Bromsproblem |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Bromsproblem |
*Conny |
14 Oct 2013, 01:17
Inlägg
#1
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Har idag haft av båda framhjulen och sett över bromsarna. Fick nedslag på besiktningen med för dålig bromsverkan och att höger fram tog väldigt dåligt. Justerade bromshävarmen och åkte in igen men den hade tappat justeringen så ingen förbättring. Bytte sedan denna och var inne igen, fick då jämnare bromsverkan men fortfarande för dålig så tänkte därför riva av alla trummor och ser hur det ser ut innanför. Förväntade mig rost och tröga rörelsedelar men allt såg bra ut. Bromsbanden var 19 mm på mitten och allt som skulle röra sig gick relativt lätt. Plockade ändå isär allt och smörjde om det med volvo orginal pasta som skulle tåla höga temperaturer. Slipade banden och trummorna och hoppas att det ska hjälpa för annars vet jag inte vad som kan vara fel.
Det jag noterade på de två ombesiktningarna var att trots att alla bromsvärden ökat från tex 9.9 kN till 12.1 osv så hade bromsvärdet gått från 4.4 till 4.3. Kanske jag som inte fattar alla, eller någon parameter på de utskrifterna men jag tycker det är konstigt att alla bromsaran tar bättre andra gången men ändå blir totalvärdet sämre. Någon som vet? Fixade med bromsarna hemma på gården och löste det med att fylla upp bussen med luft, palla under ramen och sen tömma ut luften. Sen gick det att hissa axeln med en vanlig 2 tons garagedomkraft. -------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
*Conny |
23 Oct 2013, 12:08
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
har nu besiktigat för tredje gången och fortfarande för dåliga bromsar. Har fått en del kommentarer om att "ut och kör" och "bromsarna måste användas" för att funka men om man har haft isär allt, smörjt upp det, slipat band och trummor med slippapper så borde väl bromsarna vara så bra de kan vara, eller?
Blir väl till att köpa nya trummor och band och se om det hjälper. Känns som där har blivit nå yta på band eller trummor som jag inte får bort och som gör att det inte greppar ordentligt. -------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
Börje HBV216 |
23 Oct 2013, 14:38
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Känns som där har blivit nå yta på band eller trummor som jag inte får bort och som gör att det inte greppar ordentligt. Kan det vara så att dina bromsband är "glaserade"? Är bromsbanden kraftigt "glaserade" på grund av överhettning får man oftast tyvärr byta bromsband... Ibland kan man höra talas om lyckade försök att rugga upp ytan igen men oftast går det nog inte om glaseringen har gått djupt. Man kan försöka rugga upp banden men sen efter några bromsningar så är det tillbaka på ruta ett. Det är kanske någon på forumet så har någon bra mirakelmedicin mot detta problem men det hjälper inte hur mycket du än renoverar dina bromsar och trummor om beläggen är glaserade... Lycka till Börje |
*Conny |
24 Oct 2013, 10:42
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Tack. Alla förslag och förklaringar är tacksamt att ta emot för då ökar hoppet att hitta och kunna åtgärda felet. Känns tröstlöst när man gjort allt som man kan och kommer på utan att det ger resultat. Har undersökt lite mer och har förstått att förra ägaren fick ombesiktning på bromsarna, bytte band, fick igenom den på nåt sätt sen sålde den till mig och på det dryga året har den rullat ca 60-70 mil så banden är ju nästan helt nya. Kan kanske blivit glaserade på den sträckan men kan inte komma på att jag skulle ha legat och bromsat så hårt eller länge att de kan ha blivit så varma men blir nog till att byta dem ändå tillsammans med trummorna.
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
Börje HBV216 |
24 Oct 2013, 11:49
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Känner du säljaren väl? Tänk om han glaserade banden själv, ruggade upp banden
ordentligt så att det räckte till en besiktning och sen… Det där var säkert onödigt elaka tankar från min sida! Du kanske inte måste byta trummor. Oftast billigare att svarva om trummorna och få nya band inslipade efter omsvarvningen. Då slipper du nöta i banden själv. Jag vet inte var du bor men det här är ett exempel på en firma i Stockholm som fixar det mesta. Det finns säkert massor av bra verkstäder över hela landet som gör samma sak. http://www.bilbromsar.se/ Lycka till igen! Börje |
*Conny |
24 Oct 2013, 17:39
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Tittar på lite olika alternativ på vad som ska göras, mängden jobb kontra mängden pengar osv. Har fått pris på svarvning av trummor och band på 2 200 kr ink. moms per hjul men då måste navet plockas av och det ger ju lite extra jobb. Ett annat alternativ jag kollat på är att köpa nya trummor och band och då hamnar det på ca 2 500 ink moms per hjul + nitning av banden men då är det ju bara att plocka av trummor och band och montera på det nya så det känns som ett bättre alternativ.
Har även fått ett väldigt bra pris på att svarva trummorna men utan navet och då kan de inte svarva in banden så frågan är ju då om det går att slipa till dem själv så det blir bra. Detta alternativet ligger på 2 000 kr. Mycket som går runt i skallen nu innan man kommer till ett beslut -------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
Lasse&Anna HBV160 |
25 Oct 2013, 20:16
Inlägg
#7
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 96 Registrerad: 23-October 07 Medlemsnummer: 481 |
om du åker till din märkes värkstad och ber dem åtgärda felet och släcka 2:an få fixar nog dem det, nackdelen är ju att det kostar en del men dom fixar iallfall till det utan ombesikting och den blir godkänd för ett år framåt iallfall.....och vad vet jag det kan bli billigare än att hålla på och åka ut och in hela tiden för ombesiktining...om du inte byter bromsar själv och får till det förstås
Mvh Lasse |
*Conny |
28 Oct 2013, 10:47
Inlägg
#8
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Ja, har funderat på det med men tror det blir väldigt dyrt. De skulle ha ca 3 500 kr per trumma och sen kommer band och jobb till på det så har inte riktigt våga räkna på totalpriset. Iofs så kan ju jag vara på jobbet istället för att meka med bussen och tjäna in en del av den utgiften.
Lutar nog åt att börja svarva trummorna och slipa in befintliga band efter dem. -------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
*Conny |
16 Jul 2014, 23:33
Inlägg
#9
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 122 Registrerad: 10-September 12 Medlemsnummer: 2286 |
Svarvade trummorna utan bättre resultat. Köpte nya trummor fram men tror det var onödigt. Sänkte nämligen däcktrycket från 8 kilo till 5,5 innan bes och alla värden blev bättre även på bakaxeln där jag inte gjort nån skillnad från förra besiktningen. Lägre tryck ökar friktionen i mätrullarna. Detta ökade resultatet från 4.3 till 5.6. Valde även en annan besiktningsstation som låg 11 mil hemfrån så det kanske hjälpte till att få upp lite värme mm. Nu är den godkännd till 2015-06-30
-------------------- Alpus 260 SR byggd på Volvo B10m -85.
|
Jan HBV 283 |
17 Jul 2014, 08:31
Inlägg
#10
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 213 Registrerad: 4-December 10 Från: Trosa Medlemsnummer: 1614 |
Så bra att det gick vägen till slut
|
Lo-Fi version | Tid: 27th November 2024 - 01:31 |
Designed from: |