Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Biodiesel - Frityrolja, Biodiesel |
Sören HBV 301 |
20 Jan 2014, 13:01
Inlägg
#1
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 31 Registrerad: 16-January 14 Medlemsnummer: 4139 |
Hej på er alla!
Här kommer mitt första inlägg i forumet… Jag går i tankarna att införskaffa ett reningsverk för frityroljor och köra bussen på. Funderar på att ev ha en liten dieseltank att starta och stoppa på. Vi har en b58-60T -77 och det gäller sommartid. Är det några av er som har erfarenhet av detta? Mvh Sören |
Lars och Elisabet HBV 251 |
20 Jan 2014, 20:28
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Hej o Välkommen
Har ingen egen erfarenhet men har kollat in diverse alternativa bränslen genom åren. Det finns en kalasbra bok som heter: "From the Fryer to the Fuel Tank, The complete guide to using vegetable oil as an alternative fuel", av Joshua Tickell. ISBN-nummer0-9707227-0-2 Har läst igenom den och han år igenom det mesta från "A-Ö". Här beskrivs också flera olika sätt att använda veg.olja, t.ex. antingen "rakt av" eller så genom titrering, dvs, man skiljer av glycerinet och får därigenom ett "renare" bränsle. Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Ralf HBV 263 |
21 Jan 2014, 13:51
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Finns ett bättre alternativ. Black diesel!
Skall tydligen gå bättre och dra mindre. Men det gäller att rena oljan ordentligt. Och man behöver inte göra om med andra tankar. På starsnöret att börja bygga en centrifug. Men jag vet inte om jag skulle våga tanka det i bussen..... |
Jan HBV 283 |
21 Jan 2014, 14:24
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
Var får man tag i det då?
|
Ralf HBV 263 |
21 Jan 2014, 15:08
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Mantillverkar den själv.
|
Ralf HBV 263 |
21 Jan 2014, 17:00
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
80% olja 20% bensin
|
Jan HBV 283 |
21 Jan 2014, 23:43
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
|
Gösta HBV 307 |
21 Jan 2014, 23:59
Inlägg
#8
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Hej! Blackdiesel! Nu blev man lite stäld. Är det nån som provat. Att en motor skulle kunna köras på det betvivlar jag inte. Men följderna. De allra finaste instrumentet med tusendelar i toleransen, bränslepump och spridare. Och filtren hur länge skulle det gå. Skulle vara spännande att höra om någon verkligen provat.
|
Ralf HBV 263 |
22 Jan 2014, 16:28
Inlägg
#9
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Ja spännande. Allt beror väl lite på hur mycket man filtrerar den. Har bara hört kompis, komipis historia om det.
Han har tydligen kört flera tusen mil på det utan problem, kör med en Opel Vivaro. Kanske blir en het potatis på årsmötet : Men om jag kommer igång med det, så blir det så klart en rapportering hit. Men att köra i en buss motor vågar jag inte. Har en granne som får bli försöks kannin |
Tommy HBV 1 |
22 Jan 2014, 20:01
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Vist kanske det fungerar. Känner in från Irland som kör Citroen diesel i Sverige (bilen reggad i Irland) Han kör på flotyr olja som han får från restauranger mm. Åker ända till Danmark och hämtar. Bilen ombyggd med två tankar och förvärmning på flotyroljan av motorvattnet. Vist funkar det luktar gatukök både före och efter han vart här. Men vilket strul med tankningar påfyllning med dunk öppna och stänga kranar före stopp samt öppna efter start. Motorn måste ju stoppa med vanlig diesel annars så blir det ett ordentligt jobb att rengöra ledningar spridare pump mm mm innan nästa start kan ske.åka Sen att åka och hämta flotyrolja på kvällen efter stängningsdax. Nä inget för mig. Likaså detta med Blackldisel Gammal spillolja och bensin. Först så ska oljan renas Till macken och köpa bensin i dunk hem i garaget och blanda. Skall man fylla tanken med typ 600 liter så har man ju lite jobb. Skall man sen ha med 600 liter i oljefat på resan så är det lika mycket till . Stannar sen bussen med igensatta filter och bärgaren får komma Finns det någon vinst då utan bara besvär? Möjligen kan man köra jordfräsen på om den gick på diesel. Eller en gammal tändkulemotor. Är det nån som vill ha spillolja så har jag gott om det. Hör gärna av er hur det går. Tommy HBV 1 |
Gösta HBV 307 |
24 Jan 2014, 21:50
Inlägg
#11
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Att trampa omkring för att samla upp frityrolja och dessutom få känna sig lite småkriminell kan inte vara nån riktig höjdare. Hur mycket olja kan ett M D i en medelstor stad leverera varje månad. Vad händer med oljan i dag, ja den hamnar väl på en miljöstation det begriper jag, men väl där, hamnar den då i spilloljecisternen, eller går den i sin egen fil till något annat ändamål.
