Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Trasig bladfjäder,, hur allvarligt är det?
Rolf & Eva HBV76
inlägg 1 Dec 2013, 12:59
Inlägg #1


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40



Ligger under bussen och skrapar lite rost och gammal gegga och ser då hur det kortaste bladet i bladfjäderpaketet har gått av. Frågan är om jag ska göra något? Bussen är ju fem ton lättare nu än vad den är konstruerad för.
Det skulle vara kul att höra er åsikt.
Hälsningar RoffeBifogad bild


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jaska
inlägg 1 Dec 2013, 16:58
Inlägg #2


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 34
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548



Tja, rent tekniskt tillför inte den delen av fjäderpaketet ett endaste dugg innan det är absolut max belastning på det paketet.
Däremot vet jag inte vad dom säger på bilprovningen.
Har du vägt ned den från tidigare totalvikt till en lägre också?


--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Rolf & Eva HBV76
inlägg 1 Dec 2013, 19:14
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40



Tack för svaret, jag får se om jag kanske svetsar tillbaka den lilla delen. Jag kollade upp vikterna, och den är nedviktad från 12,8 ton till 9,1. Efter 10 år så har jag börjat jobba under bussen och ska snygga till lite där, det är ju snart hjul! Ha ha.

Bifogad bild
Bifogad bild


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Jaska
inlägg 5 Dec 2013, 20:50
Inlägg #4


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 34
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548



STOPP!!!

Svetsa för guds skull inte i fjäderpaketet om du inte är ABSOLUT säker på vad du gör.
Seghärdningen i fjäderpaketet tål inte att man gör vad som helst.

Om du vill ha dit den för bilprovningens skull, så kör du med Plastic Padding eller kemisk metall, för att det ska se rätt ut, men någon funktion blir det ju inte med den metoden…

Eftersom din totalvikt nu endast är 71% av ursprunglig totalvikt, så är det helt onödigt…
Lägg arbetstiden på att putsa lack, eller byta olja istället… Eller varför inte en skål? cheers.gif


--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 5 Dec 2013, 22:34
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Nej, svets fungerar nog inte. Jag har försökt på en pickup bara för att
det skulle se bättre ut vid besiktningen (löjligt) men biten ramlade
snabbt bort i alla fall. Och är man inte insatt i det där med härdning
ska man nog vara lite försiktig…


Vad som gäller vid besiktning vet jag inte men jag besiktigade den pickupen
med ett brustet fjäderblad på varje sida, man påpekade bara att jag borde
åtgärda felet innan jag lastade för hårt igen.
De brustna bladen låg mitt i fjäderpaketen på båda sidorna om det nu har någon
betydelse, men bilen blev godkänd. Jag vet inte vad som gäller för tyngre fordon.

Jag fixade det i alla fall hos Oljemarks bilfjädrar på Enköpingsvägen utanför Stockholm.
Det är ett företag med stora resurser. Man reparerar, renoverar och bygger nytt.
Man har allt material hemma och bygger och tillverkar precis vad som helst.
Företaget är mest inriktat på tunga fordon och trailerservice.
www.oljemarks.se/
Jag själv skulle absolut vända mig ditt om jag fick problem med min buss.
Bara som tips om du vill ta hjälp. Det är väl inte så långt ifrån dig?

Snyggt gör du under bussen i alla fall! Man blir riktigt avundsjuk. thumbup.gif

Vi ses
Börje action-smiley-030.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Rolf & Eva HBV76
inlägg 6 Dec 2013, 17:09
Inlägg #6


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 155
Registrerad: 27-April 05
Medlemsnummer: 40




Återigen är det bevisat att detta forum är bäst.

Hade faktiskt tänkt starta upp svetsen i helgen, hade noll koll på härdning och fjäderstål. Nu få svetsen vila, och jag får se om Oljemarks (som ligger nästgårds ja!)ska få ett besök i vår. Stort tack för återkoppling.
/Roffe


--------------------
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Daniel
inlägg 7 Feb 2014, 17:33
Inlägg #7


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 36
Registrerad: 29-October 12
Medlemsnummer: 2302



Hej kanske lite sent svar men om du fortfarande inte har åtgärdat något så kan du ju tänka på att antingen bara ta bort den fjädern, det ska inte vara några problem i ditt fall men din låga vikt,. jag renoverade en buss i somras som hade varit rökdykarbuss åt brandkåren och på ena sidan hade den 2 fler blad än andra för de hade stora skåp med all tunga rökdykutrustning på den sidan.

det andra alternativet är att skaffa en ny fjäder och byta ut den istället för att försöka laga, laga går men faktum består att de blir klenare i längden om du ger dig på det, att svetsa bladfjädrar är ju möjligt men bara som nödlösning och jag antar att du e tillräckligt erfaren för att inte hålla på med sånna lösningar längre smile.gif bättre att göra det bra från början ^^

hur som helst så finns det en firma här där jag bor i Rånäs som heter RÅNÄS BLADFJÄDRAR, de levererar och har levererat bladfjädrar till scania sen urminnes tider och de kan bygga fjäderpaket och enstaka fjädrar efter önskemål, de har tidigare byggt och kan t.om ha på lager fjädrar för din buss.

http://ranasbilfjadrar.nu/

Mvh Daniel

ps ( ser att det är svetsat och donat i balken mellan balkarna bakom bakaxeln, är det du som gjort det och varför i så fall? eller var det så innan? jag frågar efterssom jag har samma buss och det ser likadant ut på min...)
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Kaj
inlägg 10 Feb 2014, 23:34
Inlägg #8


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 78
Registrerad: 2-February 14
Medlemsnummer: 4154



Kollade in tvärbalken som nog bör bytas då den verkar vara rätt så tunn.Antingen köpa en bit balk eller åka till en plåtslagare som knäcker en plåt i lämplig tjocklek kostar inte många kronor köper Biltemas epoxi och målar på antingen före eller efter.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Gösta HBV 307
inlägg 11 Feb 2014, 01:15
Inlägg #9


Superior Member
****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 57
Registrerad: 23-November 13
Medlemsnummer: 4056



Tror att det är idè för dig, att lägga ut måtten på fjädern. Kramporna är ju lätta att göra. Och får du tag i rätt tjocklek och bredd är längden lätt att kapa till, Har lite olika blad (nya) liggande.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 24th November 2024 - 20:40
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience