Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Dieselbakterier?
Börje HBV216
inlägg 16 Jul 2015, 21:44
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Eftersom det inte verkar vara nÄgon trÀngsel pÄ forumet sÄ kanske jag kan komma dragande med mina problem igen


Jag byter alltid brÀnslefilter och oljefilter varje Är och gjorde sÄ i Är ocksÄ innan Ärsmötet i Karlstad.
Min vana trogen sÄ sÄgar jag isÀr dieselfiltren för att se om jag har nÄgra spÄr av
dieselbakterier. Jag tyckte dÄ att jag sÄg spÄr av nÄgot brunfÀrgat, inte mycket,
men ÀndÄ synbart i botten pÄ filterburken.

Det dÀr kunde jag inte slÀppa sÄ efter att ha kört ett par hundra mil sÄ byter jag
filter igen och dÄ ser det ut sÄ hÀr:
Bifogad bild

Det Ă€r spĂ„r av nĂ„got brunt i botten pĂ„ burken men SJÄLVA FILTRET SER HELT NYTT UT!

Jag bestÀmmer mig i alla fall för att drÀnera tanken. Jag Äker till min verkstad runt hörnet
DÀr har man som tur Àr förbarmande över mig och min buss. Jag kör dit pÄ kvÀllen och vi tar upp den pÄ lyften.
DÀr fÄr den stÄ till nÀsta morgon för att eventuellt vatten och annat skit skall skikta sig och samlas i botten pÄ tanken under natten.
Bifogad bild
Under tanken har jag som ett hÀngande kvinnobröst med bottenpluggen i, skiten ska vÀl samlas dÀr antar jag.

PÄ morgonen Äker bottenpluggen ur. De första litrarna som kommer Àr mörktonade och det Àr en del rostflaggor med ocksÄ.
Men inget av den bruna ”kolasĂ„s” jag sĂ„g i botten pĂ„ filterburken.

Jag samlar upp det Àr i olika kÀrl för att ha koll pÄ vad som kommer ut efterhand.
Efter nÄgra liter sÄ börjar det klarna och efter 7-8 liter Àr det sÄ klart som nu den moderna dieseln kan vara.
Jag lÄter det rinna ytterligare 8-10 liter för sÀkerhets skull men dieseln förblir klar.
Det Àr svÄrt att sÀga om det var nÄgot vatten med i den första slatten eftersom det var mörktonat men jag tror inte det.
Jag anvÀnder sÄn hÀr Water-remover med jÀmna mellanrum.

Gubbarna pÄ verkstaden sÀger att det inte liknar de problem som dom kan se ibland med
dieselbakterier.

En teori till det mörktonade Àr att jag av oförstÄnd har varit för generös med att hÀlla i medel mot dieselbakterier.
Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÄ avrÄdde man frÄn att göra som jag gjort,
hÀlla i pÄ hösten och sen lÄta bussen ska stÄ över vintern.
Och det sÀger han nÀr jag redan hÀllt i skiten i tanken med 300 liter diesel

NÀr man hÀller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Àr förbrukad.
Han sÀger att medlet annars oxiderar och lÀgger sig pÄ botten i tanken.
Med detta ringande i öronen sÄ fanns ett skÀl till för att bottenpluggen skulle ur. Det var helt klart behövligt i vilket fall som helst.

Har ni erfarenheter av detta problem eller liknande? KĂ€nner ni igen ”kolasĂ„sen” i filtret?
Tycker ni att jag Ă€r naiv som tror att problemet Ă€r ur vĂ€rlden nu eller bör jag göra nĂ„got mer? Är det hĂ€r början pĂ„ ett dieselbakterie-problem jag har?
Jag har ju lÀst hÀr pÄ forumet hur det kan se ut nÀr man har bakterier men - Àr det sÄ uppenbart
och sjÀlvklart nÀr man ser det om det Àr bakterier eller inte?

