Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

 
Reply to this topicStart new topic
> Ingen luft till bälgarna fram B58-60
Wille HBV 311
inlägg 24 Mar 2014, 18:27
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 6
Registrerad: 23-March 14
Medlemsnummer: 4190



Hej, nu ska jag som ny medlem försöka med en fråga på forumet. Jag har nyligen köpt en Volvo B58-60. Den var nybesiktigad men trots detta så ramlar felen över mig. Det jag nu har kört fast på är de främre bälgarna. Jag får ingen luft fram till dem. Även bägge tankarna till dem är tomma. Jag har lyckats förstå att det sitter en nivåventil innan bälgarna, kan det var den som spökar? Eller vet ni av att det kan vara något annat? Något som också beter sig konstigt (kanske finns det ett samband) är dörren fram som man öppnar och stänger med hjälp av lufttryck. Lägger jag i handbromsen så öppnar sig dörrarna oavsett hur jag har "kranen" som ska öppna och stänga flödet till dörren. Det börjar samtidigt pysa ut luft ovanför dörren. Släpper jag sen handbromsen slutar det pysa och jag kan öppna och stänga dörren som vanligt.

Mycket tacksam för svar som kan ge mig lite tips smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Wille HBV 311
inlägg 26 Mar 2014, 18:20
Inlägg #2


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 6
Registrerad: 23-March 14
Medlemsnummer: 4190



Är det ingen som har några idéer?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 26 Mar 2014, 18:29
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Wille
Jag har nog ingen lösning till ditt problem direkt och vet ju inte hur systemet ser ut på Volvo.
Jag hade en gång problem på min Scania att den inte höjdes överhuvud taget så jag plockade isär fyrkrets ventilen som sitter direkt efter våttanken ser ut som en liten äggkartong.
Rengjorde och satte tillbaks ock se efter detta har det funkat i flera år utan bekymmer.
Det är ju inte säkert att det ser ut så på din men kan väl vara värt ett försök iallafall

Mvh Johny autofahrer.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Tommy HBV 1
inlägg 27 Mar 2014, 00:12
Inlägg #4


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Wille.
Lite svårt att på rak arm analysera ditt problem.
Men vad har du för utförande på bussen? är det en linjevagn? är den utrustad med nigning? har du dörrbroms på den?
Ja lite sådana frågor är viktiga.
Att du inte har någon luft i tankarna kan ju bero på att det är något fel på någon skyddsventil som inte öppnar. Eller att du har något stort luftläckage som gör att inte luften räcker till från kompressorn. Det kan vara svårt att höra när motorn går.
Försök att koppla på luft från extern kompressor. Att det blåser uppe vid dörren tyder på att luftventilen till dörren läcker. Koppla bort den och testa. Det finns en i klubben som tillverkar nya käglor till dom. Får jag lite mera fakta om vad det är för utrustning du har så skall jag försöka bistå med den hjälp jag kan ge dig.
Tommy HBV 1
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 27 Mar 2014, 09:27
Inlägg #5


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



En bra grej är att beväpna sig med blomspruta med såpvatten. Spraya på alla misstänkta läckage, och leta efter bubblor.

Sen är tipset om att fylla bussen med kompressor väldigt bra. Och vad gäller läcksökning räcker en liten Biltemakompressor, ifall du inte redan har något bättre. Men en liten kompressor kan vara otillräcklig då det gäller att läcksöka, ifall man t.ex. har ett större läckage på bromssidan, och vill läcksöka något på tillbehörssidan. Det blir helt enkelt för dålig fart på luften för att orka upp i tryck, vilket gör att man aldrig ens får tillfälle att fylla tillbehörskretsarna.

Men nu hade du tryck nog för att kunna manövrera dörrar, så mitt kompressortips är mest generellt.

Jag hade nog börjat med att spraya såpvatten överallt kring bälgarna. Jag har B10M som ju är en vidareutveckling av B58. Och mina erfarenheter av luftfjädringen är att höjdregulatorerna brukar sköta sig, men att samma sak knappast kan sägas om fjädringsbitarna. Min läckte överallt och rostade också av i övre bälgplattan vänster fram. (Kolla gärna extra noga där)

Också en sak jag gärna tjatar om. Tänk på säkerheten. Jag är egentligen inte så erfaren på bussar och luftfjädring, men har jobbat mycket med Citroëns gashydraulik. Och system som är aktiva kan vara luriga som attan om man inte är van. Tänk på allt, och gör det sen en gång till. Och fråga hellre en gång för mycket om något är oklart.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Wille HBV 311
inlägg 27 Mar 2014, 22:13
Inlägg #6


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 6
Registrerad: 23-March 14
Medlemsnummer: 4190



Tack för alla svar!
Jag har undersökt lite mer nu. Alltså jag får upp trycket ordentligt när jag kör med den så kompressorn matar på som den ska.
Efter enkelt sökande hittade jag hade läckage på två tankventiler. Jag köpte nya och nu får den upp trycket relativt snabbt och även dörren går nu som den ska (hur nu det hänger ihop). Jag får dock inte luft till bälgarna fram eller till dom tankarna. Jag har varit inne på Volvo och dom tror felet ligger i nivåventilen eller fyrkretsventilen. Nivåventilen kunde tydligen fastna och haka upp sig och de tipsade mig om att släppa hävarmen och dra runt axeln ett varv. Det är ju inte rostfritt där under så jag har dränkt ventilen med 5-56 så ska ge mig på det igen efter helgen.
Jag har annars bara ett luftläckage kvar och det sitter i en av bälgarna bak. Trycker jag på just den bälgen så är den lite mjukare än dom andra. Pysljudet ändrar sig lite samtidigt som jag trycker med fingret på bälgen. Kan vi vara eniga om att det är bälgen? eller finns det något annat som kan spöka?
Var sitter skyddsventilerna? och vad "skyddar" dom?
Att plocka ner fyrkretsventilen låter som en bra ide. Jag får helt enkelt jobba vidare med ventilerna och se vad som händer. Om jag behöver byta ventil och kanske någon bälg, Har ni några tips på någon som säljer till vettiga priser eller är det Volvo som gäller?

Åter igen tusan tack för er engagemang! Jag återkommer om hur det går.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 28 Mar 2014, 12:07
Inlägg #7


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Wille
Jag köpte på Tradera en fyrkretsventil som jag har liggande i bussen som backup, jag vet inte om den passar men bättre än att vara utan tänkte jag.
http://www.tradera.com/item/1005/158651846...etsskyddsventil
Söljaren som kallar sig 11:an har bra priser och högvis med nya reservdelar från militära lager.
Lycka till

Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Wille HBV 311
inlägg 31 Mar 2014, 21:00
Inlägg #8


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 6
Registrerad: 23-March 14
Medlemsnummer: 4190



Det var ett bra tips! Det verkar dock som att min -76a inte är utrustad med en fyrkretsventil. Enligt rep.handboken kom den på senare modeller. Jag har testat att hänga av hävarmen och sen öppna och stänga, det gjorde att det släppte på lite luft till den ena bälgarna men ytterst lite. Kanske är det nivåventilen ändå. Jag ska jobba vidare när vädret blir lite bättre. Återkommer!
Apropå traderatipset så har han dräneringsventiler 2för 60kr. Jag köpte 2 st förra veckan på Volvo för 350kr. En viss skillnad för den som vill köpa på sig några extra.
Jag återkommer när mitt problem ser nya lösningar!

Mvh
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Wille HBV 311
inlägg 2 Apr 2014, 17:58
Inlägg #9


Newbie
*

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 6
Registrerad: 23-March 14
Medlemsnummer: 4190



Nu har jag kommit lite längre. Jag plockade bort hävarmen och vred runt hela axeln ett varv som de tipsade om på Volvo. Det hjälpte dock ej. Men eftersom jag köpt en sådan fin rep.handbok genom en kille här på forumet så har jag förstått att min buss är utrustad med en överströmmningsventil och inte fyrkretsventil. Eftersom ö.v sitter innan behållaren för extra utrustning (som är matar luft både bakåt och framåt i systemet) så är min bedömning att felet måste sitta i nivåventilen eftersom bägge bälgarna bak får luft. Dessutom är nivåventilen det ända som borde kunna krångla. Nu ska jag gå ut och se om jag kan få bort nivåventilen så den kan plockas isär.
Jag återkommer!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Lars och Elisabet HBV 251
inlägg 2 Apr 2014, 21:09
Inlägg #10


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1844
Registrerad: 4-April 10
Medlemsnummer: 1205



Bra jobbat thumbup.gif
Lycka till action-smiley-030.gif


--------------------
Jag kör hellre Diesel.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 06:28
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience