Klä om bussen?, Behöver lite ny plåt... |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Klä om bussen?, Behöver lite ny plåt... |
*Hedberg |
6 Mar 2012, 17:03
Inlägg
#1
|
Newbie Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 16-August 10 Medlemsnummer: 1275 |
Hej på er!
Tänkte att jag skulle rådfråga er eftersom nån av er borde funderat på samma sak nån gång. Det är nämligen så att den i sig väldigt mysiga Van Hool-bussen är lite krasslig i plåten och först tänkte jag att, jaja, det där löser man med att lappa i småbitar innan man lackar upp den. Men det är ju faktiskt så att bussen förmodligen skulle må väldigt bra av en kontroll inunder plåten när man ändå är igång och innan man hunnit inreda om alltihop och lackat för dyra pengar. Så det jag undrar är helt enkelt om nån vet hur/var man får tag på lämplig (galvad och grundlackad) plåt för att klä om bussen? Och givetvis, om nån har tips och tricks är det alltid välkommet! |
*Hedberg |
7 Mar 2012, 09:09
Inlägg
#2
|
Newbie Grupp: HBV Gäst Inlägg: 6 Registrerad: 16-August 10 Medlemsnummer: 1275 |
Joo, det där med förtvivlan kan man ju!
Men samtidigt tror jag det är bättre att ta sig an den begynnande materialbristen eller vad man nu ska kalla rosten egentligen... Jag byter hellre hundra meter balk och plåt innan jag hunnit inreda och lagt färg och så...Än tvärtom... Och visar det sig att det jag köpt fler ton järnoxid än järn är det ju bättre att göra reservdelar av eländet i tid... Men helt rätt har du, förtvivlan lär vara lite av normalkänslan när man väl börjat tror jag... Ska nog kolla upp plåtfirmorna hemmavid och se vad de kan leverera... Får för mig att plåten ska vara ganska styv för att man ska få ett bra resultat på bussen. Nån som har erfarenhet av nitning och lämpliga karrosserikitt etc? Och kanske saker man ska passa på att göra när kläderna åker av? På bussen alltså? Tänker mig ungefär följande scenario: 1. Inpassning av nya luckor och riktning av gamla. 2. Kontroll runt fönster och andra "riskytor". 3. Måttsättning och skapande av mallar runt hjulhus etc. 4. Avklädning och djupanalys. 5. Renovering av stomme med allt vad det kan innebära. 6. Påklädning 7. Psykisk återhämtning på vilohem... ;)Eller en öl i nyklädd buss... Riskområden jag identifierat: 1. Fel materiel, plåttjocklek, nit-typer, karosserikitt etc så man får korrosion, släpp, läckage osv... 2. Temperatur - hög temp vid montering så plåten sträcks tror jag är viktigt för att slippa vågig plåt. Nåt mer man inte ska missa? |
Lo-Fi version | Tid: 25th November 2024 - 19:31 |
Designed from: |