Min tank sitter inbyggd upp bakom bakaxeln gömd bakom tvÄ lufttankar.
Det Ă€r knappt man kommer Ă„t drĂ€neringen och det skulle bli ett djĂ€vla jobb att fĂ„ ner tanken för rengöring om det krĂ€vs sĂ„ det Ă€r klart att man Ă€r orolig
 sad.gif

Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 16 Jul 2015, 22:19
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Börje.
Guskelov sÄ har jag aldrig haft tillstymmelse till alger i tanken, men jag har sett andra som har haft det. Vi har Àven haft problemet pÄ jobbet i kylaggregaten, bÄde pÄ bilarna och slÀp samt trailers. Vi hade en finsk Äkare hos oss i vintras som hade fÄtt denna skit i tanken. samtidigt sÄ hade nÄgon tjuv varit och slangat ur brÀnslet för han nÀr han sov. Det var dÄ han sa med ironi den sanna glÀdjen Àr skadeglÀdjen mÄtte fanskapet fÄ stopp i kylan med mitt brÀnsle. Men vi tömde tanken pÄ resterande brÀnsle.
Sen kommer det en viktig sak som ni skall tÀnka pÄ. Lossa returen till tanken starta motorn och kör ut returbrÀnslet i en dunk. minst 10 liter. byt sedan samtliga filter och kör ut ytterligare 10 liter, sen kan ni koppla tillbaka returslangen.
Anledningen till denna procedur Àr att i filter och brÀnsleledningar sÄ finns det infekterade brÀnslet och det kommer tillbaka till tanken annars nÀr ni startar. och dÄ blir det som nÀr man sÀtter tÀtte till filbunken. (hoppas ni vet vad tÀtte Àr)
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 16 Jul 2015, 22:38
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Tommy HBV 1 @ 16 Jul 2015, 22:19 ) *

... dÄ blir det som nÀr man sÀtter tÀtte till filbunken. (hoppas ni vet vad tÀtte Àr)
Tommy HBV 1


Hej Tommy!

Jag antar att "TÀtte" gör sÄ att det blir som en sörja?
Det har inte jag i tanken.

Dieseln Àr helt som vanligt i konsistens men den första slatten
var lite mörkare...
Det kanske Àr ett resultat av Äratals skitsamlande i tanken?

Är det bruna i filtret Ă€ndĂ„ ett tecken pĂ„ bakterier tro?
Har nÄgon pÄ forumet sjÀlv haft eller sett hur detta ser ut?

Börje
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 17 Jul 2015, 10:19
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Jag tror du kan simma lugnt Börje
Lite brunt pÄ botten gör ingen katastrof !!
Jag fick dieselbakterier första sÀsongen med bussen och det visade
sig vara upprostat mest hela översidan pÄ tanken.
Vatten och smuts i alla former hade öppet hus sÄ att sÀga.
NÀr jag tog ur tanken för renovering sÄ grÀvde jag ur smeten
med handen men dom var sÄ aggressiva sÄ det kÀndes som att doppa
hÀnderna i batterisyra--stora gummihandskar pÄ
Bussen gick lite dÄlig sista milen och nÀr armaturen togs upp fick jag förklaringen sugsilen proppad med klÀgg

Bifogad bild


User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 18 Jul 2015, 12:17
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Johny, om du visste vad skönt det var att lÀsa dina lugnande ord.
Simma lugnt skrev du – och det var förstĂ„s helt rĂ€tt!
HÀr kommer fortsÀttningen pÄ min historia.

Jag hade igÄr fredag telefonkontakt 2 gÄnger igen med Red Line Oil
och deras tekniska support , Bert heter han, en trevlig och kunnigs kille
som ödslade mycket tid pÄ mitt problem.
Jag mailade bilder som han analyserade och resultatet Àr:
Jag har inte dieselbakterier! Jag har oxiderade RME rester, frÄn raps och tallolja.
Om den nya dieseln fÄr stÄ för lÀnge sÄ oxiderar och hÀrsknar RME och dÄ
blir resultatet som min ”kolasĂ„s”

Det Àr inte smittsamt som dieselbakterier men kan vara ett lika stort problem!
I sÄsen Àr det som smÄ gryn och framför allt sjunker PH-vÀrdet i brÀnslet vilket
förstör brÀnslets smörjande egenskaper. Det gör att insprutningspumpen slits ner snabbare.
AlltsÄ lika stort problem som bakterier men lÀttare att lösa verkar det som.
Jag fick rÄdet att köpa en Red Line oil produkt som heter RL-2, en liten flaska man hÀller i tanken.
Den skall LÖSA UPP och rengöra och smörja.
Sagt och gjort jag hÀller en flaska i tanken som Àr full med 300 liter sen Äker jag
ut en svÀng pÄ drygt 10 mil.

