För lång buss, kan man korta bussen |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
För lång buss, kan man korta bussen |
Bengt o Carro HBV 252 |
10 Feb 2012, 19:14
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 |
Hejsan
hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. Alla tips o ideer mottages -------------------- |
Chris HBV 132 |
11 Feb 2012, 14:05
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Får man fråga vart ni tänkte åka i Europa?
hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Bengt o Carro HBV 252 |
11 Feb 2012, 14:10
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 |
Får man fråga vart ni tänkte åka i Europa? hälsning Chris Javisst får du fråga, vi samma gamla rese planer som med bilen då vi kunde åka den. Dvs.Danmark,Tyskland, Frankrike,Spanien, Holland & Belgien -------------------- |
Chris HBV 132 |
11 Feb 2012, 14:19
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Får man fråga vart ni tänkte åka i Europa? hälsning Chris Javisst får du fråga, vi samma gamla rese planer som med bilen då vi kunde åka den. Dvs.Danmark,Tyskland, Frankrike,Spanien, Holland & Belgien Frankrike har ju blivit otroligt dyrt att åka på autobahn med fordon över 3,5t. Vi försökte att undvika det och åkte för det mesta "route nationale", men vi upptäckte att franzmännen hade sänkt totalvikten på dem flesta route nationale till 3,5t eller 6t. Vi tyckte, det var ett helvete för man hittar nästan inga alternativa vägar att åka på med stora fordon. hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Bengt o Carro HBV 252 |
11 Feb 2012, 14:28
|
Får man fråga vart ni tänkte åka i Europa? hälsning Chris Javisst får du fråga, vi samma gamla rese planer som med bilen då vi kunde åka den. Dvs.Danmark,Tyskland, Frankrike,Spanien, Holland & Belgien Frankrike har ju blivit otroligt dyrt att åka på autobahn med fordon över 3,5t. Vi försökte att undvika det och åkte för det mesta "route nationale", men vi upptäckte att franzmännen hade sänkt totalvikten på dem flesta route nationale till 3,5t eller 6t. Vi tyckte, det var ett helvete för man hittar nästan inga alternativa vägar att åka på med stora fordon. hälsning Chris okej tack för infon då får vi väll köra så mycket som möjligt i Tyskland så man minimerar sträckorna i Frankrike.. Min fru har pratat med Tyska ambassaden och det lät inte omöjligt att få dispens pga hennes hjälpbehov och alla hjälpmedel plus att vi måste ha med en till assistent, hon ska ringa tillbaka på måndag så då får vi höra. ska även ringa dom andra med och kolla man ska ju inte ge upp i första taget Hej, när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande: Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m. Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland. vad gäller vändradie mm: http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf Mvh Mathias Det hjälper ju inte för honom att regga om den som buss för den är längre än 12 m och bara har en bakaxel. Dessutom måste även bussar klara vändradien och det funkar nästan bara med en styrbar bakaxel så vitt jag är informerad. hälsning Chris En bakaxel = två axlar = 13.5 meter.... Jag provade göra vändradietestet med min 12 m boggie och det var inga problem. Det handlar mest om hur långt överhäng man har fram +bak. En två axlad (enkel axel bak) borde inte vara ngt problem på 12.70 borde inte vara ett problem om den inte har ett ovanligt långt axelavstånd.. /Mathias Ja vi ger inte upp i första taget men vill ha allt så godkänt o på papper om det går allt för att vara på den säkra sidan. så fort den har tinat fram ska jag kolla vändradien -------------------- |
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 18:40 |
Designed from: |