Bussen, renoveringen av motorn |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Bussen, renoveringen av motorn |
Kurre o Tina HBV 166 |
5 Feb 2008, 08:37
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
hej alla
ska försöka mej på dessa tekniska saker som kallas data,e ju inte alltid de blir som man vill att de ska bli efter att ha kört hem den nya införvärvet,så upptäker man att de finns ingen annan värme än de som bussen ger från motorn de finns en 2 kilowatt vatten värmare i den ,men de blir för dyrt å ha på hela tiden samt att de tar för lång tid innan de kommer upp i temp well så här ser pärlan ut i allefall just nu samt en bild på insidan upptäckte som sagt att vid stilla stående tongångs körning så tryckte den ut vatten ur kylsystemet så de blev å börja å kolla på motorn direckt köpte nya spridar hylsor å provtryckte med tryckluft för å få reda på att 4ans cylinder bubblade rakt ut i vattensystemet trotts byte av spridar hyllsa så fortsatte de å bubbla i vattensystemet så de blev å riva den toppen toppen såg ju fin ut inge problem,men den anndra delen däremot där satt problemet de va en spricka i motorblocket ,som gick mellan 4rans cylinder rakt över kylvattenskanalen å vidare te 5ans cylinder som tur va så är sambon med å håller stämningen uppe så långt har jag kommit nu med den motorn å vad jag ska göra nu vet jag inte i skrivandes stund men de ser inte ut å bli nåt rullande i sommar well de va lite vad jag har sysslat med ,sen jag fick hem min buss sorry om bilderna inte e dom bästa ,dom e tagna med mobilen ha de bra alla Kurre |
HÃ¥kan HBV 179 |
5 Feb 2008, 19:54
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 184 Registrerad: 16-January 08 Medlemsnummer: 533 |
oj va trist , ja såg den bussen på nätet men var för långt o åka o titta på den
kul med lite bilder att se lycka till med fortsätningen mvh håkan -------------------- håkan i sveriges trädgård....
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
5 Feb 2008, 23:56
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Grattis! Ni har ju fått en utmaning!! (det gäller att se saker och ting positivt ibland.... ) Om vi börjar med: Är det våta foder i motorn? ser inte riktigt på bilden av sprickan hur den är skapt... Om det är våta foder är det lite skumt att den blåser om det inte är en spricka i fodret... ELLER hur ser egentligen topplockspackningen ut? Det kan inte vara den som är orsaken?
Kan vara svårt att se om det är en liten blåsning i packningen och den inte varit så länge... Du får nog börja med att kolla upp lite såna där grejor så kan du kanske hålla ner repkostnaden så ni kan ut å fara i sommar! Kolla också om toppen är plan med en RAK linjal! |
*Roland |
6 Feb 2008, 00:35
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 |
Hej!
Råkade ut för en liknande sak med min D11 för en massa år sedan. På väg från Tyskland till Tyskland genom Tyskland (väst-Berlin-öst) försvann plötsligt en mutter från en av pinnbultarna till grenröret. Vi köpte en ny mutter i Berlin och monterade bara för att konstatera att även den vibrerade av efter kort tids körning. Köpte då en vanlig och en nylock mutter som var kvar. Väl hemma i Svedala igen tog vi bort topparna under motorrenovering och körde dem i en kemisk hettvätt. Då konstaterade vi att vi hade en spricka i ena toppen och att det förmodligen var orsaken till att muttern vibrerat bort. Sprickan var kort och på avgassidan så inget problem med kylarvätskan. Som tur var hade vi en reservtopp som vi bytte till och problemet försvann. Hitta en gammal topp på Bussdemonteringar på Hölö är ett tips från mig. Roland -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
Kurre o Tina HBV 166 |
6 Feb 2008, 07:24
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
Tack ska ni ha för era råd å muntra till ropp.
de värmer liksom lite extra vid såna här tillfällen funderar lite fram å tebacks på detta motorn jag har e ju inte så lätt å få tag i man kanske ska köpa en nyare å lägga i men då blir de ju samtidigt en massa andra extra jobb aja vi får la se hur de går mvh kurre |
Kurre o Tina HBV 166 |
16 Feb 2008, 19:06
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
Hej igen alla
Ja nu e de ju ganska kuligt bara kallt å blåsigt,jag fick besök av HBV77 som kvisstade över å tittade lite på nyförvärvet .så vi tog en fika i torpet å snackade lite lite senare så åkte jag över å hällsade på i enköping med, tänk så mycke man har å prate om när de gäller bussar hi hi så den kontakten får vi fortsätta med kul med att bara träffas ju jaha så e de ju så kallt å blåsigt så man e hemma i stället för å vara ute ve bussen men tog med mej penslar å kylarshalusit för å kunna måla lite hema i värmen så nu e de grund målat i allefall å motor letar vi efter fortfarande ,vi får la hoppas att de ger nått resultat va de lider de verkar som att blocket på motorn har tagit så mycke stryk när den frös ,så den e nog inte rak nånstans men men de finns ju så mycket annat å göra så länge ,så tiden arbetar för oss ,hoppas jag well de va väll allt just nu i allefall ta väl hand om er alla Kurre |
*Christian |
2 Mar 2008, 22:17
Inlägg
#7
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 20-February 08 Medlemsnummer: 579 |
Hej Kurre o Tina, såg era bilder och jag undrar: vad har ni för kyl. Är det en 220 kyl?
