![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Har på vår nuvarande buss bakmonterad kylare. Kylaren tar luft via galler från längst bak på sidan av bussen och såklart sugs det ju in damm o vägstänk. På sina håll på kylaren har cellerna blivit så smutsiga att de helt satt igen. Det är inget problem i dagsläget med kylningen - den blir alltså inte för varm - men jag skulle nog vilja ha största möjliga marginaler inför sommaren.
Någon som har tips om hur man lättast rengör utsidan av kylaren? Jag har försiktigt med större avstånd försökt köra med högtryckstvätt och visst försvann en del, men det finns mer att ta bort och jag vill inte gå för hårt fram med högtryckstvätten för att undvika skador på kylaren. Förresten, när jag ändå "har er på tråden"; Motorn i vår Neoplan Skyliner -86 är en Mercedes 18,2 lit V10 utan turbo på 356hk - någon som vet modellbeteckningen på denna motor? Jag tror att den är antingen OM403 eller OM423, någon som vet säkert får gärna svara. -------------------- |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
OM403 är också en V10....
Hittade ett par sprängskissar med alla möjliga packningar, men jag tycker de ser rätt lika ut? OM403: http://www.ekag1.de/pdf/08_nkw/Mercedes-Benz/OM%20403.pdf OM423: http://www.ekag1.de/pdf/08_nkw/Mercedes-Benz/OM%20423.pdf Hittade samma text fast på engelska. Min engelska är betydligt mer använd på senare tid än mina 3 års skoltyska ![]() http://mercedes-benz-blog.blogspot.com/200...a-1974-new.html Verkar definitivt vara en OM423 med tanke på cylindervolymen. Tackar för hjälpen! Någon som har tips om kylarrengöringen? -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 24th February 2025 - 18:24 |
Designed from: ![]() |