![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Har på vår nuvarande buss bakmonterad kylare. Kylaren tar luft via galler från längst bak på sidan av bussen och såklart sugs det ju in damm o vägstänk. På sina håll på kylaren har cellerna blivit så smutsiga att de helt satt igen. Det är inget problem i dagsläget med kylningen - den blir alltså inte för varm - men jag skulle nog vilja ha största möjliga marginaler inför sommaren.
Någon som har tips om hur man lättast rengör utsidan av kylaren? Jag har försiktigt med större avstånd försökt köra med högtryckstvätt och visst försvann en del, men det finns mer att ta bort och jag vill inte gå för hårt fram med högtryckstvätten för att undvika skador på kylaren. Förresten, när jag ändå "har er på tråden"; Motorn i vår Neoplan Skyliner -86 är en Mercedes 18,2 lit V10 utan turbo på 356hk - någon som vet modellbeteckningen på denna motor? Jag tror att den är antingen OM403 eller OM423, någon som vet säkert får gärna svara. -------------------- |
![]() ![]() |
Chris HBV 132 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
Hej Tom
det måste vara OM423 som inte fanns som turbo. "...Als OM 423 gibt es ihn ab 1985 mit 18,3 statt 15,9 Liter Hubraum weiterhin als Sauger..." ...som OM423 byggdes den från 1985 med 18,3 istället för 15,9l motorvolym fortfarande som "sugare".... Quelltext: http://www.kulturgut-mobilitaet.de/index.p...&Itemid=134 tyvärr bara på tyska ![]() -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#3
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
OM403 är också en V10....
Hittade ett par sprängskissar med alla möjliga packningar, men jag tycker de ser rätt lika ut? OM403: http://www.ekag1.de/pdf/08_nkw/Mercedes-Benz/OM%20403.pdf OM423: http://www.ekag1.de/pdf/08_nkw/Mercedes-Benz/OM%20423.pdf Hittade samma text fast på engelska. Min engelska är betydligt mer använd på senare tid än mina 3 års skoltyska ![]() http://mercedes-benz-blog.blogspot.com/200...a-1974-new.html Verkar definitivt vara en OM423 med tanke på cylindervolymen. Tackar för hjälpen! Någon som har tips om kylarrengöringen? -------------------- |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#4
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Som gammal "bonnläpp" har jag gjort ren mer än en kylare..... jag brukar blåsa dom "bakvägen" med tryckluft för ju mer vatten, olja, glykol mm som är inblandat i dammet gör att den blir svårare att få ren....
Kör med 7 - 8 kilos tryck, det går att gå nästan intill lamellerna med blåsmunstycket om du bara riktar luftstrålen rätt igenom kylen och inte tvärs lamellerna. ![]() |
Chris HBV 132 |
![]()
Inlägg
#5
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
[quote name='Tom HBV168' date=' 21 May 2009, 20:57 ' post='10890']
OM403 är också en V10....[/quote] jo, men med "bara" 15,9 liter motorvolym med 320 hk Verkar definitivt vara en OM423 med tanke på cylindervolymen. Tackar för hjälpen![/quote] ![]() -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 24th February 2025 - 16:25 |
Designed from: ![]() |