Kamin i bussen |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Kamin i bussen |
Chris HBV 132 |
12 Dec 2010, 09:02
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Hejsan till alla bussvänner med inbyggd kamin. (även till dem utan kamin )
Har skaffat en liten täljstenkamin för att få det riktigt mysigt och varmt inne i bussen när det är typ 20 minus. Väggarna i kaminhörnet är kaklade och en sockel med 5mm alluminiumplåt på är också förberedd. Tänkte höra med er nu hur ni har löst takgenomföringen av rökröret. Har mina funderingar som går åt det här: själva rökröret sitter i ett större rör som leder genom taket. Mellanrummet tänkte jag isolera med stenull eller liknandet. Kan jag göra så eller finns det bättre förslag? hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Chris HBV 132 |
24 May 2011, 21:01
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Sådär... just in time till sommaren har kaminanslutningen blivit klar Proveldat och klart godkänt av Romy och ett flertal gäster som kollade vad det var som rökte ovanpå bussen
Lilla kaminen värmer som in i helvetet med bara 2-3 småbitar ved och håller värmen i otroliga 5-6 timmar. Skorstenshuvudet blev ett omvänd salladskål från IKEA i borstat stål som sitter precis 1cm över genomförings- och rökröret så det blir mycket drag i kaminen pga den s.k. "Venturi-effekten" och täcker bra mot regnet. Genomföringsröret blev 150mm ...rökröret 110mm. Stoppad stenull i mellanrummet och eldfast silikon som tätning. Funkar underbart. hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Göran HBV 222 |
3 Jun 2011, 15:41
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 158 Registrerad: 18-March 10 Medlemsnummer: 1191 |
Skorstenshuvudet blev ett omvänd salladskål från IKEA i borstat stål som sitter precis 1cm över genomförings- och rökröret så det blir mycket drag i kaminen pga den s.k. "Venturi-effekten" och täcker bra mot regnet. Genomföringsröret blev 150mm ...rökröret 110mm. Stoppad stenull i mellanrummet och eldfast silikon som tätning. Funkar underbart. Härligt att se! Det gör att jag känner att jag måste göra något åt min kamin också...! Jag köpte en kamin på Blocket och fick med några skorstensbitar, just nu är den fastskruvad i golvet men resten återstår. Mina skorstensrör är 150mm men jag måste byta några delar och köpa några fler så att svängen kommer lägre för att spara överskåpen! Sedan ska jag göra genomgången genom taket också förstås... Har du något spjäll? Dessutom: Tror du att du har möjlighet att även ta ett foto uppifrån taket där takgenomgången syns? Bifogade bild(er) |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 14:47 |
Designed from: |