Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Volvo B58 och WilsonlÃ¥da, En växel borta.
*Johan
inlägg 7 May 2007, 15:06
Inlägg #1


Oregistrerad









Hej!

Jag har precis införskaffat en gammal Volvobuss från 1967. Det är en B58 med wilsonlåda. Denna låda vägrar att lägga i 2:an. 1,3 och 4 fungerar klockrent. Så när som på att det sjunger lite på fyrans växel. Backen fungerar den med. Nu skulle jag vilja veta om lådan är skrot, eller om det räcker justering. Jag har noll koll när det gäller dessa lådor, så tips mottages tacksamt. Jag undrar även om det går att ställa in "converterdelen" på lådan. Det låter nästan som motorn är på väg att dö när man lägger i en växel och har foten kvar på bromsen. Dessutom så går bussen i trögaste laget när man ska iväg. Oavsett växel. Lådan ger aldrig motorn en chans att varva upp. Jag misstänker att detta är rena justeringsproblem. Men man vet ju aldrig.....

Ni har ett fint forum, och jag kommer nog att återkomma med fler frågor längre fram i mitt lilla projekt. thumbup.gif
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Peo HBV 2
inlägg 10 May 2007, 22:15
Inlägg #2


Logdansare
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 874
Registrerad: 28-November 04
Från: V- Nysäter
Medlemsnummer: 10



Anledningen till att du inte skall stå med vxl i för länge är att magnetspolarna kan ta stryk så det är inte lådan som brinner.
När du lägger i en växel går ström från spaken till ett ventilpaket där rätt magnetventil släpper på luft till vald växel. Det enda du skall tänka på är att anpassa varvtalet när du lägger i växlarna. Eftersom lådan växlar mycket snabbare än en manuell låda blir körningen mycket ryckig om du inte anpassar varvtalet, men det tar en stund att lära sig, sen kan du växla helt ryckfritt.


--------------------
Busster
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Rolf
inlägg 15 Oct 2009, 16:51
Inlägg #3


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 4
Registrerad: 14-October 09
Medlemsnummer: 1145



CITAT(Peo HBV 2 @ 10 May 2007, 22:15 ) *

Anledningen till att du inte skall stå med vxl i för länge är att magnetspolarna kan ta stryk så det är inte lådan som brinner.
När du lägger i en växel går ström från spaken till ett ventilpaket där rätt magnetventil släpper på luft till vald växel. Det enda du skall tänka på är att anpassa varvtalet när du lägger i växlarna. Eftersom lådan växlar mycket snabbare än en manuell låda blir körningen mycket ryckig om du inte anpassar varvtalet, men det tar en stund att lära sig, sen kan du växla helt ryckfritt.


Är inte magnetspolarna aktiverade sen när växeln är i också?

Jag trodde det var som med en vanlig automatlåda (jänkemodell) att det är oljetempen man ska akta sig för, att stå med växeln i och med så lågt stallvarv på turbinen så driver den rätt så bra och då blir oljan rätt så snabbt varm.

Men finns det olika modeller av Wilsonlådorna, för jag har hittat beskrivningar där man "förväljer" en växel med växelföraren och sedan när man tycker att det är dags att byta växel trycker ner en s.k växlingspedal.

Men sen så har jag även läst om Wilson där man länkningen verkar vara direkt, dvs när man lägger växelföraren i neutral så gör den det direkt, sen lättar man på gasen och när man tycker att varvtalet är lämpligt så lägger man in nästa växel med växleföraren, och det sker då direkt. (Om man växlar för fort och har "fel" varv så blir det ryckigt).

Vad jag har förstått så har inte dessa lådor lameller som bil-lådor, utan allt sker med planetväxlar och bromsband, stämmer det?

Förresten, är det någon som har förarinstruktioner och rephandbok/servicemanual till en Volvo B58-60T 1970 så köper eller lånar jag den gärna och kopierar den till PDF-format?!?!
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 26th February 2025 - 23:47
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience