Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Termostat, hur fungerar det egentligen...?
Jonas HBV 152
inlägg 16 Sep 2008, 14:33
Inlägg #1

Superior Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399

Hej,

I samband med att jag fyllde på med Wynn's Cylinder Block Seal tidigare i våras i min Scania DS11:a (vilket verkar ha fungerat för att få stopp på en vattenläcka i kylsystemet... ta i trä), så tog jag ur termostaten, enligt anvisning. Sen lät jag den vara ute.

Jag har aldrig riktigt förstått exakt hur termostaten fungerar i vattensystemet, och vilken nytta den gör...?

Har jag rätt när jag antar att det under sommaren egentligen kan vara bättre att köra utan termostat - eftersom vattenkylsystemet då får mer kylning...?

Jag har ju märkt att motortemperaturen nu ligger på betydligt lägre 65-70 grader istället för tidigare 80 grader konstant. Är inte detta bra, på sommaren, att få ner motortemperaturen när man kör?

Men nu funderar jag på att sätt tillbaks den? Är det inför kyligare väder rent av motortekniskt viktigt att sätta tillbaks den? (Då menar jag bortsett från att det kan bli varmare i hytten...)

Ber om ursäkt för min okunskap..., har ju kört i många år, men faktiskt aldrig förstått det här:-)

----------

Ville passa på också snabbt att återigen tacka Tommy, HBV1, för att han räddade min sommar med mina döttrar! Ett nytt dieselförfilter gör nu att DS11'an nu susar fram genom trängselskattstationerna i Stockholm:-)

Jonas HBV 152

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar(1 - 3)
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 16 Sep 2008, 18:08
Inlägg #2

Gold Member

Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108

Min uppfattning är nog att motorn mår bäst av att få jobba med en motortemp på 80-85 grader både vad gäller förbränning och ge oljan möjlighet att täta och smörja ordentligt
En motor som går för kall brukar ju osa en del till förtret för icke dieselfantaster ( som jag hört finns ??!! )

Mvh Johny
+Quote Post
Kurre o Tina HBV 166
inlägg 17 Sep 2008, 00:06
Inlägg #3

Gold Member

Registrerad: 10-January 08
Från: kolstavägen 31 märsta 19591
Medlemsnummer: 527

hej

termostaten har ju till uppgift att se till att motorn jobbar under rätt värme förhållande

den ser till att värmen i motorn kommer upp i den temp den ska innan den öppnar å låter vattnet gå vidare så att sägga

så den e nog bra att ha i hela tiden ,då motorn arbetar i rätt temperatur samt att de går fortare å få upp tempen på motorn
samt att motorn nog drar mindre soppa när den arbetar i rätt temperatur

mvh
Kurre
+Quote Post
Jonas HBV 152
inlägg 29 Sep 2008, 19:36
Inlägg #4

Superior Member

Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399

Hej 120 och 166,

och tack för tips och info. Termostaten är på igen och temperaturen har gått upp, lagom till höstvindarna.

Hälsar

Jonas HBV 152
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 23rd February 2025 - 13:29
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience