Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

Reply to this topicStart new topic
> BYTE AV SLANGKLÄMMOR
Börje HBV216
inlägg 30 Oct 2009, 18:23
Inlägg #1

Gold Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138

Jag har beskrivit på annan plats i forumet hur jag fick en del besvär på grund av EN avrostad slangklämma.
Nu har jag varit hos VolvoBuss och hissat upp bussen igen för att byta ALLA slangklämmor och eventuellt dåliga slangar.

Bifogad bild

Det blev 31 slangklämmor av olika diameter och några meter slang. Av dessa visade det sig att 2 till var avrostade när man petade lite på dom. Tillsammans med den första som orsakade projektet så är det alltså 3 stycken – eller 10 % som var dåliga utan att jag hade en aning…
Bifogad bild

Jag har ändå motortvättat, lyst, känt och kollat allt möjligt men missade de här lika fullt.
En liten förklaring kan vara att alla 3 satt på taskiga ställen…
Många av klämmorna och slangarna hade säkert hållit många år till men nu var ju glykolen utspridd över småland och systemet tomt, så det var ju lika bra att passa på.
På bilden ser man klämmorna efter halva jobbet, det är minst sagt ojämn kvalitet…
Bifogad bild

Nu är 40 liter ny frisk knallgrön glykol påfyllt och jag hoppas att det dröjer många år innan jag behöver köpa nytt igen – glykol är ju inte helt gratis!

Mitt nästa projekt är att montera ur min 24v generator som antagligen har ett dåligt lager. Den laddar men låter taskigt när den är kall. Jag hoppas den går att renovera annars får det väl bli nytt. I somras byte jag till ny 12v generator som sitter alldeles bredvid. Hur kan man vara så korkad att man då inte kollar den andra generatorn samtidigt?

Alltid detta att göra om och göra om. Men lite kul är det ju också att meka emellanåt – när det är på mina villkor och när det inte djävlas för mycket!

Ha det så bra!
Börje HBV216

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 27th February 2025 - 05:18
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience