Batteriladdning |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Batteriladdning |
Bengt HBV 308 |
21 Nov 2013, 18:23
Inlägg
#1
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Hur gör man på enklast vis att överföra ström 24V från(startbatterier)till 12 V (bodel) med enbart 24 V generator?
Vore enklast att bara köra med 24 V. Finns ju "transingar" 24V in 12V ut med bra effekt. Då kan man ju även ladda bodelen under färd. Har även funderat på att lägga nån form av relä emellan, som bryter "överföringen" när motorn stannas. Är jag ute och "cyklar"? Tacksam för tips. Bengt HBV 308 |
Lars och Elisabet HBV 251 |
21 Nov 2013, 22:27
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Börje HBV 216 kör med 2 system, 24V för fordonet och 12V för husdelen. Han har beskrivit detta i nån tråd (hittar tyvärr inte åt den nu). Kolla den!
Annars är det enklaste att köra "allt 24". All transformering kostar mer eller mindre energi. Vi bygger om/till Lilla Fröken och vi kommer att satsa på att endast köra 24 volt. Ett kompressorkyl klarar bägge systemen och det mesta i LED-lampor går att få tag på för 24 volt. Kolla in bland trådarna här på forumet så får du säkert mer "input". Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Bengt HBV 308 |
22 Nov 2013, 17:03
Inlägg
#3
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Börje HBV 216 kör med 2 system, 24V för fordonet och 12V för husdelen. Han har beskrivit detta i nån tråd (hittar tyvärr inte åt den nu). Kolla den! Annars är det enklaste att köra "allt 24". All transformering kostar mer eller mindre energi. Vi bygger om/till Lilla Fröken och vi kommer att satsa på att endast köra 24 volt. Ett kompressorkyl klarar bägge systemen och det mesta i LED-lampor går att få tag på för 24 volt. Kolla in bland trådarna här på forumet så får du säkert mer "input". Lycka till Tack för svaret. Måste nog ta ett ordentligt "snack m min huselektriker om detta är möjligt. Tyvärr så följde det en massa 12 V grejer till "den gamle", som ju blir värdelösa då. Kör även en 12V inverter på bodelen. Det var därför jag funderade i dessa banor att kunna ladda under färd. Gäller att fundera vidare. Kommer väl på nåt så småningom. Ha en trevlig fredag, därute.... Bengt HBV 308 |
Tommy HBV 1 |
22 Nov 2013, 22:58
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
En massa 12 volts grunkor? Vad är det som är 12 volt? Mycket som är på 12 volt går att konvertera till 24 volt. Jag är en förespråkare för ett rent 24 volts system i fordonen. Mycket enklare och ingen ihop blandning med spänningar. Tar det slut på ena kretsen så kan man nyttja den andra. (Start och belysning i samkörning) Har man som Börje två helt separata system med en generator för varje krets så helt ok. men torskar han på strömmen på startbatterierna så är det svårt att låna start från bodelen som ligger på 12 volt. Men det är ju som den delen man sitter på den är delad. Tommy HBV 1 |
Bengt HBV 308 |
23 Nov 2013, 11:23
Inlägg
#5
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Hej. En massa 12 volts grunkor? Vad är det som är 12 volt? Mycket som är på 12 volt går att konvertera till 24 volt. Jag är en förespråkare för ett rent 24 volts system i fordonen. Mycket enklare och ingen ihop blandning med spänningar. Tar det slut på ena kretsen så kan man nyttja den andra. (Start och belysning i samkörning) Har man som Börje två helt separata system med en generator för varje krets så helt ok. men torskar han på strömmen på startbatterierna så är det svårt att låna start från bodelen som ligger på 12 volt. Men det är ju som den delen man sitter på den är delad. Tommy HBV 1 Tack för svaret, Tommy. Fick häromdagen ytterligare ett förslag från ett s.k "ljushuvud". Förklarar i enkla drag: 2 st. 12 V batterier i serie, ger 24 V. Rätta mig om jag har fel Kopplar alltså samman 2 12:or för att få 24 V Tar ut plus på det ena och minus på det andra. Sammankopplingen mellan batterierna, alltså den "korta" kabeln, som går mellan plus och minus på resp. batteri. Påstås att det blir bara tolv volt där. Nån som vet. I så fall så ska man ju kunna lägga över laddningen på tolvvolten där. Problemet löst i s f. Då laddar ju 24 V generatorn i bussen både 12 och 24 V. Måste ju ventilera div frågor. Bengt HBV 308 |
Börje HBV216 |
23 Nov 2013, 19:18
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
men torskar han på strömmen på startbatterierna så är det svårt att låna start från bodelen som ligger på 12 volt. Tommy HBV 1 Jag stänger alltid av 24v-kretsen med huvudströmbrytaren när jag står still. Men om jag av någon anledning ändå skulle få slut på 24v så kan jag ganska enkelt med några startkablar koppla ihop och låna ström från två av mina fyra 12v-förbrukningsbatterier och på så vis få 24v för att starta bussen. Skulle jag tycka att detta är krångligt så startar jag mitt inbyggda 2-cylindriga vattenkylda Honda-elverk och laddar både 12v och 24v en stund… Vi ses Börje, just nu lite för kaxig… |
Börje HBV216 |
23 Nov 2013, 19:41
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Påstås att det blir bara tolv volt där. Nån som vet. I så fall så ska man ju kunna lägga över laddningen på tolvvolten där. Problemet löst i s f. Då laddar ju 24 V generatorn i bussen både 12 och 24 V. Bengt HBV 308 Tekniskt är det ju möjligt. Det är inte ovanligt i husbilar/båtar att man har ett skiljerelä mellan startbatteri och förbrukningsbatteri men då är det 12v till både start och förbrukning. När man behöver 24v till start blir det lite annorlunda och jag skulle känna lite oro inför följande scenario. Många bussar har förmodligen två 12v batterier i serie för att få 24v Du står en helg och fricampar och du snor ström från ett av dina två 12v-batterier i 24v-banken till förbrukning och kanske tömmer det helt. När du skall starta för att åka hem så "kopplar" du ihop dina två batterier igen för att få 24v. Är det då självklart att du får tillräckligt med energi med ett fräscht och ett förbrukat batteri? Blir det inte så att din 24v-krets lägger sig på det lägsta batteriets nivå spänningsmässigt och inte på det bästa batteriets? Om du får igång bussen med den batteri-konfigurationen blir det då inte en kraftig strömrusning till det tomma batteriet från det friska batteriet och en generatorn som börjar trycka på… Värmeutvecklingen vid den kraftiga laddningen kanske då skadar batteriet? Nej, vill du inte ha två helt skilda system som jag, så bör du nog göra som Tommy och andra – kör allt på 24volt! Försök inte sno lite 12v från 24v-batteribanken. Så tycker jag, det finns säkert hur många synpunkter som helst på detta... Kanske någon som haft som ovan utan problem? Vi ses Börje |
Tommy HBV 1 |
24 Nov 2013, 09:56
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Håller med Börje helt och hållet. Jag vet att när jag jobbade som bilelektriker på 70 talet så var det vanligt med dom gamla komradion (åkeriradio) som var på 12 volt och dom kopplades in av många på ett batteri med påföljd att det knäckte batterierna nästan omgående. Det var då som det blev ett införande av spännings konvertrar 24-12 volt Helt rätt som Börje skriver. Men det är ju många som inte vet vad plus och minus är och det är då lätt att det bara smäller. Men om jag av någon anledning ändå skulle få slut på 24v så kan jag ganska enkelt med några startkablar koppla ihop och låna ström från två av mina fyra 12v-förbrukningsbatterier och på så vis få 24v för att starta bussen. Tommy HBV 1 |
*Jaska |
24 Nov 2013, 12:42
Inlägg
#9
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 34 Registrerad: 28-July 13 Medlemsnummer: 3548 |
Jag avrÃ¥der Ã¥ det bestämdaste frÃ¥n att bara sno 12V frÃ¥n det ena av startbatterierna eftersom detta kommer att medföra ett (kraftigt) förtida Ã¥ldrande pÃ¥ det batteriet som du inte tar dessa 12V frÃ¥n. (Edit: förresten tar bÃ¥da batterierna grymt mycket stryk av det…)
