Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Batteribank, Laddning av
Pehr HBV 349
inlägg 16 Feb 2017, 15:51
Inlägg #1


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 15
Registrerad: 17-November 14
Medlemsnummer: 4388



Hej!
Pehr HBV 349 här.
Efter att nu i ungefär ett och ett halvt år rivet gamla rostiga stålprofiler och ersatt dem med nya fräscha och klätt med ny karossplåt börjar det vara dags för lite mer finlir.
Mina funderingar nu gäller strömtillgång. Jag räknar initialt med att två separata kretsar: Start och drift 2 x 225 Ah (24 volt) med laddning från generatorn. Till förbrkningsbank har jag införskaffat 8 st AGM batterier á 175 Ah dvs. 700 Ah 24 v. Laddningen av dessa kommer ske dels med två solpaneler inköpta från Tommy (HBV 1) dels med laddare, och det är här jag behöver hjälp/råd. Vilken sorts laddare behöver jag? Kapacitet? Hur kan jag övervaka laddningen/status? Jag har en Ctek 14000 som jag använder för underhållsladdning av startbatterierna. Tacksam för alla förslag på lösningar.

HaDet! action-smiley-030.gif

Pehr
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar(1 - 5)
RICKARD/ULLRICK HBV74
inlägg 16 Feb 2017, 22:03
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 995
Registrerad: 27-March 05
Medlemsnummer: 34



Kan det inte vara nåt att hänga i en andra generator som du kopplar till bodelsbatterierna, om du har plats för den förstås, vet att nån i klubben har den lösningen.
När du har landström kan du väl köra med en standard smartladdare av nåt bra fabrikat.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Börje HBV216
inlägg 23 Feb 2017, 16:53
Inlägg #3


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 606
Registrerad: 23-September 09
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 1138



Hej Pher!

Du har inte fått så många svar på din fråga…

Förmodligen beror det på att många liksom jag inte har någon erfarenhet
av att hantera en så här stor batteribank…
Men jag tycker att det är synd om frågan dör ut, det är ju ett intressant problem
så vi kanske kan föra ett resonemang kring det hela.

Det är ju rena â€bomben†du installerar och jag tror man bör göra installationen
med eftertanke och försiktighet.
Säkert har du tagit i ordentligt med kabelarea, en pålitlig huvudsäkring och en rejäl
huvudströmbrytare som tål effekten utan att smälta och att den är lättåtkomlig. Kabelanslutningarna är inte minst viktiga.
Sen är det ju viktig att säkra av noggrant i följande undergrupper så att du inte
släpper lös de enorma krafterna du har i batteribanken ut i klenare kablage…
En sån kabelbrand är inte rolig att hantera med all den effekt du har.
Men jag slår antagligen in öppna dörrar, allt det där har du säkert redan tagit hand om!

Frågan var ju egentligen vad du ska ha för batteriladdare. Den du har för underhållsladdning
av startbatterierna är ju en jättebra laddare för det du använder den till.

Men hur bra den än är så skulle den ju inte bita särskilt mycket på din stora batteribank.

Om man skall ladda en batteribank på 700Ah/24v (1.400Ah/12v) så måste det väl till
något extra. Kan man kanske använda laddare för truckbatterier? Dom kan ju skjuta på
med flera hundra ampere – men det kanske inte AGM-batterier tål? Någon som vet?

När det gäller laddning under körning finns det väl flera lösningar med kraftfulla
generatorer på marknaden. Man kan ju kanske snegla på typ räddningsfordon och
liknande som ofta har behov av stora effekter i sitt arbete.

Det känns som jag mest har pladdrat nu, själv har jag inte någon erfarenhet av så här stora grejer.
Jag har inte mer än drygt 300Ah/12v för bodelen. Jag har också en separat batteribank på
knappt 200Ah/12v som reserv. Alltså en bråkdel av vad du har…

Vi har ju mycket kunskap i kubben så kanske någon som läser detta
kan hjälpa till och styra upp det här lite grand

Vad väger dina batterier förresten, jag gissar på runt 55-60 kg/st
så 8 stycken blir väl uppåt ett halvt ton?

Börje action-smiley-030.gif

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
Pehr HBV 349
inlägg 23 Feb 2017, 17:30
Inlägg #4


Member
**

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 15
Registrerad: 17-November 14
Medlemsnummer: 4388



Hej Börje (och övriga läsare)!
Tack för synpunkter. Det finns inga öppna dörrar att slå in bara nyttig information. Anledningen till de många batterierna är att vår plan är att kunna vara oberoende av landström under längre perioder samt att de var tämligen billiga. De väger ungefär som du tror.
Jag är i startfas av elinstallationen och söker all möjlig information om tänkbara sätt att lösa den. Min tanke just nu är att dela batterierna i två eller fler banker och på så sätt klara laddningen med lite klenare laddare (lika många som bankerna) när vi har tillgång till 220. Hoppas på fler synpunkter från er ute i vårt avlånga land.
HaDet!:-)
Pehr
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
JohnyoAnnSofie HBV120
inlägg 23 Feb 2017, 19:42
Inlägg #5


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 383
Registrerad: 2-October 06
Medlemsnummer: 108



Hej Pehr
Jag har en liknande lösning som du talar om,
Bussens startbatterier sitter originalkopplade 2 x 225 Ah.
Sedan har jag 8 st. gelbatterier på 90 Ah vardera.
Dom är kopplade som 4 x 24 volt totalt 360 Ah alla sammankopplade.
På taket sitter 2 solpaneler från Tommy totalt 450 w kopplade till en MPPT regulator på 30 A.
Jag har satt två manuella batterifrånskiljare som gör att jag både kan använda enbart startbatterierna eller när man står stilla koppla bodelsbatterierna till bussens vanliga system.
Det gör att jag kan koppla in och ladda samtliga från generatorn när jag kör eller ladda startbatterierna från solcell när jag står.
Har även en stadig laddare i lastrummet för översnöade solceller eller en regnig vecka på semestern.
Detta funkar och som säkerhet för att inte få kabelbrand när man glömt vrida av bobatterier så sitter där en 50 A säkring.
Alla bobatterier kopplat med 20 kvadrats kabel
Jag har fått mig förklarat nån gång för länge sedan att man kan likna batteriladdare vid en hävert.
Stor laddare=grov slang fort full
Liten laddare = tunn slang litet flöde
Rätt eller fel ??????
Mvh Johny
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Svenne
inlägg 23 Feb 2017, 21:03
Inlägg #6


Member
**

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 17
Registrerad: 21-April 16
Medlemsnummer: 5001



Jag har samma funderingar och när jag kollade på laddare av större modell, så är dom dyra.
Det pratas om att det ena och det andra och det ska vara en massa apparater som gör att inte startbatterierna laddas ur när man står still, det ska laddas flera batteribankar med samma generator mm.

Jag tycker allt blir rörigt och invecklat.
Jag tänker så här, att är det något del som pajar, så påverkar det förmodligen allt.

Jag har kommit fram till att jag behåller startbatterierna 2 st x 230 Ah, men sätter dit en mindre generator som jag har liggande och behåller det som behövs för att köra bussen anslutet + extraljus och pumpen (den drar mycket ström) för att tömma avloppstankarna. Bussen står ändå på tomgång när jag tömmer, för jag behöver luft till att blåsa ur slangen efter tömningen.

Stora original generatorn kopplar jag till 4 eller 6 st x 230 Ah batterier. Jag kör en större inverter på den batteribanken, för storförbrukare, samt smågrejor som går på 24 volt.

Sen ska jag skruva dit 2 st 12 volts generatorer och har två batteribankar på 2 x 230 Ah vardera, för saker som går på 12 volt.

Jag kommer att skaffa lämpliga batteriladdare och solceller till varje batteribank.

Genom att varje batteribank laddas via generator, laddare och solcell individuellt, så funkar resten om en batteribank pajar.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 3rd December 2024 - 20:47
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience