Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Bengt HBV 256 |
1 Sep 2012, 09:46
Inlägg
#1
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej alla vänner !
Jag har nu på ett väldigt trevligt sätt överlevt den första sommaren med bussen. Det som saknas nu när temperaturen faller är bra värme när bussen står still. Som den amatör jag är, köpte jag i somras en Ebersprächer vattenburen dieselvärmare som jag tänkte koppla in på elementen på den plats undeer förarplatsen där det tidigare suttit en värmare. Till denna plats var el, diesel och vatten ju redan framdraget. Jag köpte (tämligen) medvetet en för liten värmare - 5kW - men säljaren som tidigare också haft en gammal B58 med en något mindre värmare i menade att det skulle fungera utmärkt. Verkstaden där bussen nu befinner sig för installatyion av värmaren är dock av en helt annagt åsikt och menar att installationen skulle vara helt meningslös och värmen kanskke skulle nå ett eller två av elementen. De anser att dubbla effekten ca 10kW är absolut nödvändig. Jag förstår att det vore bättre men det är en helt annan prislapp då. Vi tänker inte vara ute när det är nedåt nollan utan jag är bara ute efter att kunna få lite värme vid höstutflykter där yttertempen inte går under +5. Är det någon som har en åsikt i frågan ? Är det helt bortkastade pengar att montera 5kW-värmaren ? Värmaren är en helt ny Hydronic D5 W SC, tyvärr för 12V så det behövs en omformare till 24V också. Tacksam för era synpunkter! Vänliga busshälsningar Bengt HBV 256 |
Ralf HBV 263 |
25 Sep 2012, 15:54
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 132 Registrerad: 29-February 12 Medlemsnummer: 2216 |
Vad spännande, jag har själv funderat på att stoppa in en värmare i bussen. Har suttit en innan. Men jag har inte kommit så långt att börja stöka och kollat var den gamla suttit eller fortfarande sitter .
För hoppningsvis är alla dragningar fortfarande kvar. Hur kan man lättas koppla bort motorn? Att sätta en kran på ingående slang till motorn? Känns ju lite så där. Då gäller det ju att sätta en stor röd lapp på instrumment brädan. /Ralf |
*Mathias |
26 Sep 2012, 18:00
Inlägg
#3
|
Gold Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 124 Registrerad: 8-March 07 Medlemsnummer: 303 |
Vad spännande, jag har själv funderat på att stoppa in en värmare i bussen. Har suttit en innan. Men jag har inte kommit så långt att börja stöka och kollat var den gamla suttit eller fortfarande sitter . För hoppningsvis är alla dragningar fortfarande kvar. Hur kan man lättas koppla bort motorn? Att sätta en kran på ingående slang till motorn? Känns ju lite så där. Då gäller det ju att sätta en stor röd lapp på instrumment brädan. /Ralf Jag gjorde en Tommy Hbv1 lösning. Bypass mellan in och utgående på motorn med avstängning på ingående. Funkar super. Det enda som händer är att det inte kommer ngn värme från motorn in i bussen om man glömmer öppna. Det viktiga är att kylaren sitter på samma sida om avstängningen som motorn. Motorns exp kärl används även när det är stängt via den öppna utgående anslutningen. Med vänlig hälsning, mathias |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 15:43 |
Designed from: |