Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Bengt HBV 256 |
1 Sep 2012, 09:46
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej alla vänner !
Jag har nu på ett väldigt trevligt sätt överlevt den första sommaren med bussen. Det som saknas nu när temperaturen faller är bra värme när bussen står still. Som den amatör jag är, köpte jag i somras en Ebersprächer vattenburen dieselvärmare som jag tänkte koppla in på elementen på den plats undeer förarplatsen där det tidigare suttit en värmare. Till denna plats var el, diesel och vatten ju redan framdraget. Jag köpte (tämligen) medvetet en för liten värmare - 5kW - men säljaren som tidigare också haft en gammal B58 med en något mindre värmare i menade att det skulle fungera utmärkt. Verkstaden där bussen nu befinner sig för installatyion av värmaren är dock av en helt annagt åsikt och menar att installationen skulle vara helt meningslös och värmen kanskke skulle nå ett eller två av elementen. De anser att dubbla effekten ca 10kW är absolut nödvändig. Jag förstår att det vore bättre men det är en helt annan prislapp då. Vi tänker inte vara ute när det är nedåt nollan utan jag är bara ute efter att kunna få lite värme vid höstutflykter där yttertempen inte går under +5. Är det någon som har en åsikt i frågan ? Är det helt bortkastade pengar att montera 5kW-värmaren ? Värmaren är en helt ny Hydronic D5 W SC, tyvärr för 12V så det behövs en omformare till 24V också. Tacksam för era synpunkter! Vänliga busshälsningar Bengt HBV 256 |
Bengt HBV 256 |
17 Sep 2012, 21:37
Inlägg
#2
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej allesammans !
Här kommer rapport från värmarfronten. Den omtalade värmaren är nu monterad och provkörd och en sak är klar: varmt blir det! Detta trots att motorn ännu inte går att koppla från utan vi vämer hela den klumpen och alla element i bussen. Problemet nu är att undertecknad inte riktigt hade koll på vad han införskaffade. Värmaren visar sig vara avsedd som parkeringsvärmare för att tidsinställas för uppvärmning och ge en varm och mysig bil om vintermornarna. Den går att starta i kontinuerlig drift men går inte att ställa på någon speciell temperatur; den värmer till vattnet blir 85°, stänger av uppvärmningen och vispar runt vattnet för att starta igen när det blivit 70°. Detta innebär - åtminstone så här under hösten - att man får ta av mer och mer kläder ju senare det blir på kvällen och till sist sitter man där näck och svettas tills man måste stänga av värmaren (något överdrivet). Man lägger sig i en varm och mysig buss för att vakna tämligen kylig dito. Jag försöker fortfarande lista ut timerfunktionen men har inte lyckats helt. Det vore ju också förträffligt om man kunde hitta någon som kunde justera start- och stopptemperaturerna något. Ha det bra i bussarna ! Bengt HBV 256 |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 15:23 |
Designed from: |