![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej Alla!
Vid två besiktningar har jag fått kommentar om bladfjäder vä fram, första året var den bara sprucken och nästa gång av helt och hållet. Går det att laga huvudfjädern med svetsning? mvh Bertil ![]() |
![]() ![]() |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Hej Alla! Vid två besiktningar har jag fått kommentar om bladfjäder vä fram, första året var den bara sprucken och nästa gång av helt och hållet. Går det att laga huvudfjädern med svetsning? mvh Bertil ![]() ABSOLUT INTE!!! Det skulle inte hålla 10 mil ens. Men fjädrar bör finnas på skrot från både buss och lastbil så det bör inte vara något problem. Ha det gott i sensommar vädret! ![]() -------------------- Busster
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Du är en fegis Peo!!!!
![]() ![]() Visst går det att svetsa fjäderstål med rätt elektrod och svetsmetod, men det är en nödlösningsmetod för man kan aldrig vara 100 på att det är en OK svets utan att röntga den vilket är dyrt och besvärligt.... Enklast är nog att följa Peos råd och kolla med nån skrot. |
Bertil HBV30 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 ![]() |
Hej!
Var rädd för det svaret .... Har faktiskt hittat ETT par fjäderpaket för 2000:-, men jag måste hyra in arbetskraft så priset blir väl minst det dubbla. ![]() Det löser sig, på ett eller annat sätt. mvh Bertil ![]() |
Torgny J HBV 66 |
![]() ![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 735 Registrerad: 9-January 05 Från: Varberg Medlemsnummer: 17 ![]() |
Mitt tips är att klolla med Mölnlycke fjädreservice billiga men kan sitt jobb
-------------------- Há Dé Gôtt
Volvo Buss Skalman Solveig och Torgny |
Bertil HBV30 |
![]()
|
Hej!
Kan bara säga: tack Torgny för tipset. Men tyvärr springer nog pengarna iväg från mig om jag ska till Mölnlycke och betala för service ... Min förhoppning är att hitta någon på närmare håll som kan göra jobbet utan onödiga kvitton. Han som säljer två paket som troligen passar (har ej mätt ännu) har inte gett pris inkl. arbete. Han vill väl helt enkelt inte göra det åt mig. mvh Bertil ![]() |
Carl-Albin HBV72 |
![]()
|
Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 301 Registrerad: 22-March 05 Från: Dalby utanför Uppsala Medlemsnummer: 30 ![]() |
Hej Bertil. Lyft ner fram axeln och koppla lossden . Den väger sina modiga kilon jag vet har gjort samma sak som du nu ska göra . Sedan tar du fram en lämplig ved klamp som du dlår in i spänn och buntar fast så att den inte kan röra sig . Efter det tar du en dom kraft och lyfter så mkt att du avlaster bulten och vips så har du fått ner paketet . Sedan får man göra i omvänd ordning när det ska tillbacks . Glöm inte att sätta i nya gummi bussningar .
Ps se till att det är något mothåll bakom bakhlulen anars kan det bli spännande och att den är redigt uppallad på pallbockar.Ds |
Peo HBV 2 |
![]()
|
Logdansare ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 874 Registrerad: 28-November 04 Från: V- Nysäter Medlemsnummer: 10 ![]() |
Du är en fegis Peo!!!! ![]() ![]() Visst går det att svetsa fjäderstål med rätt elektrod och svetsmetod, men det är en nödlösningsmetod för man kan aldrig vara 100 på att det är en OK svets utan att röntga den vilket är dyrt och besvärligt.... Enklast är nog att följa Peos råd och kolla med nån skrot. Hej du Rickard! Synd att kasta bort enn massa tid och pengar på dubbla jobb om den brister igen, sen glönde du att fjädern måste härdas om igen annar är det ju som att lägga dit vilket blötjärn som helst. -------------------- Busster
|
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 26th February 2025 - 23:26 |
Designed from: ![]() |