Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Mekartips för min Scaniamotor
*Nisse
inlägg 15 Jan 2009, 19:53
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 9
Registrerad: 10-January 09
Medlemsnummer: 921



Jag har tänkt att besiktiga Scanian i vår och det finns ju en del att göra.
Bland annat har jag ett problem med dieselpumpen som inte går att justera.
Krysskilen på axeln vid flexkopplingen gav upp hemma på gatan efter en tur Sundsvall - Nordkap - Sundsvall. Snacka om tur i oturen.
I alla fall fick jag hjälp att svetsa fast kopplingen på axeln. Tyvärr blev det lite fel så att justeringen nu ligger i ena ändläget. Pumpen står för lågt (heter det så?)
Jag skulle alltså behöva fixa detta och har några frågor.

Bifogad bild

Det är axeln som går in i motorn som behöver bytas. Märkt 21 på bilden. plus kopplingen till pumpen.

Frågan är om axel med lager och drev går att dra ut i riktning mot dieselpumpen eller om hålet i kåpan är för litet?

Bifogad bild

Alternativet är givetvis att lossa kåpa 40 och ta bort drevet 20 men det kräver att kylaren skall ut och roligare finns ju.

Är det någon som vet hur det ser ut samt om någon har delar?
Motorn heter väl D11 om jag inte minns fel.
/Nisse


User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 15 Jan 2009, 21:46
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Du måste komma åt att lossa muttern som sitter på axeln (21) innanför lucka 40 för att kunna plocka ut axeln, men nog har du väl plats för en hylsa och dragskaft mellan motorn och kylen haee.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 15 Jan 2009, 22:34
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Nisse
Är svetsningen ordentligr gjord så du litar på den?
Lossa i så fall pumpen och ta bort krysskilen på pumpaxelen och montera tillbaka medbringaren lika mycket fel som den andra är svetsad. UTAN KRYSSKIL ALLTSÅ.
På nya motorer sä är det ingen kil utan bara en klämkoppling runt axele. Det har visat sig att axlar med kil lossar lättare än dom som inte har kil Det är alltid svårare att jusrera inställningen rätt.
Gör så här
Ställ motorn på rätt grad antal för insprutning på cylinder 1.
( gradantalet står på ventilkåpan) montera ihop kopplingen i centrum läge. ( lika justermån åt båda hållen) om du har bosch kopplingen så kolla att det inte fins några sprickor i stålskivorna. ställ sedan pumpen på noll läge (nollläge är ett streck i pumphuset som skall stå mitt för ett streck på stålbrickan som sitter axelen på pumpen. kan även sitta på medbringaren detta läge får du kolla inan du tar bort kilen.
När du vet att motor och pump har rätt läge så drar du fast medbringaren på pumpen utan kil i detta läget.om du vill så kan du använda lock tite på axelen .

Ring om du vill 070-399 18 28
Annars Lycka till
Tommy HBV 1
ps du har en av dom bästa motorer som tillverkats
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Nisse
inlägg 16 Jan 2009, 10:48
Inlägg #4


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 9
Registrerad: 10-January 09
Medlemsnummer: 921



Hej!
Ja där höll jag på att krångla till det! Det märks att du hållit på länge Tommy!
Givetvis skall jag göra som du föreslår. Jag återkommer när det blivit mer meckarvänligt väder. Just nu är det -30,5 och bussen står utomhus.
Tack för senast! Jag var ner till dig och provtryckte gasoltanken i vår amerikanare -07.
Hälsningar
Nisse
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 26 Jul 2009, 22:31
Inlägg #5


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



Lekkasje i Dieselpumpe for Scania DS11

Hei nyttig info i denne tråden. Jeg har stillt inn min pumpe slik Tommy beskriver 13Grader FØD og 0 punkt på pumpe. Det fungerte veldig bra.

Men... i dag prøvekjørte jeg og oppdaget en lekkasje i pumpen. Jeg kan ikke se hvor??

Er det en spesiell tettning , oring eller annet som er sannsynlig årsak

(Jeg håper på en easyfix... nå begynner jeg å bli lei problemene cry.gif )

Tom

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Tomsa
inlägg 29 Jul 2009, 13:20
Inlägg #6


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 39
Registrerad: 24-July 09
Medlemsnummer: 1081



Jeg har funnet lekkasjen...

Den kommer fra en stor rund sak på baksiden av pumpen (en vakum greie?)

Det må sjekkes om det bare mangler kobberskive eller om den er ødelagt.

Hvordan merker man om denne er kaputt?


Bifogade bild(er)
Bifogad bild
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 29 Jul 2009, 19:03
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Tomsa.
Du kan räkna med att den är ödelagd. Trisan som du har bekymmer med är en tryckutgämnmare. den har till uppgift att ta upp tryckstötarna i bränslesystemet från matarpumpen. inne i denna trissa sitter ett membran som buktar ut allt efter tryckstötarna och det är inte ovanligt attt det membranet brister. bara att skaffa nytt.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th February 2025 - 22:36
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience