![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Nu är det utrett av en trovärdig källa:
Att reg.bes från lätt/tung lastbil till PB KlII: Inget i fordonet behöver ändras. Du måste ha däck som är klassade för 110 Km/tim Alltså på t.ex. min buss skall det vara ett nummer + bokstaven K,M eller N. Bes. för min buss kostar dryga 1000 lappen, det är allt. Sedan får du köra fordonet på korkort klass B om du haft det före 1996 och inte varit återkallat. Vinterdäck utan dubb får användas men inget krav. Min egen tolkning är att om du måste ha däck klassade för 110 Km/tim måste du få köra 110 med fordonet. ![]() -------------------- Busster
|
![]() ![]() |
*Dennis o Helena |
![]()
|
Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 97 Registrerad: 5-June 06 Medlemsnummer: 90 ![]() |
Jag har uppfattat det på samma sätt som dig Peo. Tror tillochmed att jag läst det i nån av vv´s författningar att personbil klass II får framföras i 110km/h
|
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Jag har också hört att det är personbils regler som gäller. då är ju frågan vad gäller i utlandet om det är fri fart eller 130 som gäller?
Men det kostar att trampa på gasen. Våran gamla buss drar ca 2.3 l/mil om man håller sig runt 85-90 km/tim Om vi ökar till 100km/tim stiger förbrukningen till ca 2.6 l/ mil Och gasarman på ordentligt upp till 115-120 km/tim då är det virvel i tanken ca 3.5 l/mil och det kostar i dagens bränslepriser. Men det är ju så svårt att låta bli om man ska åka långt och vill fram. Tommy HBV 1 |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Jag har för mig att skyltarna betyder Högsta tillåtna hastighet! Inte lägsta!!
![]() ![]() -------------------- Busster
|
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Ser i denna tråd att det fattas en del uppgifter angående omreg. till p-bil klass 2.
För att din "lastbil" ska få bli personbil får det inte finnas något lastutrymme som går från golv till tak och den måste ha däck som är godkända. För övrigt följer dispenser med över, tex. gasol. Bygger man en ny husbuss och vill ha den gasolbesiktad, då blir det dyrt för den måste ventilationstestas också. Det innebär att du får inte ha någon fast monterad utrustning med öppen låga om detta inte är gjort. Om du planerar att åka genom tyskland och har p-bil kl.2 får ditt fordon inte överstiga 12 meter. Lite sådana begränsningar finns dock. Jag har inte hunnit tagit reda på så mycket mer angående resa i europa, vår buss klarar gränsen med några decimeter ![]() Kör lugnt. //Sussie |
*Anna o Ari |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 51 Registrerad: 28-December 06 Från: Kalix Norrbotten Medlemsnummer: 235 ![]() |
![]() ![]() |
Krilla HBV64 |
![]()
|
![]() Superior Member ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 62 Registrerad: 13-August 05 Från: Björneborg Medlemsnummer: 52 ![]() |
På bilprovningen i Kristinehamn strax före jul, så var det en som fick sin 14,5m 18ton stora buss klassad som personbil klass2 "STOR" familjebil
![]() ![]() |
Chris HBV 132 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
Om du planerar att åka genom tyskland och har p-bil kl.2 får ditt fordon inte överstiga 12 meter. Lite sådana begränsningar finns dock. Jag har inte hunnit tagit reda på så mycket mer angående resa i europa, vår buss klarar gränsen med några decimeter ![]() Kör lugnt. //Sussie Är du säkert angående det här, vad det gäller tyskland? Har nu frågat i flera tyska forum och det känns tveksam, att den tyska polisen är medveten om detta. Där gäller fortfarande 7,5t med det gamla körkortet [tagen innan 84 (eller sånt)] -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Svea HBV77 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 ![]() |
Åh, nu tror jag det blev någon missuppfattning. Jag skrev inte om körkortet. Utan att det tydligen finns en regel i Tyskland om att personbil inte får vara längre än 12 meter.
Men som sagt, jag har inte forskat så väldigt noga om de olika ländernas bestämmelser. Den 10/4 blir Svea personbil, hoppas vi i alla fall. Ha det. ![]() //Sussie |
Chris HBV 132 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
Så där, nu är det gjort. Luffaren har blivit personbil idag. Fick bara ta bort lastbilsreflektorerna back och sen var det klart godkännt
![]() ![]() ![]() -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
*Bernhard |
![]()
|
Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 32 Registrerad: 17-January 07 Från: Uppsala Medlemsnummer: 248 ![]() |
Hej!
På MHCS forum hittade jag denna länk: http://bookshop.europa.eu/eGetRecords?Temp...&UID=134476 Som en av MHCS:s styrelseledamöter lagt upp. Den innehåller en modellhandbok med undantaget för PB2 samt att den finns på flera språk om man vill ge sig ut i europa med tung PB och B-körkot. Enligt överneskommelse skall amdra europeiska länder respektera våra körkortsregler men det kan vara bra att ha med sig en skrift att visa upp om det blir problem. /Bernhard |
Chris HBV 132 |
![]()
|
Det var precis det jag sökte.....Tack Bernhard
![]() -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
Svea HBV77 |
![]()
|
Nu har vi 11,5 meter lång personbil
![]() Allt gick bara fint, tog 10 minuter. Så nu får ni akta er utefter vägen, nu är det JAG som kör ![]() //Sussie |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Grattis SVEA!
![]() Jag LOVAR att hålla undan Sussie!! ![]() ![]() ![]() |
Svea HBV77 |
![]()
|
Nu tycker jag att du är lite elak mot trötta o gamla Svea.
![]() Hon går som ett skållat troll nu mera. Ny bakaxel, ny motor med turbo och låg friktionsdäck, vi provkörde igår. 130km/h inga problem... Oj, nu vaknade jag visst ![]() ![]() Hoppas alla njuter av vårvärmen, det gör vi. //Sussie |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 27th April 2025 - 14:13 |
Designed from: ![]() |