För lång buss, kan man korta bussen |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
För lång buss, kan man korta bussen |
Bengt o Carro HBV 252 |
10 Feb 2012, 19:14
Inlägg
#1
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 |
Hejsan
hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. Alla tips o ideer mottages -------------------- |
RICKARD/ULLRICK HBV74 |
11 Feb 2012, 11:42
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 995 Registrerad: 27-March 05 Medlemsnummer: 34 |
Snabbaste varianten är väl att backa utav h-vete in i nåt hårt....
Ska man vara lite seriös så är det väl bara att kapa precis framför bakstammen och korta det som är förmycket och svetsa. Jag skulle nog själv bytt buss och noga tänkt igenom vilka behov man vill tillfredställa så jag hittade en som passade mina, men alla är vi ju olika... Tror att det är en jäkla massa mer jobb än man tänkt sig och kan bli mycket papper att sköta före en regbesiktning som ni säkert åker på om ni kortar bussen, inte blir det gratis heller. |
Bengt o Carro HBV 252 |
11 Feb 2012, 13:18
Inlägg
#3
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 |
Snabbaste varianten är väl att backa utav h-vete in i nåt hårt.... Ska man vara lite seriös så är det väl bara att kapa precis framför bakstammen och korta det som är förmycket och svetsa. Jag skulle nog själv bytt buss och noga tänkt igenom vilka behov man vill tillfredställa så jag hittade en som passade mina, men alla är vi ju olika... Tror att det är en jäkla massa mer jobb än man tänkt sig och kan bli mycket papper att sköta före en regbesiktning som ni säkert åker på om ni kortar bussen, inte blir det gratis heller. Ja byta buss är väl inget vi funderar på att göra.För våran buss är såpass fräsh och den har bara gått 57000mil. men vad det gäller arbetskostnad så kommer jag undan den i alla fall har gott om kompisar som ställer upp. får kolla upp om vad som krävs i papper o priser om vad det kan kosta men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. Det är inte bara Tyskland som har den där 12m-lagen på fordonslängden (undantagen bara om du klarar en viss vändradius). Så vitt jag vet är det nästan alla europäiska länder förutom de nordiska. Det var huvudskälet för att vi skaffade buss som är mindre än 12m. Våran är ju kortad, men vet ej hur de har gjort. hälsning Chris Okej får ta och kolla runt lite. speciellt om detta med vändradie vet ej vad våran har... -------------------- |
*Mathias |
11 Feb 2012, 13:29
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Hej,
när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande: Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m. Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland. vad gäller vändradie mm: http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf Mvh Mathias |
Chris HBV 132 |
11 Feb 2012, 13:50
Inlägg
#5
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
Hej, när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande: Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m. Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland. vad gäller vändradie mm: http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf Mvh Mathias Det hjälper ju inte för honom att regga om den som buss för den är längre än 12 m och bara har en bakaxel. Dessutom måste även bussar klara vändradien och det funkar nästan bara med en styrbar bakaxel så vitt jag är informerad. hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
*Mathias |
11 Feb 2012, 14:24
Inlägg
#6
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Hej, när jag kollade upp det hela tidigare gällde följande: Inget fordon utom bussar fick vara längre än 12 m i de flesta icke nordiska europeiska länder. Tvåaxlade bussar 13.50 tre axlade bussar 15 m. Det enklaste för dig är att bussregga den igen, Då är den ok även i Tyskland. vad gäller vändradie mm: http://www.trafikverket.se/PageFiles/30480...motorfordon.pdf Mvh Mathias Det hjälper ju inte för honom att regga om den som buss för den är längre än 12 m och bara har en bakaxel. Dessutom måste även bussar klara vändradien och det funkar nästan bara med en styrbar bakaxel så vitt jag är informerad. hälsning Chris En bakaxel = två axlar = 13.5 meter.... Jag provade göra vändradietestet med min 12 m boggie och det var inga problem. Det handlar mest om hur långt överhäng man har fram +bak. En två axlad (enkel axel bak) borde inte vara ngt problem på 12.70 borde inte vara ett problem om den inte har ett ovanligt långt axelavstånd.. /Mathias |
Chris HBV 132 |
11 Feb 2012, 14:32
Inlägg
#7
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
En bakaxel = två axlar = 13.5 meter.... Jag provade göra vändradietestet med min 12 m boggie och det var inga problem. Det handlar mest om hur långt överhäng man har fram +bak. En två axlad (enkel axel bak) borde inte vara ngt problem på 12.70 borde inte vara ett problem om den inte har ett ovanligt långt axelavstånd.. /Mathias Förlåt, det hade jag förstått fel. Återstår faktiskt "bara" problemet med D-körkort som Bengt inte har. hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 18:34 |
Designed from: |