Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Vlkommen gst ( Logga in | Registrera )
Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Bengt HBV 256 |
1 Sep 2012, 09:46
Inlgg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlgg: 57 Registrerad: 30-May 12 Frn: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej alla vänner !
Jag har nu på ett väldigt trevligt sätt överlevt den första sommaren med bussen. Det som saknas nu när temperaturen faller är bra värme när bussen står still. Som den amatör jag är, köpte jag i somras en Ebersprächer vattenburen dieselvärmare som jag tänkte koppla in på elementen på den plats undeer förarplatsen där det tidigare suttit en värmare. Till denna plats var el, diesel och vatten ju redan framdraget. Jag köpte (tämligen) medvetet en för liten värmare - 5kW - men säljaren som tidigare också haft en gammal B58 med en något mindre värmare i menade att det skulle fungera utmärkt. Verkstaden där bussen nu befinner sig för installatyion av värmaren är dock av en helt annagt åsikt och menar att installationen skulle vara helt meningslös och värmen kanskke skulle nå ett eller två av elementen. De anser att dubbla effekten ca 10kW är absolut nödvändig. Jag förstår att det vore bättre men det är en helt annan prislapp då. Vi tänker inte vara ute när det är nedåt nollan utan jag är bara ute efter att kunna få lite värme vid höstutflykter där yttertempen inte går under +5. Är det någon som har en åsikt i frågan ? Är det helt bortkastade pengar att montera 5kW-värmaren ? Värmaren är en helt ny Hydronic D5 W SC, tyvärr för 12V så det behövs en omformare till 24V också. Tacksam för era synpunkter! Vänliga busshälsningar Bengt HBV 256 |
Börje HBV216 |
1 Sep 2012, 16:55
Inlgg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlgg: 606 Registrerad: 23-September 09 Frn: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Bengt, jag tror din värmare på 5 kW räcker för att få varmt i bussen. Om motorn fortfarande ligger i samma krets och också skall värmas upp samtidigt så börjar det kanske bli knappt…
Det finns lika många lösningar på värme och varmvatten som det finns bussar. För oss räcker 2000W mer än väl för värme. Vi har varit ute i 10-12 minusgrader utan problem och ingen som fryser och ingen fukt. Jag tror vi klarar mycket kallare temperatur än så. En avgörande faktor är nog hur mycket oisolerat bussglas man har kvar och hur isoleringen är rent allmänt i väggar, golv och tak. Jag har också en skiljevägg med en dörr mellan kördelen och bodelen. I min buss är värmen uppdelad i två kretsar. En vattenburen krets för ”bodelen” med nya radiatorer runt alla väggar i hela bussen. I ”kördelen” har jag kvar originalradiatorer och defrosteranläggning. Kretsarna har ”kontakt” med varandra via en värmeväxlare. Värmen i bodelen tillförs på 3 olika sätt. Från motorns kylvatten. Från förarplatsen öppnar jag en kran till en krets som får motorns kylvatten att passera genom en värmeväxlare. På andra sidan värmeväxlaren har jag en separat cirkulationspump för bodelens radiatorvatten. Jag kan manuellt från förarplatsen med kranen reglera flödet av kylarvattnet från motorn till värmeväxlaren, och därmed temperaturen på bodelens radiatorer under körning. Bodelens cirkulationspump styrs också från förarplatsen. Samma kylvatten går samtidigt genom en varmvattenberedare för tappvatten till disk och dusch. Den beredaren håller värmen på varmvattnet minst ett dygn, samma temp som motorn hade när jag stängde av bussen. Beredaren är på 20 liter så det blir ganska många liter 30-40 gradigt vatten. Jag har enhandsblandare överallt så det blir alltid ”lagom” temperatur på tappvattnet. När jag stoppat motorn så kan jag fortsätta cirkulera motorns kylarvattnet med en separat elektrisk vattenpump för att ta till vara överskottsvärmen i motorn. Bra vid tillfälliga stopp eller bara för att ta tillvara gratisvärmen om vi fricampar… Om jag har tillgång till ett eluttag, fungerar samma krets som ovan enligt följande. Värmen på elementen drivs då av primusvärmarens elpatron. Den har 2 effektsteg 1000w och 2000w och styrs av en termostat placerad inne i bussen. Läget 1000W är bra om man står på ett eluttag med 6 amp.säkring. Varmvattenberedaren har en 1000W elpatron som räcker mer än väl. Om vi fricampar går ovanstående primusvärmare in med gasolfunktionen. Jag har en primus 2400, och jag tror att det betyder att den på gasoldrift ger motsvarande 2400w på eldrift. Jag märker i alla fall ingen stor skillnad i effekt om jag kör primusvärmaren på el eller gasol. Varmvatten för disk och dusch kommer då från en separat Truma Gasol-vattenberedare. Alla blir lyckliga på sitt sätt, det här är mitt… PS. Jag har flera gånger tänkt komplettera/ersätta min gasolpanna med samma Ebersprächer som du har. Kolla hur dina slangar och rör går så du inte värmer motorn i onödan om du inte vill ha din Ebersprächer som motorvärmare när det inte behövs… PS.2 / Bengt, jag har inte glömt att jag skulle ordna en kopia på el-schemat... Vi ses Börje |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 15:28 |
Designed from: |