Klä om bussen?, Behöver lite ny plåt... |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Klä om bussen?, Behöver lite ny plåt... |
*Hedberg |
6 Mar 2012, 17:03
Inlägg
#1
|
Newbie Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 16-August 10 Medlemsnummer: 1275 |
Hej på er!
Tänkte att jag skulle rådfråga er eftersom nån av er borde funderat på samma sak nån gång. Det är nämligen så att den i sig väldigt mysiga Van Hool-bussen är lite krasslig i plåten och först tänkte jag att, jaja, det där löser man med att lappa i småbitar innan man lackar upp den. Men det är ju faktiskt så att bussen förmodligen skulle må väldigt bra av en kontroll inunder plåten när man ändå är igång och innan man hunnit inreda om alltihop och lackat för dyra pengar. Så det jag undrar är helt enkelt om nån vet hur/var man får tag på lämplig (galvad och grundlackad) plåt för att klä om bussen? Och givetvis, om nån har tips och tricks är det alltid välkommet! |
Lars och Elisabet HBV 251 |
6 Mar 2012, 21:55
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 |
Husvagnsplåt fins på rulle men den är tunn, så den kanske inte är så lämplig
Lycka till -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
6 Mar 2012, 22:48
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Kolla med en mekanisk verkstad i närheten eller plåtslagerifirma.
|
Tommy HBV 1 |
6 Mar 2012, 23:27
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej.
Jag måste nog påpeka att det gäller att ha något att fästa plåten i när man fått bort den gammla. Många påbörjade omplåtningar har slutat i förtvivlan. Jag vill inte vara en olyckskorp men var vaksam. Smyg på objektet och gör en utvärdering. Hoppas det går bra Tommy HBV 1 |
*Hedberg |
7 Mar 2012, 09:09
Inlägg
#5
|
Newbie Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 16-August 10 Medlemsnummer: 1275 |
Joo, det där med förtvivlan kan man ju!
Men samtidigt tror jag det är bättre att ta sig an den begynnande materialbristen eller vad man nu ska kalla rosten egentligen... Jag byter hellre hundra meter balk och plåt innan jag hunnit inreda och lagt färg och så...Än tvärtom... Och visar det sig att det jag köpt fler ton järnoxid än järn är det ju bättre att göra reservdelar av eländet i tid... Men helt rätt har du, förtvivlan lär vara lite av normalkänslan när man väl börjat tror jag... Ska nog kolla upp plåtfirmorna hemmavid och se vad de kan leverera... Får för mig att plåten ska vara ganska styv för att man ska få ett bra resultat på bussen. Nån som har erfarenhet av nitning och lämpliga karrosserikitt etc? Och kanske saker man ska passa på att göra när kläderna åker av? På bussen alltså? Tänker mig ungefär följande scenario: 1. Inpassning av nya luckor och riktning av gamla. 2. Kontroll runt fönster och andra "riskytor". 3. Måttsättning och skapande av mallar runt hjulhus etc. 4. Avklädning och djupanalys. 5. Renovering av stomme med allt vad det kan innebära. 6. Påklädning 7. Psykisk återhämtning på vilohem... ;)Eller en öl i nyklädd buss... Riskområden jag identifierat: 1. Fel materiel, plåttjocklek, nit-typer, karosserikitt etc så man får korrosion, släpp, läckage osv... 2. Temperatur - hög temp vid montering så plåten sträcks tror jag är viktigt för att slippa vågig plåt. Nåt mer man inte ska missa? |
Oskarsson HBV 269 |
27 Aug 2012, 12:51
Inlägg
#6
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 7-June 12 Medlemsnummer: 2248 |
De bussar jag klätt om så har jag försiktigt tagit lös resterna av den gammla plåten.
Sedan har jag låttiten plåtslagare göra en kopia på plåten dock har dessa alltid haft aluminium kaross och inte plåt. Ett bra tips om plåten ska nitas är att köpa en tryckluftsdriven popnit tång. //Marcus |
*Mathias |
23 Sep 2012, 08:46
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
De bussar jag klätt om så har jag försiktigt tagit lös resterna av den gammla plåten. Sedan har jag låttiten plåtslagare göra en kopia på plåten dock har dessa alltid haft aluminium kaross och inte plåt. Ett bra tips om plåten ska nitas är att köpa en tryckluftsdriven popnit tång. //Marcus En bekant klädde om sin buss. Det var ett h --vete. Han köpte Aluplåt på rulle. Man var tvungen att översträcka plåten för att det inte skull bli buligt. Han konstaterade efter åt (trots lyckat resultat) att det hade varit bättr att köpa en ny buss. Om du inte börjat bygga. Och det är så rostigt att du måste klä om den, då hade jag öpt en ny buss. Rostfritt i är väldigt praktiskt! |
*Mathias |
23 Sep 2012, 08:46
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
De bussar jag klätt om så har jag försiktigt tagit lös resterna av den gammla plåten. Sedan har jag låttiten plåtslagare göra en kopia på plåten dock har dessa alltid haft aluminium kaross och inte plåt. Ett bra tips om plåten ska nitas är att köpa en tryckluftsdriven popnit tång. //Marcus En bekant klädde om sin buss. Det var ett h --vete. Han köpte Aluplåt på rulle. Man var tvungen att översträcka plåten för att det inte skull bli buligt. Han konstaterade efter åt (trots lyckat resultat) att det hade varit bättr att köpa en ny buss. Om du inte börjat bygga. Och det är så rostigt att du måste klä om den, då hade jag öpt en ny buss. Rostfritt i är väldigt praktiskt! |
Jonas HBV 152 |
1 Oct 2012, 23:22
Inlägg
#9
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 77 Registrerad: 2-August 07 Från: Stockholm Medlemsnummer: 399 |
Jag förstår verkligen inte denna ängslan inför plåt - och att byta plåt. Det är ju inget stort problem alls (jag gjorde det när jag var 19 år, helt utan några som helst erfarenheter, drygt 25 år sedan).
Idag har jag bestämt mig för att ersätta en del av bussens plåtbeklädnad med trä, lite som en woodie, eller en båt helt enkelt. Varför inte? Den tunna plåten fyller ju ingen annan funktion än att vara ett yttre hölje. Är man ute efter en "perfekt yta" skall man nog inte jobba med 30-40 år gamla maskiner... Personligen gillar jag det gamla - och att det syns att det är gammalt (men inte trasigt eller i dåligt skick). Jag tycker också att det är något fint med trä över gamla karosser, betsat, blanklackat och skinande... Tyngden? Ja, i mitt fall räknar jag med en extra tyngd på drygt 2000 kg, när jag är färdig med överbyggnad och allt. Kanske tokigt, men gud vad mjukt hon går då... (har prövat med ca 30 personer ombord). Jag har kört i en herrans massa år med en "noll-vikt" i bussens bakre del, alltså studsar jag över varje ojämnhet - helt omöjligt att vila eller sova när man kör. Inget bra alls. Lite större kostad i diesel per km men det är det värt känner jag. Allt gott/Jonas HBV 152 |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 17:17 |
Designed from: |