Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Bengt HBV 256 |
1 Sep 2012, 09:46
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej alla vänner !
Jag har nu på ett väldigt trevligt sätt överlevt den första sommaren med bussen. Det som saknas nu när temperaturen faller är bra värme när bussen står still. Som den amatör jag är, köpte jag i somras en Ebersprächer vattenburen dieselvärmare som jag tänkte koppla in på elementen på den plats undeer förarplatsen där det tidigare suttit en värmare. Till denna plats var el, diesel och vatten ju redan framdraget. Jag köpte (tämligen) medvetet en för liten värmare - 5kW - men säljaren som tidigare också haft en gammal B58 med en något mindre värmare i menade att det skulle fungera utmärkt. Verkstaden där bussen nu befinner sig för installatyion av värmaren är dock av en helt annagt åsikt och menar att installationen skulle vara helt meningslös och värmen kanskke skulle nå ett eller två av elementen. De anser att dubbla effekten ca 10kW är absolut nödvändig. Jag förstår att det vore bättre men det är en helt annan prislapp då. Vi tänker inte vara ute när det är nedåt nollan utan jag är bara ute efter att kunna få lite värme vid höstutflykter där yttertempen inte går under +5. Är det någon som har en åsikt i frågan ? Är det helt bortkastade pengar att montera 5kW-värmaren ? Värmaren är en helt ny Hydronic D5 W SC, tyvärr för 12V så det behövs en omformare till 24V också. Tacksam för era synpunkter! Vänliga busshälsningar Bengt HBV 256 |
Bengt HBV 256 |
2 Sep 2012, 12:24
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej alla och tack för era svar !
Vedpannan är ju en ide men jag törs inte tänka på konsekvenserna om jag skulle såga hål i karossen för skorstenen så den lösnings får nog anstå tills vidare...... Att sätta in en extra cirkulationspump är nog väldigt bra för jag gissar att det är att få vattnet i rörelse som kan vara ett problem för en för klen värmare. Tack Börje för din beskrivning av bussen, jag ligger nog ganska långt efter i jämförelse....Jag har inte koll på alla rör (lika lite som jag har koll på alla ledningar) så jag vet inte om det finns cirkulationspumpar eller om det bara är motorn som driver runt vattnet. Alla element funkar i alla fall under drift och de kan regleras och slås av med en termostatratt som sitter bakom förarstolen (den kan även användas för att få lite bättre kylning till motorn i riktigt jobbiga uppförslut....). Jag hade tänkt att installationen skulle göras så att man kan skilja ifrån motorn så man slipper värma den om man inte vill. Sedan kan man ju fråga sig om man ska konvertera 24V till 12 för att driva den eller sätta in ett eget 12v batteri med egen laddning? Det finns alltid något att sitta och fundera över.....och vad gäller elschemat; ta det lugnt; den som väntar på något gott...... Ha det bra, jag hoppas vi ses "in real life" vid tillfälle! Hälsningar från HBV 256 med besättning |
Börje HBV216 |
2 Sep 2012, 13:44
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 |
Sedan kan man ju fråga sig om man ska konvertera 24V till 12 för att driva den eller sätta in ett eget 12v batteri med egen laddning? Hej Bengt! Jag har gjort så. Två batteribanker, en 12v och en 24v. En 24v generator och en 12v generator enligt bilden. När bussen är parkerad så slår jag av huvudströmbrytaren till 24v och förbrukar allt jag behöver från 12v. Vi ses Börje |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 15:32 |
Designed from: |