Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Klä om bussen?, Behöver lite ny plÃ¥t...
*Hedberg
inlägg 6 Mar 2012, 17:03
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 6
Registrerad: 16-August 10
Medlemsnummer: 1275



Hej på er!

Tänkte att jag skulle rådfråga er eftersom nån av er borde funderat på samma sak nån gång.

Det är nämligen så att den i sig väldigt mysiga Van Hool-bussen är lite krasslig i plåten och först tänkte jag att, jaja, det där löser man med att lappa i småbitar innan man lackar upp den.

Men det är ju faktiskt så att bussen förmodligen skulle må väldigt bra av en kontroll inunder plåten när man ändå är igång och innan man hunnit inreda om alltihop och lackat för dyra pengar.

Så det jag undrar är helt enkelt om nån vet hur/var man får tag på lämplig (galvad och grundlackad) plåt för att klä om bussen? Och givetvis, om nån har tips och tricks är det alltid välkommet! smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Hedberg
inlägg 7 Mar 2012, 09:09
Inlägg #2


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 6
Registrerad: 16-August 10
Medlemsnummer: 1275



Joo, det där med förtvivlan kan man ju! wink.gif
Men samtidigt tror jag det är bättre att ta sig an den begynnande materialbristen eller vad man nu ska kalla rosten egentligen... Jag byter hellre hundra meter balk och plåt innan jag hunnit inreda och lagt färg och så...Än tvärtom...smile.gif

Och visar det sig att det jag köpt fler ton järnoxid än järn är det ju bättre att göra reservdelar av eländet i tid...

Men helt rätt har du, förtvivlan lär vara lite av normalkänslan när man väl börjat tror jag...

Ska nog kolla upp plåtfirmorna hemmavid och se vad de kan leverera... Får för mig att plåten ska vara ganska styv för att man ska få ett bra resultat på bussen.

Nån som har erfarenhet av nitning och lämpliga karrosserikitt etc?

Och kanske saker man ska passa på att göra när kläderna åker av? På bussen alltså?

Tänker mig ungefär följande scenario:

1. Inpassning av nya luckor och riktning av gamla.

2. Kontroll runt fönster och andra "riskytor".

3. Måttsättning och skapande av mallar runt hjulhus etc.

4. Avklädning och djupanalys.

5. Renovering av stomme med allt vad det kan innebära.

6. Påklädning

7. Psykisk återhämtning på vilohem... ;)Eller en öl i nyklädd buss...

Riskområden jag identifierat:

1. Fel materiel, plåttjocklek, nit-typer, karosserikitt etc så man får korrosion, släpp, läckage osv...

2. Temperatur - hög temp vid montering så plåten sträcks tror jag är viktigt för att slippa vågig plåt.

NÃ¥t mer man inte ska missa?
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 19:31
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience