Konvertera 24V => 12V |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Konvertera 24V => 12V |
*Thobias |
16 Jun 2010, 19:27
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 23 Registrerad: 6-October 09 Medlemsnummer: 1141 |
Hej,
Jag har 24v i bussen men behöver 12v till kylskåp, toa och bilstereo. Jag har läst att man kan köpa en konverter men borde man inte kunna ta ut 12v från ett av batterierna (jag har 2 st 12v batterier som är seriekopplade)? Mvh Thobias |
*Mathias |
7 Dec 2010, 20:56
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
För att minimera förlusterna skall man omvandla strömmen så få gånger som möjligt. Ett 70 watts kylskåp kräver 70w/12v=5,83 Amp vid 12 volt och 70w/24v=2,91 Amp vid 24 volt. Under förutsättningen att kylskåpet går hela tiden (vilket det sannolikt inte gör) förbrukar kylskåpet 24h*2,91Amp= 69.84 Amph på ett dygn.Ett bra kylskåp som inte öppnas allt för ofta och står i normal temeratur bör inte gå mer än 20 min/timme!
Om du har en normal uppsättnin startbatterier är de sannolikt på minst 120 Amph, men du kan knappast ta ut mer än hälften på ett nytt friskt batteripar, och än mindre på ett äldre. Du måste dessutom ta med att startströmmarna på kylskåpskompressorn är betydligt större än de 70w som redovisas. Startbatterier är dock dåliga batterier för denna typ av uttag varför andra parallela batterier bör installeras. Det blir dyra uttag eftersom inte startbatterier tål "djup" cyklingar utan är avsedda för stora och snabba strömuttag, Ett modernt båtkylskåp på 24 volt är att föredra, det är bättre isolerat och man har inga omvandlingsförluster! Jag har 24 volt 640 Amph gelbatterier, det gör att jag lätt klarar mig en vecka utan att starta elverk eller motor trots att jag kör med ett Whirlpool kylskåp och 24 volts inverter............ Mvh Mathias |
Lo-Fi version | Tid: 5th November 2024 - 20:39 |
Designed from: |