NÀr jag kommer hem Àr det dags att sÄga isÀr mina 2 filter igen och hÀr Àr resultatet.
Blankt och fint som ett nytt filter!
Bifogad bild

Jag vet att 10 mil inte Àr sÄ mycket men jag tror att om jag haft omfattande problem kvar
sÄ hade jag sett spÄr av det.
Vad som gjort mest nytta vet jag inte, drÀnering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla
flaskan frÄn Red Oil

Ja, fan vet – vi fĂ„r vĂ€l se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ă„ka till RĂ€ttvik och Classic Car
i alla fall!

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif












User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 18 Jul 2015, 14:26
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Börje HBV216 @ 16 Jul 2015, 21:44 ) *


Efter telefonsamtal förra hösten med tillverkaren (Red Line) sÄ avrÄdde man frÄn att göra som jag gjort,
hÀlla i pÄ hösten och sen lÄta bussen ska stÄ över vintern.
Och det sÀger han nÀr jag redan hÀllt i skiten i tanken med 300 liter diesel

NÀr man hÀller i medlet skall det helst skvalpa runt hela tiden tills tanken Àr förbrukad.
Han sÀger att medlet annars oxiderar och lÀgger sig pÄ botten i tanken.
Börje action-smiley-030.gif


Det jag skrev i mitt första inlÀgg att "medlet oxiderar"
hade jag missuppfattat. Medlet oxiderar aldrig, det Àr vad det
bekÀmpar som oxidera och det kan sÀkert vara bra att fÄ ut
restprodukterna genom att förbruka brÀnslet istÀllet för att
det ska lÀgga sig till ro pÄ botten i tanken...

Börje
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 25 Aug 2015, 20:58
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Börje HBV216 @ 18 Jul 2015, 12:17 ) *

Vad som gjort mest nytta vet jag inte, drÀnering av tanken, 3 filterbyten eller den lilla
flaskan frÄn Red Oil

Ja, fan vet – vi fĂ„r vĂ€l se hur det utvecklar sig. Nu törs jag Ă„ka till RĂ€ttvik och Classic Car
i alla fall!

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif


HUR GICK DET SEN?

Jo, jag har nu varit pÄ en resa till HBV-trÀffen i RÀttvik och lite till.
Jag har nog kört ca 200 mil med de senaste filtren som jag nu
har bytt ut och sÄgat sönder.

Filtren ser helt frÀscha ut
.
Bifogad bild]


inte ett spÄr av den kolasÄs jag hade i filtren tidigare!
Bifogad bild

Nu hoppas jag att jag kan lÀgga det hÀr problemet bakom mig och
sluta oroa mig för ofrivilliga stopp lÀngs vÀgen pÄ grund av detta.
Jag kommer att fortsÀtta med Red Line Oil RL-2 i förebyggande syfte.

Det dÀr var ju djÀvligt skönt - men nu till en trist bekÀnnelse av min egen klantighet!

NÀr man byter filter sÄ mÄste man ju pÄ de hÀr Àldre maskiner lufta
brÀnslesystemet mauellt och pÄ min THD 100 motor sÄ Àr det tvÄ luftskruvar.

En skruv sitter pÄ insprutningspumpen (spÄrskruv) och en pÄ kabinettet mellan de tvÄ filtren.

Skallen pÄ luftskruven mellan filtren Àr alldeles för grov, 13-nyckel.
Ett borrat hÄl genom hela skruven inuti och ett hÄl tvÀrs precis under bultskallen.
gör ju skruven ganska vek

Med 13-nyckel sÄ fÄr man alldeles för mycket kraft för den svaga skruven och jobbar man
dÄ med musklerna istÀllet för hjÀrnan som i mitt fall sÄ dras skruven lÀtt av.
Jo jag vet – det Ă€r en dĂ„lig ursĂ€kt


Bifogad bild
Förtvivlat stÄr jag dÀr med skruvskallen i handen och tittar pÄ resten av skruven
nere i filterkabinettet. Jag ser framför mig ett vilt jagande efter ett nytt filterkabinett.

Bifogad bild
Men en ”svinpit” löste problemet med skruvresterna i hĂ„let och jag pustade ut och trodde
nu Àr det bara att köpa ny luftskruv sÄ Àr jag pÄ banan igen.
Föga anande jag att det skulle bli ett jÀtteproblem att fÄ tag pÄ ny luftskruv.

