Kamin i bussen |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Kamin i bussen |
Chris HBV 132 |
12 Dec 2010, 09:02
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Hejsan till alla bussvänner med inbyggd kamin. (även till dem utan kamin )
Har skaffat en liten täljstenkamin för att få det riktigt mysigt och varmt inne i bussen när det är typ 20 minus. Väggarna i kaminhörnet är kaklade och en sockel med 5mm alluminiumplåt på är också förberedd. Tänkte höra med er nu hur ni har löst takgenomföringen av rökröret. Har mina funderingar som går åt det här: själva rökröret sitter i ett större rör som leder genom taket. Mellanrummet tänkte jag isolera med stenull eller liknandet. Kan jag göra så eller finns det bättre förslag? hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Chris HBV 132 |
14 Dec 2010, 11:02
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Tack Tommy, tack Sussie
gnistskydd på golvet borde ju vara självklart... det är ju sotarens krav här hemma också. Tillluft ska jag få genom ett hål i golvet direkt under kaminen som blir försedd med ett skjutreglage så att man kan stänga det när kaminen inte är i bruk. Tänkte ha samma storlek som avgasröret (100mm) så det borde räcka, hoppas jag. En sak jag är inte riktigt nöjd med är isolationsmaterial mellan rören. Stenull drar ju mycket fuktighet även ur luften och jag undrar om det finns annat man kan använda för att undvika problemet? @Sussie efter en del letandes blev det Kent`s "gamla Bättan" (HBV91)som vi nu håller på att förändra lite efter våra önskemål. Det var viktigt att få en buss som är mindre en 12m för vi tänkte köra mycket Frankrike och Tyskland med den på höstarna och det blir ju krånglit om inte ens omöjligt i fall bussen är >12m (det har ju pratats en hel del om detta här på forumet också) ...och oavsett europäiska lagar om fordonslängder når man faktiskt inte eller sällan dem finaste ställen i t.x. södra frankrike med fordon som är större än 10m...det vet jag av egen erfarenhet när jag luffade runt flera gånger där nere med min gammla buss som också var ca 10m. -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 14:35 |
Designed from: |