Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Klä om bussen?, Behöver lite ny plÃ¥t...
*Hedberg
inlägg 6 Mar 2012, 17:03
Inlägg #1

Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 16-August 10
Medlemsnummer: 1275

Hej på er!

Tänkte att jag skulle rådfråga er eftersom nån av er borde funderat på samma sak nån gång.

Det är nämligen så att den i sig väldigt mysiga Van Hool-bussen är lite krasslig i plåten och först tänkte jag att, jaja, det där löser man med att lappa i småbitar innan man lackar upp den.

Men det är ju faktiskt så att bussen förmodligen skulle må väldigt bra av en kontroll inunder plåten när man ändå är igång och innan man hunnit inreda om alltihop och lackat för dyra pengar.

Så det jag undrar är helt enkelt om nån vet hur/var man får tag på lämplig (galvad och grundlackad) plåt för att klä om bussen? Och givetvis, om nån har tips och tricks är det alltid välkommet! smile.gif
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
Jonas HBV 152
inlägg 1 Oct 2012, 23:22
Inlägg #2

Superior Member

Grupp: HBV Medlem
Registrerad: 2-August 07
Från: Stockholm
Medlemsnummer: 399

Jag förstår verkligen inte denna ängslan inför plåt - och att byta plåt. Det är ju inget stort problem alls (jag gjorde det när jag var 19 år, helt utan några som helst erfarenheter, drygt 25 år sedan).

Idag har jag bestämt mig för att ersätta en del av bussens plåtbeklädnad med trä, lite som en woodie, eller en båt helt enkelt. Varför inte? Den tunna plåten fyller ju ingen annan funktion än att vara ett yttre hölje. Är man ute efter en "perfekt yta" skall man nog inte jobba med 30-40 år gamla maskiner... Personligen gillar jag det gamla - och att det syns att det är gammalt (men inte trasigt eller i dåligt skick).

Jag tycker också att det är något fint med trä över gamla karosser, betsat, blanklackat och skinande...

Tyngden? Ja, i mitt fall räknar jag med en extra tyngd på drygt 2000 kg, när jag är färdig med överbyggnad och allt. Kanske tokigt, men gud vad mjukt hon går då... (har prövat med ca 30 personer ombord). Jag har kört i en herrans massa år med en "noll-vikt" i bussens bakre del, alltså studsar jag över varje ojämnhet - helt omöjligt att vila eller sova när man kör. Inget bra alls.

Lite större kostad i diesel per km men det är det värt känner jag.

Allt gott/Jonas HBV 152
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 19:27
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience