Batteribank, Laddning av |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Batteribank, Laddning av |
Pehr HBV 349 |
16 Feb 2017, 15:51
Inlägg
#1
|
Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 15 Registrerad: 17-November 14 Medlemsnummer: 4388 |
Hej!
Pehr HBV 349 här. Efter att nu i ungefär ett och ett halvt år rivet gamla rostiga stålprofiler och ersatt dem med nya fräscha och klätt med ny karossplåt börjar det vara dags för lite mer finlir. Mina funderingar nu gäller strömtillgång. Jag räknar initialt med att två separata kretsar: Start och drift 2 x 225 Ah (24 volt) med laddning från generatorn. Till förbrkningsbank har jag införskaffat 8 st AGM batterier á 175 Ah dvs. 700 Ah 24 v. Laddningen av dessa kommer ske dels med två solpaneler inköpta från Tommy (HBV 1) dels med laddare, och det är här jag behöver hjälp/råd. Vilken sorts laddare behöver jag? Kapacitet? Hur kan jag övervaka laddningen/status? Jag har en Ctek 14000 som jag använder för underhållsladdning av startbatterierna. Tacksam för alla förslag på lösningar. HaDet! Pehr |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
16 Feb 2017, 22:03
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Kan det inte vara nåt att hänga i en andra generator som du kopplar till bodelsbatterierna, om du har plats för den förstås, vet att nån i klubben har den lösningen.
När du har landström kan du väl köra med en standard smartladdare av nåt bra fabrikat. |
Börje HBV216 |
23 Feb 2017, 16:53
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Hej Pher!
Du har inte fÃ¥tt sÃ¥ mÃ¥nga svar pÃ¥ din frÃ¥ga… Förmodligen beror det pÃ¥ att mÃ¥nga liksom jag inte har nÃ¥gon erfarenhet av att hantera en sÃ¥ här stor batteribank… Men jag tycker att det är synd om frÃ¥gan dör ut, det är ju ett intressant problem sÃ¥ vi kanske kan föra ett resonemang kring det hela. Det är ju rena â€bomben†du installerar och jag tror man bör göra installationen med eftertanke och försiktighet. Säkert har du tagit i ordentligt med kabelarea, en pÃ¥litlig huvudsäkring och en rejäl huvudströmbrytare som tÃ¥l effekten utan att smälta och att den är lättÃ¥tkomlig. Kabelanslutningarna är inte minst viktiga. Sen är det ju viktig att säkra av noggrant i följande undergrupper sÃ¥ att du inte släpper lös de enorma krafterna du har i batteribanken ut i klenare kablage… En sÃ¥n kabelbrand är inte rolig att hantera med all den effekt du har. Men jag slÃ¥r antagligen in öppna dörrar, allt det där har du säkert redan tagit hand om! FrÃ¥gan var ju egentligen vad du ska ha för batteriladdare. Den du har för underhÃ¥llsladdning av startbatterierna är ju en jättebra laddare för det du använder den till. Men hur bra den än är sÃ¥ skulle den ju inte bita särskilt mycket pÃ¥ din stora batteribank. Om man skall ladda en batteribank pÃ¥ 700Ah/24v (1.400Ah/12v) sÃ¥ mÃ¥ste det väl till nÃ¥got extra. Kan man kanske använda laddare för truckbatterier? Dom kan ju skjuta pÃ¥ med flera hundra ampere – men det kanske inte AGM-batterier tÃ¥l? NÃ¥gon som vet? När det gäller laddning under körning finns det väl flera lösningar med kraftfulla generatorer pÃ¥ marknaden. Man kan ju kanske snegla pÃ¥ typ räddningsfordon och liknande som ofta har behov av stora effekter i sitt arbete. Det känns som jag mest har pladdrat nu, själv har jag inte nÃ¥gon erfarenhet av sÃ¥ här stora grejer. Jag har inte mer än drygt 300Ah/12v för bodelen. Jag har ocksÃ¥ en separat batteribank pÃ¥ knappt 200Ah/12v som reserv. AlltsÃ¥ en brÃ¥kdel av vad du har… Vi har ju mycket kunskap i kubben sÃ¥ kanske nÃ¥gon som läser detta kan hjälpa till och styra upp det här lite grand Vad väger dina batterier förresten, jag gissar pÃ¥ runt 55-60 kg/st sÃ¥ 8 stycken blir väl uppÃ¥t ett halvt ton? Börje |
Pehr HBV 349 |
23 Feb 2017, 17:30
Inlägg
#4
|
Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 15 Registrerad: 17-November 14 Medlemsnummer: 4388 |
Hej Börje (och övriga läsare)!
Tack för synpunkter. Det finns inga öppna dörrar att slå in bara nyttig information. Anledningen till de många batterierna är att vår plan är att kunna vara oberoende av landström under längre perioder samt att de var tämligen billiga. De väger ungefär som du tror. Jag är i startfas av elinstallationen och söker all möjlig information om tänkbara sätt att lösa den. Min tanke just nu är att dela batterierna i två eller fler banker och på så sätt klara laddningen med lite klenare laddare (lika många som bankerna) när vi har tillgång till 220. Hoppas på fler synpunkter från er ute i vårt avlånga land. HaDet!:-) Pehr |
JohnyoAnnSofie HBV120 |
23 Feb 2017, 19:42
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 383 Registrerad: 2-October 06 Medlemsnummer: 108 |
Hej Pehr
Jag har en liknande lösning som du talar om, Bussens startbatterier sitter originalkopplade 2 x 225 Ah. Sedan har jag 8 st. gelbatterier på 90 Ah vardera. Dom är kopplade som 4 x 24 volt totalt 360 Ah alla sammankopplade. På taket sitter 2 solpaneler från Tommy totalt 450 w kopplade till en MPPT regulator på 30 A. Jag har satt två manuella batterifrånskiljare som gör att jag både kan använda enbart startbatterierna eller när man står stilla koppla bodelsbatterierna till bussens vanliga system. Det gör att jag kan koppla in och ladda samtliga från generatorn när jag kör eller ladda startbatterierna från solcell när jag står. Har även en stadig laddare i lastrummet för översnöade solceller eller en regnig vecka på semestern. Detta funkar och som säkerhet för att inte få kabelbrand när man glömt vrida av bobatterier så sitter där en 50 A säkring. Alla bobatterier kopplat med 20 kvadrats kabel Jag har fått mig förklarat nån gång för länge sedan att man kan likna batteriladdare vid en hävert. Stor laddare=grov slang fort full Liten laddare = tunn slang litet flöde Rätt eller fel ?????? Mvh Johny |
*Svenne |
23 Feb 2017, 21:03
Inlägg
#6
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 17 Registrerad: 21-April 16 Medlemsnummer: 5001 |
Jag har samma funderingar och när jag kollade på laddare av större modell, så är dom dyra.
Det pratas om att det ena och det andra och det ska vara en massa apparater som gör att inte startbatterierna laddas ur när man står still, det ska laddas flera batteribankar med samma generator mm. Jag tycker allt blir rörigt och invecklat. Jag tänker så här, att är det något del som pajar, så påverkar det förmodligen allt. Jag har kommit fram till att jag behåller startbatterierna 2 st x 230 Ah, men sätter dit en mindre generator som jag har liggande och behåller det som behövs för att köra bussen anslutet + extraljus och pumpen (den drar mycket ström) för att tömma avloppstankarna. Bussen står ändå på tomgång när jag tömmer, för jag behöver luft till att blåsa ur slangen efter tömningen. Stora original generatorn kopplar jag till 4 eller 6 st x 230 Ah batterier. Jag kör en större inverter på den batteribanken, för storförbrukare, samt smågrejor som går på 24 volt. Sen ska jag skruva dit 2 st 12 volts generatorer och har två batteribankar på 2 x 230 Ah vardera, för saker som går på 12 volt. Jag kommer att skaffa lämpliga batteriladdare och solceller till varje batteribank. Genom att varje batteribank laddas via generator, laddare och solcell individuellt, så funkar resten om en batteribank pajar. |
Lo-Fi version | Tid: 3rd December 2024 - 20:47 |
Designed from: |