I teorin funkar det, men det är dumt eftersom det skapas värme och energirusning som Börje skriver. Om du nu prompt vill använda 12V-grunkor, sÃ¥ ska du absolut sätta in en spänningsomvandlare. Man kan, om man vill, sätta in ett tredje batteri i fordonet som ska mata dessa prylar, men en enkel omvandlare lär aldrig orka ladda det tredje batteriet. Om du sätter in ett tredje batteri sÃ¥ ska du se till att det är av sÃ¥dan typ att det tÃ¥l upprepade djupurladdningar. Dina ordinarie startbatterier tÃ¥l inte att man djupurladdar dem, utan de svara med att dö inom bara nÃ¥gra veckor eller sÃ¥… Vill du ha en 12V batteribank pÃ¥ 390Ah, för djupurladdning, sÃ¥ har jag dom grejerna ligger härhemma Ã¥t dig. -------------------- LuleÃ¥. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slÃ¥r i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv. Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop. Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar. Det är Lule... |
Börje HBV216 |
24 Nov 2013, 18:12
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
|
*Jaska |
24 Nov 2013, 23:10
Inlägg
#11
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 34 Registrerad: 28-July 13 Medlemsnummer: 3548 |
Det är 6V-batterier som man seriekopplar, så att man får 12V.
Dom är av fabrikat Trojan och typen L16G. Dessa batterier är specialgjorda för att tåla extremt djupa urladdningar utan att ta skada av det. Vikt 50kg/st. Storlek: längd ca 300mm, bredd ca 200mm och höjd 415mm. Jag har fyra stycken batterier, två bra och två dåliga, så dom dåliga är inget att ha, annat än till återvinning. Alla är är syramätta och konditionskollade och två är i toppskick. Nypriset är hårresande, men googla "L16G", så ser du hur de ser ut. Man kan ladda dem med lite olika typer av laddare, men jag använder ju riktig truckladdare som normalt används till gaffeltruckar mm., men det är en 24V-laddare, vilket ju inte funkar för dig. Jag skulle nog se mig om efter en sjyst Ctek till det jobbet. -------------------- Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv. Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop. Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar. Det är Lule... |
Bengt HBV 308 |
26 Nov 2013, 18:40
Inlägg
#12
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Tack för alla bra tips. Det finns mycket kunnighet i klubben, har jag upptäckt.
Ända fram, tills idag, var jag övertygad om att bussens startbatteri var 24 V. Men av någon anledning, så var jag i batterilådan och "rev", kopplade ur en 220 sladd som inte var till nån nytta. Upptäcker då, till min stora förvåning att bussj-n är ju på 12 volt. Var helt övertygad om att det var 24 V på den. Tog för säkerhets skull bort ett par glödlampor för koll och si det var 12 volt. Ibland är man dummare i huve't, än lovligt. Så nu har jag en startdel på 12 V och en bodel på 12 V helt skilda från varandra. Så nu kan det ju inte vara så svårt att fixa laddning, även till bodelen, under färd. Mvh Bengt HBV 308 |
Lars och Elisabet HBV 251 |
26 Nov 2013, 21:23
Inlägg
#13
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Nu blev det mkt enklare helt plötsligt!!
Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Bengt HBV 308 |
27 Nov 2013, 17:00
Inlägg
#14
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 48 Registrerad: 14-November 13 Från: Mjölby Medlemsnummer: 4040 |
Nu blev det mkt enklare helt plötsligt!! Lycka till Jaa, nu blev allting mycket enklare. Var helt övertygad om att det var 24 till start, men ack så fel jag hade. Så går det när man inte tittar ordentligt. Egentligen så skulle man ha på "skallen". Men det får bli en annan gång. MVH Bengt HBV 308 |
Jan HBV 283 |
27 Nov 2013, 17:24
Inlägg
#15
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
Viken buss har 12volt till start
|
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 23:58 |
Designed from: |