäckt ett par saker med min buss, och tänkte kolla med er...
1. Splitlådan saknar driv i lågläget. Nu var jag som inte ute och körde, men passade på och finlira runt bussen inne i garaget. Alltså bara krypkörning. Och jag testade att "flippa ner" spaken mest för att jag kunde. Fick dock inget driv alls då. Och jag väntade ändå och testade på flera olika sätt. Känns ju lite tråkigt, men jag känner att jag vill kolla med någon som ev. vet. Förvisso gjorde jag min övningskörning med en likadan buss för 20 år sedan, så jag har kört dem innan, men såvitt jag minns så var det bara att "förberedelse-flippa". Jag är inte helt hundra nu, men jag tror att lådan heter S6-90. Splitten är väl bara elektrisk förvisso, men jag hade hursomhelst fullt tryck på luften, fjädring i höjd och regelbundet nysande från lufttorken. Klart nyfiken på vad detta kan bero på. Jag inbillar mig att fel mest borde resultera i enbart ett läge. Inte att man skulle få ett ofrivilligt friläge. Jag kunde inte förnimma några ljud eller andra känslor i samband med uppsläppt koppling i det döda lågläget. Bara ett friläge som sagt. Klart oroande. Några teorier? 2. Och ursäkta den egentligen ganska dumma frågan nu. Jag hade kunnat kolla ganska lätt själv med en medhjälpare, men jag blev så nyfiken bara och saknade medhjälpare. Avgasbromsen ser med sin cylinder ganska sönderrostad ut, och jag var ganska övertygad om att den satt helt fast. Men när jag satt med motorn igång (höll lite gas) så testade jag fotknappen till avgasbromsen, och till min stora förvåning så tappade motorn snabbt varv och ville nästan dö. Betyder det att min avgasbroms funkar? Jag är inte alls påläst på hur den är konstruerad, men är det inte så att det bara är en dum cylinder som vid tryck stänger en klaff? Alltså, det jag fiskar efter, är helt enkelt ifall det är någon annan för mig okänd funktion som gjorde att motorn tappade varv, eller om det är så enkelt att min avgasbroms mot förmodan trots allt lever. |
Jan HBV 283 |
9 Oct 2013, 10:53
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
Angående lådan, i min kärra händer inget om inte kopplingen är ordentligt nedtryckt i botten. Det blir som att det är friläge. Kan det vara så på din också?
Avgasbromsen låter ju som att den funkar. / Janne |
*Michael |
9 Oct 2013, 17:52
Inlägg
#3
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Angående lådan, i min kärra händer inget om inte kopplingen är ordentligt nedtryckt i botten. Det blir som att det är friläge. Kan det vara så på din också? Avgasbromsen låter ju som att den funkar. / Janne Tyckte att jag tryckte den i botten ordentligt. Får kolla det. Vad gäller avgasbromsen. Finns det kanske någon slags bränsleavstängning så att inte motorn råkar driva när man avgasbromsar? Insåg efter att jag skrev förra inlägget att jag tror jag sett det någonstans. Men jag kan lika gärna ha drömt det. |
*Conny |
10 Oct 2013, 09:23
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Kanske inte så mycket svar på dina frågor men själv har jag en B10m -85 och har liknande problem. I början var en kabel till min split avdragen så jag hade bara högväxel på varje växel. Ibland när jag växlade och släppte upp kopplingen så var det bara friläge så då var det bara att koppla igen och lägga i växeln igen så funkade det. Trodde då att det berodde på länkaget eller liknande till lådan som gjorde att jag inte fick i växeln ordentligt. Nu när splitten funkar så händer det ibland att det blir friläge efter att jag bara slagit över knappen och frikopplat och då kan det ju inte vara länkaget till växellådan som spökar. Brukar hjälpa att bara frikoppla igen så hoppar växeln i. Så är också lite intresserad av vad som kan vara fel.
Min avgasbroms sitter fast och funkar inte men motorn dör om jag trampar på pedalen på golvet. -------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
*Michael |
10 Oct 2013, 11:47
Inlägg
#5
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Det var nog ett himla bra svar. För det första så låter det ju betryggande att det inte MÅSTE vara ett trasigt kugghjul i lådan bara för att min låda frilägger (vilket jag målade fan på väggen med först)
Och vad gäller avgasbromsen så kan vi ju då nästan bestämma oss för att avgasbromsknappen faktiskt stryper bränslet också. Tack! |
*Jaska |
10 Oct 2013, 19:37
Inlägg
#6
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 34 Registrerad: 28-July 13 Medlemsnummer: 3548 |
Nejdå, ingen fara.
Vanligen lägger spliten av ifall strömsignalen inte går från din knapp till växellådan. Kolla om du kan mäta upp ifall det är kabelbrott på vägen. Jag vill minnas att det också är ett relä som avlastar på vägen. Kolla att relät inte är paj också. Avgasbromsknappen dödar både pumpen och aktiverar spjället på en B9 och B10 Annars blir det som på en gammal Scania där man kan gasa och avgasbromsa samtidigt. Det skapar ett grymt svart moln bakom bussen... Det gläder inte den som ligger och nosar på din kofångare... Däremot ser man tydligt på en Volvo ifall cylindern till spjället funkar eller inte. Lyft på luckan och titta, svar direkt. Det är ingen viktig funktion, men trevlig att ha.. -------------------- Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv. Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop. Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar. Det är Lule... |
*Conny |
11 Oct 2013, 10:34
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Som jag skrev längre upp så funkade bara min i det högre läget när min kabel till splitten var av. Efter inkoppling så hör man reläet klicka nånstans framme under ratten när man ändrar läget på splitten. Så hamnar din i friläge när du läge i det lägre läget så verkar ju knapp, kablar och relä vara OK annars borde ju inget hända.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
*Conny |
15 Nov 2013, 18:01
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Bygger på med ytterligare notering men inget som är närmare en lösning. På min när jag växlar och den hamnar i friläge så räcker det med att trampa ner kopplingen och upp igen så hoppar växeln i så inget fel i länkaget fram till lådan iaf. Vet för lite hur splitten funkar för att förstå vad som kan åstadkomma detta fel. Upplever dock att den oftare missar växel nu sen jag lagade knappen till splitten och började använda den.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
Tommy HBV 1 |
16 Nov 2013, 10:55
Inlägg
#9
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Fixa till luftcylindern på växelådan som växlar mellan hög och låg. så tror jag det funkar sen.
Tommy HBV 1 |
*Michael |
18 Nov 2013, 13:50
Inlägg
#10
|
Superior Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 79 Registrerad: 10-June 12 Medlemsnummer: 2249 |
Tack för svaren. Efter att nu ha börjat köra med bussen så inser jag att min buss är som Connys. Nämligen att det funkar mestadels okej att lägga i lågväxeln genom att dubbeltrampa på kopplingen.
Får kika på luftcylindern till att börja med. |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 09:57 |
Designed from: |