|
Kurre o Tina HBV 166 |
3 Mar 2008, 01:00
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
Hej på dej
jo de va en 220 kyl som kom med i bussen när vi köpte den,likaså en 220 mikro i den Kurre |
*Christian |
3 Mar 2008, 09:34
Inlägg
#9
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 20-February 08 Medlemsnummer: 579 |
Hej igen Kanske lite off topic igen men...
Kan ni köra den på batteri eller måste ni ha "landström"? Jag har funderat om man kan köra med omvandlare, men Tommy menar att så stora omvandlare drar för mkt startström. Vore smidigt att kunna köpa "billiga" energieffektiva 220V skåp. Fast jag vill inte vara tvungen att ladda batterier så ofta. Hoppas det löser sig med motorn förresten. Vad var det för sort, finns det alternativa motorer ni kan använda? Man kanske dyker på nåt. |
Kurre o Tina HBV 166 |
26 Mar 2008, 14:16
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
Hej på er alla
Sorry de inte har blivit något skrivit på ett tag. men de e full rulle på landet där jag har bussen stående ,håller på å kör grävare för tillfället för å göra en plats åt bussen,,å de verkar bara finnas sten på den tomten lol sen vädret går ju inte ens å diskutera ,de blir ju bara värre å värre ,jag som hoppades på en snabbt kommande vår nu ,,tji fick man ja christian de där med kylen ja ,,har inte någon omvandlare eller nåt än,den bara fanns med när vi köpte den,,fast de går ju på landström om man har de min ide e å utnytja 24 volten så mycke som möjligt. så lösningen med kylskåp blir väl ett kompresor matat ,,eller ett 24v,220v gas har kollat lite på en generator som ger 220 under gång ,,men vi får la se vad de blir så småningom nu till min fråga jag har ju en trasig volvo motor D96B en disel6a utan turbo min fråga e skilljer de mellan motorfästena ,om en sån motor har suttit i en buss eller lastbil har eventuellt hittat en beg motor ,men är nu osäker på om motorfästena skiljer sig mellan en d96b som suttit i en lastbil å en d96b som suttit i en buss ? hoppas de finns nån i denna exellenta samling som kanske har svaret på denna fråga mvh Kurre |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
26 Mar 2008, 19:18
Inlägg
#11
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Skiljer det på fästena (vilket jag tvivlar på) så gör man bara om dom om allt övrigt är rätt.... Själv har jag en sexa i bussen som i orginal är byggd för en fyra... innebär elkylfläkt för den vanliga går inte dit, det är nätt och jämt att man får in ett visst papper emellan...
Så vaddå motorfästen... |
Kurre o Tina HBV 166 |
26 Mar 2008, 22:26
Inlägg
#12
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
Hej
ja jo visst ,,man kan ju byta motor med men jag hoppades på att slippa ändra nu ,,så jag kanske kan komma ut i sommar på vägarna med bussen ,,å de går ju betydligt fortare om de passar från första början typ Kurre |
Charsten HBV 21 |
26 Mar 2008, 23:11
Inlägg
#13
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 |
Ring och prata med Tommy 1 så får du ett riktigt svar.
//21 -------------------- Mercedesåkare
|
Kurre o Tina HBV 166 |
27 Mar 2008, 01:46
Inlägg
#14
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 |
Hej igen:)
Bra förslag Charsten sagt å jort han tyckte jag skulle ställa frågan här i vårat excelenta sällskap MVH Kurre |
Sonja HBV 133 |
27 Mar 2008, 11:23
Inlägg
#15
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 298 Registrerad: 19-March 07 Medlemsnummer: 318 |
Hej igen:) Bra förslag Charsten sagt å jort han tyckte jag skulle ställa frågan här i vårat excelenta sällskap MVH Kurre Föttena kan vara olika men fästena i blocket är jag nästan 100 att de är lika om båda är 96or. det gjordes inte olka block för buss å lastbil. -------------------- Ha en dag som ni vill ha den .
Sonja + Kajsa + Gussi HBV 133 |
Lo-Fi version | Tid: 28th November 2024 - 00:33 |
Designed from: |