Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> air brake lampan, lyser ibland
HÃ¥kan HBV 179
inlägg 13 Jul 2008, 17:04
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 184
Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533



haee.gif har inte kört så mycke med min buss
idag när ja startat o motorn gått en stund o ja tryckte ca 8 gånger på bromsen så sjönk den röda nålen lite var gång o air brake lampan börja lysa efter ca 15sec steg nålen steg o gick över 5tror ja o lampan slockna e detta normalt, ska säga de finns en röd en vit nål den vita är böjd uppåt mot glaset kan den ha nån inverkan på detta ?? har inte tänkt på detta de få gånger ja kört o inte sätt lampan tändas, om lampan tänds under färd blir de en tvärr nit eller vad händer haee.gif

mvh håkan action-smiley-030.gif


--------------------
håkan i sveriges trädgård....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tom HBV168
inlägg 15 Jul 2008, 11:23
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: Admin
Inlägg: 768
Registrerad: 3-February 08
Från: Kristianstad
Medlemsnummer: 558



Normalt sett borde trycket sjunka efterhand som du använder bromsen, för att sedan öka igen när motorn går. Har du väldigt liten tryckluftstank/ar så kan jag tänka mig att trycket varierar en del. Det är nog inte så bra om lampan börjar lysa under färd. Dock kommer den inte att tvärnita. Ju högre motorvarv desto snabbare snurrar kompressorn och du får snabbare nytt tryck. Varför du har en röd och en vit nål har jag ingen aning om.
Du får väl ut o testa en liten runda normal "stadskörning" samtidigt som du håller koll på nivån.

Vi har 5 lufttankar på på vår buss, men jag antar att det beror på att vi även har luftfjädring bak och tryckluftskoppling. Tar en bra stund att få upp trycket på tomgång, men håller man lite varv så går det betydligt snabbare.

Jag är inte helt insatt i det här så om någon vet bättre får ni mer än gärna rätta mig smile.gif



--------------------
BUSS och kram!
MVH / Tom

www.nightrider.se
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 15 Jul 2008, 16:32
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej.
Röd och vit nål är för tvåkretsbromsarna, Vilken som är för vad vet jag inte på rak arm men jag tror den vita är för framkretsen.
När det gäller dom andra tankarna så är dom endast indikerade med lågtrycksindikatorer som tänder den röda varningslampan. även på bromstankarna sitter det indikatorer.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Olle
inlägg 14 Jan 2009, 02:21
Inlägg #4


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 10
Registrerad: 9-January 09
Medlemsnummer: 915



Vit nål visar hur mkt tryck du har i bromsystemet,tankarna....röd pil visar bromstrycket när du bromsar..
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 14 Jan 2009, 09:44
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Olle.
Du har nog lite fel vad det gäller Håkans buss.
Det är en Volvo B6 1979 års modell och den är utrustad med ett tvåkrets broms system. Och dom har en visare för varje luftkrets.

Det du tänker på är dom gammla med enkretssystem. då var ena visaren till att visa vad du hade i luft tryck och den andra hur mycket du mata ut på bromsen.

Så helt rätt som du skriver med enkrets system.

Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Bertil HBV30
inlägg 14 Jan 2009, 14:22
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 311
Registrerad: 15-March 08
Medlemsnummer: 598



Hej!

Det finns en del olika system för bromsar, och olika sätt att visa trycket i resp.krets. Neoplan brukar ha tre instrument för var av dom tre första kretsarna, ibland också ett för fjärde kretsen. Dom har vita visare för kretstrycket och röda för manövertryck. Alltså kan man inte avgöra det korrekta svaret förrän man vet vilket fordon det är. Min gissning är att Tommy vet vilket fordon det gäller ...

Bertil action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Olle
inlägg 14 Jan 2009, 17:33
Inlägg #7


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 10
Registrerad: 9-January 09
Medlemsnummer: 915



Tommy du har helt rätt,ja har de sista åkt för mkt i min gamle Volvo-Viking,har en sån på åkeriet som kul bil.....borde tänkt på min Volvo fh-12 istället,ska tänka till före ja svarar nästa gång,bra du tog upp de,lev väl..mvh,Olle
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
HÃ¥kan HBV 179
inlägg 15 Jan 2009, 10:38
Inlägg #8


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 184
Registrerad: 16-January 08
Medlemsnummer: 533



hej igen tack för alla svar
tror de var så att ja pumpa
för många gånger på pedalen
så därför de sjönk
nu efter ja testat o hålla pedalen halvt nere
istället när man bromsa istället
för att pumpa så sjunker de inte så

action-smiley-030.gif håkan


--------------------
håkan i sveriges trädgård....
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 22nd February 2025 - 23:56
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience