Ändring av totalvikt |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Ändring av totalvikt |
*Masse |
27 Oct 2013, 22:08
Inlägg
#1
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Hej!
På många registreringsbevis står det en "ursprunglig totalvikt" som är högre än fordonets totalvikt. Hur går det till att byta totalvikt på ett fordon? Varför är totalvikten sänkt på de flesta husbussar, som det verkar? Jag funderar på att installera en rejäl vedspis typ kökspanna och ha vattenburet värmesystem i min kommande buss. Grejer som väger rätt mycket, alltså. Vattentankar väger ju också om en vill ha stora. Går det att höja totalvikten igen till den ursprungliga, eller t.o.m. högre? Jag tycker det verkar som att ursprunglig totalvikt är lika med, eller strax under, summan av de garanterade axeltrycken. Går det att registrera om ett fordon ända upp till summan av nämnda axeltryck, utan ändringar i övrigt? Jag gissar att då måste en vara noga med viktfördelningen både vid byggnation och lastning så att det blir rätt för varje axel. /masse |
Bertil HBV30 |
28 Oct 2013, 14:38
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej
Vid regbes väger man bilen och får fram tjänstevikt, sedan lägger man på den lastförmåga du måste ha med det bygge som är gjort. Den sammanlagda vikten måste ligga inom max axelbelastning, och som du skrev med rätt fördelning mellan axlar. Finns det sedan utrymme kvar efter att Bilprovningen räknat fram en preliminär totalvikt så kan du höja med motsvarande kilon som är kvar. mvh Berra |
*Masse |
28 Oct 2013, 16:55
Inlägg
#3
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Tack för bra svar!
Så det är alltså fritt fram att själv välja totalvikt på fordonet, så länge den ligger mellan Bilprovningens förslag och maximal axelbelastning? Är det bara att säga till vid registreringsbesiktningen eller ska en ha med en skriftlig begäran? Så vitt jag kan se så finns det inget skäl att hålla totalvikten låg. De viktgränser som finns för allmän väg gäller ju bruttovikt och inte totalvikt. Möjligen kan en vilja hålla sig under 7,5 ton för att fordonet ska få framföras med C1-körkort. Så varför har så många fordon lägre totalvikt än ursprungligen? Är det för att fordonens ägare inte vet att en kan begära högre totalvikt vid regbesiktningen? Eller är det så att besiktningsmännen inte anser att det går att lasta så mycket i en husbuss? Vad menas egentligen med den lastförmåga du måste ha med det bygge som är gjort. mvh Berra Är det fulla vattentankar, skåp och garderober, passagerare, plus lite sänglinne då? Jag läste någonstans att tjänstevikten skall inkludera full bränsletank samt vatten som hör till fordonet. Är det endast kylarvatten som avses? För en husbuss kan det ju bli avsevärt mer om en inkluderar gasol och alla vattentankar? Om tankvattnet inte räknas med i tjänstevikten utan i totalvikten så har en ju möjligheten att ta med annan last i stället, om en kör med tomma tankar. T.ex. om en besöker skroten och vill ta hem diverse tunga reservdelar. |
Svea HBV77 |
28 Oct 2013, 20:04
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 |
Man räknar ut hur mycket bränsle, vatten och så vidare väger och efter det sätts vikten. Vi får alltså lasta 3,5 ton.
//Sussie |
Kjell HBV 209 |
28 Oct 2013, 22:27
Inlägg
#5
|
Newbie Grupp: HBV Medlem Inlägg: 7 Registrerad: 7-August 12 Medlemsnummer: 2263 |
Det var så att 11,99 ton gällde i Tyskland då var det inge Km skatt.
Nu är det 11,99 i längd i stället. |
*Masse |
28 Oct 2013, 22:34
Inlägg
#6
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
|
Bertil HBV30 |
29 Oct 2013, 15:03
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej
Nu är jag inte säker på det jag skriver: Tror att man räknar med halva vikten på innehåll i tankar gällande färsk-, grå- och svartvatten i tjänstevikt. Definitivt något man bör kolla upp. Däremot kylvatten och bränsle räknas på fulla tankar. Nu är jag säker på att det jag skriver har stämt (men vet inte om det har ändrats): det bygge som är gjort Det antal PASSAGERARE man får ha i husbilen baserades på antal godkända sov- respektive sittplatser efter regeln: alla PASSAGERARE måste ha sovplats, några sängar får vara mindre, t.ex. barnsängar. lastförmåga du måste ha med det bygge som är gjort Bilprovningen har ställt krav på en viss lastförmåga baserad på 100 kg grundlast + x antal kilo per kvadratmeter av "ytan i bodelen" + 70 kg per passagerare. Vad som påverkade detta är besiktningsmannens sätt att räkna "ytan i bodelen", och jag visste inte förrän i besiktningshallen vilken yta man räknade på. Antal passagare man max får ha styrde siffran, har inte med antal sittplatser eller sovplatser husbilen har. Bästa sättet att veta vad som gäller är att ställa alla frågor och föra diskussioner med den person som har ansvaret för Registreringsbesiktningar på den station man har valt. mvh Berra |
*Jaska |
3 Nov 2013, 22:09
Inlägg
#8
|
Advanced Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 34 Registrerad: 28-July 13 Medlemsnummer: 3548 |
Vanligen väger man ju ned fordonet av skatteskäl, så att fordonsskatten ska bli lägre eller att man inte har körkort nog för att framföra sitt fordon annars.
Detta leder till att vissa husbilar som väger 3,220 kg bara får lasta cirka 280 kg innan man uppnått tillåten maximal totalvikt för B eller BE-körkort... VID VÄGNING: Fordonets vikt får aldrig överskrida det maximala antalet kilon som står i regbeviset. Överlastavgift beräknas med lastvikten som bas, vilket innebär att i fallet ovan är 560 kg last lika med 100% överlast. Det är alltså värre att lasta 280 kg för mycket i ett sådant fordon än att lägga på tio ton extra på en timmerbil. Tänkvärt... Man får viss rabatt vid vägning, men storleken på denna varierar med polisens utrustning. Vet man att man är illa ute kan man prova att tvärnita hårt och bestämt på polisens mobila vågar. Man kan dock tänka på att de fasta vågarna vid vägkanten överlever detta. Vikterna på min buss är 10,350 tjv och totvikt på 16,000. Passagerarantal är förare + 6, dvs 7. Någon ytberäkning var det inte tal om den 25 oktober. Medhavt vatten och slurp i avloppstankar är last och räknas aldrig in i fordonet. -------------------- Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv. Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop. Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar. Det är Lule... |
Roger HBV341 |
23 Oct 2014, 16:50
Inlägg
#9
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 15-September 14 Medlemsnummer: 4346 |
Totalvikten kan väl också ha en annan betydelse,det finns ju en allmän begränsning av totalvikt för ex 2-axlade motordrivna fordon på 18 ton för BK1 och BK2 väg. BK3 har begränsning 16 ton (tror jag). Jag vet inte om det har någon betydelse men om man åker med en husbuss kanske det kan bli aktuellt att campa längs en BK3 väg??
Jag kanske pratar i nattmössan.. Nä dags för lite |
Börje HBV216 |
25 Oct 2014, 16:52
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Nä, jag tror inte att du pratar i nattmössan Roger och eftersom det inte kommer några
professionella svar kanske jag kan spekulera vidare lite. Jag har en buss med ett axelavstÃ¥nd pÃ¥ 6,0 meter mellan första och sista axel. Enligt brutovikttabellen för BK 3-vägar sÃ¥ fÃ¥r bussen dÃ¥ väga totalt 17,5 ton. Det är den ena parametern men det finns en parameter till för BK 3-vägar och det är, tillÃ¥tet axeltryck. Enligt den tabellen sÃ¥ tillÃ¥ts högst 8 ton pÃ¥ framaxeln och 8 ton pÃ¥ drivande axel. AlltsÃ¥ totalt 16 ton precis som Roger skriver. Det är ok för mig för min buss har en tillÃ¥ten totalvikt pÃ¥ 15,5 ton och jag är aldrig uppe i den vikten. Jag skulle tro att jag oftast ligger pÃ¥ ca 7 ton per axel, totalt 14 ton, dÃ¥ är jag fullastad för semester med 2-hjuling hängande i bak och allt. Min tjänstvikt är 11.880kg. Om jag hade haft Boggiaxlar bak som mÃ¥nga medlemmar i klubben har sÃ¥ blir det annorlunda axeltrycksregler, 8 ton fram och 12 ton bak lika med 20 ton totalt. Men tittar man dÃ¥ samtidigt tillbaka i brutoviktstabellen med samma axelavstÃ¥nd pÃ¥ 6 m sÃ¥ ser man att totalvikten ändÃ¥ begränsas till 17,5 ton pÃ¥ BK 3-väg. För att â€utnyttja†det höga tillÃ¥tna axeltrycket pÃ¥ 20 ton för boggi-buss enligt ovan sÃ¥ mÃ¥ste axelavstÃ¥ndet mellan framaxeln och sista axeln pÃ¥ boggin enligt bruttoviktstabellen vara minst 8 m för att fÃ¥ köra pÃ¥ BK 3-väg med 20 ton. För min egen del sÃ¥ utgÃ¥r jag frÃ¥n 16 ton pÃ¥ BK 3-väg, som Roger HBV 341 skrev. Däremot kanske inte Rogers siffror stämmer för BK 1 och BK 2-vägar. Jag tror att det är 21,5 ton pÃ¥ BK 1 och 20 ton pÃ¥ BK 2 för det sammanlagda axeltrycket för 2-axlade fordon. Det är knepigt det här men jag tycker det finns bra exempel i de länkar jag har bifogat. Det vore bra om nÃ¥gra yrkeschaufförer t.ex. vÃ¥ra kunniga Bertil HBV30 och Johny HBV 120 eller nÃ¥gon annan som kan bekräfta eller RÄTTA till vad jag skrivit. Här länkar som kanske kan förtydliga… https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Yr...kt/Grundregler/ http://www.kungsdalen.org/BK.htm http://www.lastbilsteori.se/lastvikt.html Nu kanske nattmössan är ännu större… Vi ses Börje |
putte HBV 321 |
16 Dec 2014, 23:03
Inlägg
#11
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 28 Registrerad: 14-May 14 Medlemsnummer: 4224 |
Jag har nyligen regbesiktat om min buss scania br116 till pb2 och jag kunde endast välja på om jag ville behålla min totalvikt på 12230kg eller
den totalvikt bussen hade orginal ca16000kg alltså inget fritt val . tänk på den totala bromskraften retardation den skall vara högre än 5.0 kan vara problem att klara om du viktar upp. |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 21:51 |
Designed from: |