![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Jag har på egen hand lyckats skapa mig en rejäl buckla i karossen. När jag knackade ut det mesta konstaterar jag att jag måste fylla med spackel. Då jag aldrig tidigare arbetat med aluminium ställer jag mig frågorna:
1. Kan man använda glasfiberspackel direkt på alu eller måste jag prima först? 2. Kan jag använda vanlig slipgrund på aluminium utan att prima först? När jag nu ändå börjat fundera på detta hade ju inte en ny lack på hela bussen gjort något.......... då kommer en bekant och föreslår att jag skall spruta en komponents hammarlack (hammarite)silvergrå. Han säger att han har sett en lastbil lackad i detta och menar på att den är supersnygg och dessutom extremt enkel att lackbättra. Vad tror ni? Det känns lite vanskligt. Dessutom är den ju inte överlackningsbar eftersom den innehåller silikon. I övrigt är det ju en suverän färg att måla med. I övrigt tacksam för råd kring lack på buss. Idag ligger det en vanlig akryllack på skulle jag tro. |
![]() ![]() |
Charsten HBV 21 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1060 Registrerad: 24-November 04 Medlemsnummer: 9 ![]() |
Min erfarenhet är att det absolut skall vara en färg som är lätt att bättra på, det blir alltid en och annan repa i lacken när man backar i ris mm. vid fricamping, våran förra buss rollade jag med ett mycket bra resultat och den vi har nu är visserligen sprutad men nu har jag bättrat på lite här var efter några års härjande ute i skogarna.
Mitt råd till dig är att ta en lack som du kan fixa till med penseln när olyckan varit framme. Lycka till! ![]() //21 -------------------- Mercedesåkare
|
JohnyoAnnSofie HBV120 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 ![]() |
Vår förra buss var rollad med gott resultat utseendemässigt men efter nån säsong så flagnade stora partier och det såg för hemskt ut Jag fick då rådet att grunda med etsande färg som biter fast i aluplåten men jag hann inte före den vart såld så jag har inget facit på det hela
Fråga nån fackman färg är för dyrt för att chansa Mvh Johny |
*Mathias |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 ![]() |
Nu är bussen snart omlackad efter konstens alla regler
dvs slipat plåtrent, epoxyprimer för aluminium, glasfiberspackel, spackel, finspackel därefter slipgrund. Då jag valde att lacka om hela bussen gick det 15 liter + 4 liter härdare. Men då har jag fyllt ut en del skavanker. Därefter lack utanpå. Mycket jobb med slipgrunden men det blir jämt och fint. Har stått ute och bläst på det så att det varit lätt att slipa efter. Försökte stå inne men hade inte tillräckligt bra utsugsgrejor. Allt dammade igen. Stötte på några silikonrester och fick slipa ner och göra om..... Det säger mig att man aldrig skall använda hammarlack .......... /Mathias |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 24th February 2025 - 22:35 |
Designed from: ![]() |