![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
*Roland |
![]() ![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 111 Registrerad: 23-April 06 Från: MejerigÃ¥rden, Dyvik Medlemsnummer: 88 ![]() |
Hej igen!
![]() Jag ställde en mängd frågor under presentation men har kommit fram till att det nog är enklare att ställa frågorna en och en under rätt rubrik. ![]() Som nämt under mit inlägg på presentation har jag nu blivit med buss igen. Dessvärre visade sig att kopplingen verkar vara allt annat än felfri varför vi bestämt oss för att byta densamma. Är det någon i vår fina förening som bytt koppling på sin buss? Vad kostar en koppling till Volvobussen? Är det svårt? Om man måste lämna bort arbetet, vad kostar sån't? Min kompis har ringt Volvo i Norrtälje och fick ett pris på mellan tumme och pekfinger 15 - 25 TUSEN??? Vi letar nu efter en ny burk luktsalt åt honom. ![]() Må gott Roland -------------------- Scania-Vabis CF7661 "RÖD ÖSTEN" ---- ½ VOLVO B71516 Halvan
|
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej.
Har du rätt spel på kopplingsarmen? Om du har det så sitter felet i lammellen eller tryckplattan. Kontrolera i inspektionsluckan som sitter i kopplingskåpan så att urtrampningslagret inte snurrar med. Flyttade du över kopplingen från den andra motorn? var det lika svänghjul på motorerna. Tommy |
*Tomsa |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
Hej. Har du rätt spel på kopplingsarmen? Om du har det så sitter felet i lammellen eller tryckplattan. Kontrolera i inspektionsluckan som sitter i kopplingskåpan så att urtrampningslagret inte snurrar med. Flyttade du över kopplingen från den andra motorn? var det lika svänghjul på motorerna. Tommy Hei og Takk :-) Jeg flyttet over lamellen fra den gamle motoren. Men jeg sjekket ikke om det var samme svinghjul på motorene. Det var litt rust på svinghjulet i den nye motoren. Jeg er litt usikker på koplingsarmen og hva som skal være "rett lengde" på denne. Det lekker også litt luft fra kopplingservoservo når jeg holder nede kopplingspedalen. Jeg hadde også litt problem med å få luftet denne skikkelig. Urtrampingslageret sitter "mellom" tappene og følger ikke med rundt. Bifogade bild(er) ![]() |
*Tomsa |
![]()
|
![]() Advanced Member ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Gäst Inlägg: 39 Registrerad: 24-July 09 Medlemsnummer: 1081 ![]() |
[quote name='*Tomsa' date=' 25 Jul 2009, 11:03 ' post='11283']
[quote name='Tommy HBV 1' post='11282' date=' 25 Jul 2009, 09:58 '] Hej. Har du rätt spel på kopplingsarmen? Om du har det så sitter felet i lammellen eller tryckplattan. Kontrolera i inspektionsluckan som sitter i kopplingskåpan så att urtrampningslagret inte snurrar med. Flyttade du över kopplingen från den andra motorn? var det lika svänghjul på motorerna. Tommy [/quote] Har du rätt spel på kopplingsarmen?... Vet noen om det er et mål på hva som er rett spel? Kopplingen "tar" nesten med en gang jeg trykker på pedalen, jeg forsøkte å justere i dag men turde ikke løsne noe før jeg vet mer :-) |
*Tomsa |
![]() ![]()
|
[quote name='*Tomsa' date=' 26 Jul 2009, 22:10 ' post='11290']
[quote name='*Tomsa' date=' 25 Jul 2009, 11:03 ' post='11283'] [quote name='Tommy HBV 1' post='11282' date=' 25 Jul 2009, 09:58 '] Hej. Har du rätt spel på kopplingsarmen? Om du har det så sitter felet i lammellen eller tryckplattan. Kontrolera i inspektionsluckan som sitter i kopplingskåpan så att urtrampningslagret inte snurrar med. Flyttade du över kopplingen från den andra motorn? var det lika svänghjul på motorerna. Tommy [/quote] Har du rätt spel på kopplingsarmen?... Yippppiiii :-) Jeg reiste på Biltema og kjøpte et "rettekit" (mange små jekker) Jeg brukte denne jekken til å koble fri kopplingsarmen og justerte gaffel 2,5 omdreininger som ga 4-5mm lengre spel... Ingen clutcproblemer mer ![]() Muligens kan svinghjulet på den nye motoren være litt tykkere? |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 25th February 2025 - 22:07 |
Designed from: ![]() |