![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() ![]() |
![]() |
Jonas HBV 152 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Hej, alla entusiaster och Gott Nytt År! Är just tillbaka efter några dagars bussmekande och snickrande i Scania/Kutter '69:an, som nu står under bra skydd i Vallentuna. Är lite utmattad i armen efter att ha skrapat bort gammal tråkig solfilm från rutorna... Isch, vilket hästgöra - men det funkar trots allt:-) På besiktningen i våras fick jag en anmodan (det blev dock inte underkänt) om att byta gummipackningarna till de bakre fjäderfästena. Är det månne någon som gjort detta - är det ett relativt enkelt ingrepp? Är det Scania som gäller för att få fatt i nya packningar..., eller har någon ett bra tips? Jag har i över 24 år haft lite problem med att bussen är för styv där bak, kör man på ett gupp så flyger man rätt högt om man ligger i bakre slafen... Börjar bli läge att kolla upp kanske, efter ett kvarts sekel;-) Någon som har ett bra tips om man vill "mjuka" upp fjädringen där bak? För jag antar att inte detta har med gummipackningarna att göra - utan att bussen är gjord för 49 passagerare, men nu väger praktiskt taget inget där bak... Alltid tacksam för tips:-) Jonas HBV 152 |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej Jonas och Gott nytt år.
Vad du kan göra med dina slitna gummin är att lägga in gummi i gummit. Jag bytte på våran buss och köpte nytt på Scania. det var inte så dyrt men vet inte om dom fins ännu. En annan buss som jag har har jag lagt in gummi från ett transportband i orginalet där det var slitet och det funka till 100%. När du pratar om stötig gång i aktern så kolla stötdämparna. det hjälpte på våran fast jag har ju luftfjädring bak Tommy HBV 1 |
Jonas HBV 152 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 ![]() |
Hej Tommy,
Tack för tips! Jag har varit bortrest en del så såg ditt svar först nu. Ser fram emot att mötas, förhoppningsvis under någon träff här i sommar eller framöver. Allt gott Jonas HBV 152 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 23rd February 2025 - 21:49 |
Designed from: ![]() |