För lång buss, kan man korta bussen |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
För lång buss, kan man korta bussen |
Bengt o Carro HBV 252 |
10 Feb 2012, 19:14
Inlägg
#1
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 |
Hejsan
hoppas någon kan komma med tips och ideer om hur man kan/ska göra om man vill korta bussen. Vi har en buss på 12,7m och den är Pb2-klassad och vi vill kunna köra utomlands med denna men vad jag försår så får man inte köra längre än 12m i Tyskland och det blir lite jobbigt att behöva runda Tyskland varje gång man ska ut i Europa.. Alla tips o ideer mottages -------------------- |
Katarina HBV 242 |
10 Mar 2012, 08:09
Inlägg
#2
|
Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 12 Registrerad: 14-June 11 Medlemsnummer: 1959 |
Hej! Korta bussen 70cm baktill borde ju inte vara alltför svårt om ni inte har bakmotor förståss. Det är ju mest luft där när ni har mittmotor eller frammotor. Flera meter fram till viktiga saker som tankar, dörrar, ramskenor och liknande (åtminstone på vår Volvo buss)
Det här hjälper såklart inte er så mycket men kanske andra som går i bussköpartankar och vill åka i Europa: Vi stod inför exakt samma problem som er innan vi köpte vår buss. Vi vill åka i hela Europa så vi gjorde mycket och noggrann research om det förra sommaren. Vi köpte vår buss enbart för att den var just 11.95 lång och 2,5 bred och 3,20 hög med en maximalt kort hjulbas på 6 meter och därmed en maximalt snäv svängradie. Överhänget är lika stort fram som bak. Den uppfyller de tyska kraven med råge. "Busse" är en gammal SL buss från Stockholm. Byggd för snäva svängar och trånga gator. Det är en tydligen ganska berömd buss som hette 4961. Den fick ny kaross efter en bussgaragebrand på 80-talet. De andra bussarna som brann då var allihop nya H1 modeller, vår buss var äldst (1975) och en B-58 som efter helrenoveringen fick en ny och modernare H1 kaross. Den enda med det chassiet vad vi vet. Så vår kaross är 9 år yngre än chassiet. Och det syns! Allt detta är styrkt för PB2 reggon av fabriken i Säffle. De har alla papper kvar i sina arkiv. Hoppas vi se ute i europa snart! MVH JÅ Lang |
Bengt o Carro HBV 252 |
10 Mar 2012, 17:01
Inlägg
#3
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 |
Hej! Korta bussen 70cm baktill borde ju inte vara alltför svårt om ni inte har bakmotor förståss. Det är ju mest luft där när ni har mittmotor eller frammotor. Flera meter fram till viktiga saker som tankar, dörrar, ramskenor och liknande (åtminstone på vår Volvo buss) Det här hjälper såklart inte er så mycket men kanske andra som går i bussköpartankar och vill åka i Europa: Vi stod inför exakt samma problem som er innan vi köpte vår buss. Vi vill åka i hela Europa så vi gjorde mycket och noggrann research om det förra sommaren. Vi köpte vår buss enbart för att den var just 11.95 lång och 2,5 bred och 3,20 hög med en maximalt kort hjulbas på 6 meter och därmed en maximalt snäv svängradie. Överhänget är lika stort fram som bak. Den uppfyller de tyska kraven med råge. "Busse" är en gammal SL buss från Stockholm. Byggd för snäva svängar och trånga gator. Det är en tydligen ganska berömd buss som hette 4961. Den fick ny kaross efter en bussgaragebrand på 80-talet. De andra bussarna som brann då var allihop nya H1 modeller, vår buss var äldst (1975) och en B-58 som efter helrenoveringen fick en ny och modernare H1 kaross. Den enda med det chassiet vad vi vet. Så vår kaross är 9 år yngre än chassiet. Och det syns! Allt detta är styrkt för PB2 reggon av fabriken i Säffle. De har alla papper kvar i sina arkiv. Hoppas vi se ute i europa snart! MVH JÅ Lang Ja, vi har pratat med Sv.ammasaderna i utlandet & tysklands här & alla hänvisar dom till motsvarigheten till vägverket i sverige ,fast i dom länderna . Vi har pratat & sökt & vi har kollat hur de blir att korta & det krävdes massor innan man kunde göra en sådan sak. MEN som DU säger ,det hjälper inte oss så mycket MEN dock andra. Vi kommer nog få dispans på grund av min mej eftersom vi har både barn & assistenter med oss ,förutom alla hjälp medel så tja,det borde bli dispans eftersom både Sverige & andra länder har arbets villkor som behöver följas, ja så vi får se. Hade man tänkt innan så hade man ju kollat upp sådan här saker ,men som vi sa : "Annars får vi åka i sverige i år ,parkera bussen utanför Malmö hos bekanta & hyra en minibuss,ta med släpet med madrasser & hjälpmedel & bara åka över någon dag & försöka lösa det så gott som möjligt på de billiga hotellen efter vägen" Problem är till för att lösas, ni får veta svaret -------------------- |
Chris HBV 132 |
10 Mar 2012, 19:51
Inlägg
#4
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 |
...Vi kommer nog få dispans på grund av min mej eftersom vi har både barn & assistenter med oss ,förutom alla hjälp medel så tja,det borde bli dispans eftersom både Sverige & andra länder har arbets villkor som behöver följas... Lycka till..... men jag tror faktiskt inte att det kommer beviljas dispans i Tyskland och Frankrike samt dem andra länderna. Det är ni som måste följa arbetsvillkoren för era assistenter i enlighet med trafikreglerna som finns. Bara för att bussen ni skaffade är 70cm för lång för att föra fram den på europäiska vägar pga ni inte visste om deras regler ska nog inte var ett tillräkligt starkt argument för att undantages er från reglerna... handikappad eller inte. Det är ju ingen som allvarligt hindrar er att byta till en 12m buss istället. Men blir det dispans trots allt, är jag den första som ska gratulera hälsning Chris -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
Bengt o Carro HBV 252 |
10 Mar 2012, 21:37
Inlägg
#5
|
Advanced Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 25 Registrerad: 17-January 12 Från: SkellefteÃ¥ Medlemsnummer: 2191 |
...Vi kommer nog få dispans på grund av min mej eftersom vi har både barn & assistenter med oss ,förutom alla hjälp medel så tja,det borde bli dispans eftersom både Sverige & andra länder har arbets villkor som behöver följas... Lycka till..... men jag tror faktiskt inte att det kommer beviljas dispans i Tyskland och Frankrike samt dem andra länderna. Det är ni som måste följa arbetsvillkoren för era assistenter i enlighet med trafikreglerna som finns. Bara för att bussen ni skaffade är 70cm för lång för att föra fram den på europäiska vägar pga ni inte visste om deras regler ska nog inte var ett tillräkligt starkt argument för att undantages er från reglerna... handikappad eller inte. Det är ju ingen som allvarligt hindrar er att byta till en 12m buss istället. Men blir det dispans trots allt, är jag den första som ska gratulera hälsning Chris Ja Chris ,förmodligen har du helt rätt, men vi provar & ser vad som händer, vi har "ett Ess" i bak fickan annars, eftersom vi inte behöver last utrymmet där bak & själva froneten sticker ut 20 cm bara den,så på ett eller annat sätt ska det lösa sej =) Och ja ,i värsta fall byter vi buss om vi inte nöjer oss med att bussa i sverige Många lastbilar & bussar har tydligen dispans i yrkes trafik så tja ,vi får se, vi har inte så höga förhoppningar att få den utanför landet i år ,men vi har redan börjat kämpa för sakens skull,men som sagt var ,fortsättning följer,det lovar vi Ni är guld värda hela bunten även då ni kommer med humorn,den ger oss ork den med att kämpa på hehehe...som sagt ,på ett eller annat sätt ,hur som ,fortsättning lär följa .... -------------------- |
Lo-Fi version | Tid: 26th November 2024 - 18:25 |
Designed from: |