Matnäringarna verkar ju dessutom vara påpassade så det är nog inte lätt att få oljan, om man nu inte känner någon privat som jobbar där. Vad krävs för att man ska kunna rena frityrolja, och hur stor mängd erfodras för att nå nollresultat på investeringen, inbegriprt alla resor som man gör enkomt för insamlingen. En husbuss vill väl ha mellen 2 och 3,5 liter milen och många kanske inte gör av med mer än 2,5 kubik årligen men naturligtvis både mer och mindre. Tillhör den senare kategorien har nog inte kört mer än fem sexhundra mil som mest, men även så lite som 90 mil nåt år. Det kanske är efterfrågan också så att man får betala för oljan. Är det så också att det är förenat med högre kostnader att att göra spillolja brukbar, eller är det bara jag som tror att frityroljan kan renas på ett mindre kostbart sätt. |
Ralf HBV 263 |
24 Jan 2014, 23:14
Inlägg
#12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Kostnaden för reningen är den samma på frityr och motorolja dvs ca 2 kr per 20-30 liter.
|
Gösta HBV 307 |
24 Jan 2014, 23:48
Inlägg
#13
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 23-November 13 Medlemsnummer: 4056 |
Är det något man vanligen pysslar med själv, eller är det som regel att man länar iväg, för rening. Smörjoljan kan ju innehålla glykol och vatten. Och det vill man ju ha bort. Men gammal olja innehåller ju sot och sot är ju ett prima slipmedel, Vad jag kan se i gamla oljefat som har stått utan att någon rört den på ett par år,är ju att oljan ser riktigt fin ut, när det tyngre sjunkit neråt
Är det samma process som utförs, oavsett om det är spillolja eller om den kommer från en fritös Har en bekant som tog över en gård där det står 3fat Ca 650 Kg Äldre motorolja från tiden då de moderna tillsatserna inte var uppfunna. Den oljan av nån, borde det ju kunna bli Blackdiesel av. eller? Rimligen skulle den inte behöva renas som en spillolja då den inte har några orenheter. Eller tänker jag fel. |
Ralf HBV 263 |
25 Jan 2014, 16:36
Inlägg
#14
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Som sagt så har jag bara läst mig till det. Men vattnet får du bort igenom att värma oljan innan filtrering. Sedan så filtreras den medans den är varm och bra densitet. Oljan blir renad under 1 micron. Men allt beror på hur mycket tid man lägger på reningen.
Filtreringen görs via en centrifug som slungar oljan mot en vägg och sepparerar sotet från oljan. Ju längre oljan är i centrifugen ju renare blir den. Det är just motorolja som man gör blackdiesel av så den bör fungera bra. |
Jan HBV 283 |
26 Jan 2014, 16:47
Inlägg
#15
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
|
Lo-Fi version | Tid: 24th November 2024 - 18:34 |
Designed from: |