Först ringde jag runt, helt dödfött. Ingen lyfter pÄ hÀcken en för en liten skruv som nÄgon
i telefonen frÄgar efter. Jag tar bilen och Äker runt till mina nÀrmaste Volvo Truckcenter.

Men bakom reservdelsdiskarna sitter unga fjuniga killar och bara ruskar pÄ huvudet eftersom
sĂ„ gamla grejer inte gĂ„r att söka efter i deras datorer – och dĂ„ finns dom inte!

Efter ett tag hamnar jag pÄ Volvo Buss i Huddinge dÀr jag har turen att trÀffa Roffe, en
gammal rÀv som hjÀlpt mig tidigare. Han gör sig besvÀr att gÄ ut pÄ verkstaden och fysiskt
leta efter en luftskruv! TyvÀrr ingen framgÄng men han börjar slÄ i pÀrmar och tar
till och med fram en sÄn dÀr gammal Microfishe för att försöka hitta ett artikelnummer pÄ
skruven. Det hÀr besvÀret skulle aldrig nÄgon av de unga grabbarna besvÀra sig med.

Roffe hittar artikelnumret och nu kan han söka i det ”fina” datorsystemet efter skruven och
han fick trÀff. Det skulle finnas pÄ Volvo Truck i Kungens Kurva.

Jag Äkte förstÄs dit pÄ direkten och köpte tvÄ stycken till ett pris av 177kr
Svindyrt men bussen stÄr ju still utan


Nya skruven pÄ plats
Bifogad bildBifogad bild

Förmodligen kan den hÀr skruven ha funnits pÄ fler av dom stÀllen jag besökte först men
eftersom man inte orkar göra sig det besvÀr som Roffe gjorde sÄ Àr det lÀttare att sÀga
att den inte finns!

Man kÀnner sig maktlös nÀr man inte kommer förbi lata bromsklossar, men nu
Ă€r jag glad igen. Nya filter, luftat och klart!


Vi ses
Börje action-smiley-030.gif

PS. Det blev mycket text om skruven men huvudbudskapet Àr
att jag verkar vara av med dieselproblemet! thumbup.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Hasse HBV 253
inlägg 25 Aug 2015, 23:23
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 520
Registrerad: 9-February 12
Medlemsnummer: 2207



Mycket intressant lÀsning och vad fint att det löste sig till slut thumbup.gif
man kan ju fÄ Ängest för mindre. Ska banne mig inhandla en slatt RL-2!

action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 26 Aug 2015, 09:45
Inlägg #9


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Frćn: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Börje.
Det syns att du Àr en bra fotograf och reparatör.

Toppen bilder och bra förklarning till allt.

Men som du skriver dom dÀr data killarna bakom reservdelsdisken blir man bara sÄ irriterad pÄ.
TÀnk om ledningen pÄ företagen kunde förstÄ vad gammalkunskap Àr vÀrd.
Gamla "rÀvar" i periferin sittande med glasögonen pÄ nÀsan och hörapparaterna pÄslagna dom skall man vara rÀdda om.
Tommy HBV1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 26 Aug 2015, 12:04
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



CITAT(Tommy HBV 1 @ 26 Aug 2015, 09:45 ) *

Börje.

Gamla "rÀvar" i periferin sittande med glasögonen pÄ nÀsan och hörapparaterna pÄslagna dom skall man vara rÀdda om.
Tommy HBV1


Precis sÄ ser Roffe ut som hjÀlpte mig! laugh.gif

Tack för berömmet det vÀrmer!

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 5 May 2016, 11:28
Inlägg #11


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Frćn: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hur gick det sen kanske nÄgon undrar?

Jo, jag hade ju förra Äret problem med skit i dieselfiltren.
Se ovanstÄende inlÀgg.

IgÄr rundsmorde jag bussen och bytte olja och alla filter.
Min vana trogen sÄ sÄgar jag numera alltid isÀr dieselfiltrena för att
se hur det stÄr till i tanken.
Bifogad bild
SÄ hÀr fina ser mina filter ut frÄn förra sommaren. DÄ blir man glad
och jag kommer att fortsÀtta med Red Line Oil produkten RL-2.
Alla blir lyckliga i sin tro men jag chansar inte med att lÀgga av med detta.
Om inte annat har medlet smörjande och rengörande verkan pĂ„ dieselpump och spridare


Mot nya mÄl, vi ses!
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 30th November 2024 - 14:46
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience