![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Tom HBV168 |
![]()
Inlägg
#1
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Har på vår nuvarande buss bakmonterad kylare. Kylaren tar luft via galler från längst bak på sidan av bussen och såklart sugs det ju in damm o vägstänk. På sina håll på kylaren har cellerna blivit så smutsiga att de helt satt igen. Det är inget problem i dagsläget med kylningen - den blir alltså inte för varm - men jag skulle nog vilja ha största möjliga marginaler inför sommaren.
Någon som har tips om hur man lättast rengör utsidan av kylaren? Jag har försiktigt med större avstånd försökt köra med högtryckstvätt och visst försvann en del, men det finns mer att ta bort och jag vill inte gå för hårt fram med högtryckstvätten för att undvika skador på kylaren. Förresten, när jag ändå "har er på tråden"; Motorn i vår Neoplan Skyliner -86 är en Mercedes 18,2 lit V10 utan turbo på 356hk - någon som vet modellbeteckningen på denna motor? Jag tror att den är antingen OM403 eller OM423, någon som vet säkert får gärna svara. -------------------- |
![]() ![]() |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 ![]() |
Som gammal "bonnläpp" har jag gjort ren mer än en kylare..... jag brukar blåsa dom "bakvägen" med tryckluft för ju mer vatten, olja, glykol mm som är inblandat i dammet gör att den blir svårare att få ren....
Kör med 7 - 8 kilos tryck, det går att gå nästan intill lamellerna med blåsmunstycket om du bara riktar luftstrålen rätt igenom kylen och inte tvärs lamellerna. ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 24th February 2025 - 18:21 |
Designed from: ![]() |