Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Dieselvärmare, vattenburen värme, effekt |
Bengt HBV 256 |
1 Sep 2012, 09:46
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej alla vänner !
Jag har nu på ett väldigt trevligt sätt överlevt den första sommaren med bussen. Det som saknas nu när temperaturen faller är bra värme när bussen står still. Som den amatör jag är, köpte jag i somras en Ebersprächer vattenburen dieselvärmare som jag tänkte koppla in på elementen på den plats undeer förarplatsen där det tidigare suttit en värmare. Till denna plats var el, diesel och vatten ju redan framdraget. Jag köpte (tämligen) medvetet en för liten värmare - 5kW - men säljaren som tidigare också haft en gammal B58 med en något mindre värmare i menade att det skulle fungera utmärkt. Verkstaden där bussen nu befinner sig för installatyion av värmaren är dock av en helt annagt åsikt och menar att installationen skulle vara helt meningslös och värmen kanskke skulle nå ett eller två av elementen. De anser att dubbla effekten ca 10kW är absolut nödvändig. Jag förstår att det vore bättre men det är en helt annan prislapp då. Vi tänker inte vara ute när det är nedåt nollan utan jag är bara ute efter att kunna få lite värme vid höstutflykter där yttertempen inte går under +5. Är det någon som har en åsikt i frågan ? Är det helt bortkastade pengar att montera 5kW-värmaren ? Värmaren är en helt ny Hydronic D5 W SC, tyvärr för 12V så det behövs en omformare till 24V också. Tacksam för era synpunkter! Vänliga busshälsningar Bengt HBV 256 |
Tommy HBV 1 |
18 Sep 2012, 13:52
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 |
Hej Bengt.
Att koppla termostaten på vattenpumpen är ingen bra ide' Värmaren kommer att bli överhettad och överhettnings skyddet löser ut. Koppla istället rumstermostaten via manöverkabelen (den gula) så funkar det. Tommy HBV 1 |
Bengt HBV 256 |
4 Oct 2012, 08:36
|
Superior Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 57 Registrerad: 30-May 12 Från: Ingarö Medlemsnummer: 2247 |
Hej Bengt. Att koppla termostaten på vattenpumpen är ingen bra ide' Värmaren kommer att bli överhettad och överhettnings skyddet löser ut. Koppla istället rumstermostaten via manöverkabelen (den gula) så funkar det. Tommy HBV 1 Hej Tommy ! Nu har novisen (=jag) lyckats öppna termostaten och hittar då en liten plint till vilken jag troligtvis ska ansluta 24V och chassie samt även den gula kabeln Du nämnde. Ska den då in på ena plinten och "ut igen" på nästa? Finns det bara en gul kabel ? Så det blir rätt menar jag, har försökt läsa schemat för värmaren utan större framgång. Bifogar ett par bilder; min värmare sitter i ett utrymme under förarplatsen, i kupén sitten en kontrollbox som även är mottagre för den trådlösa fjärrkontrollen. Kablarna Du ser på bilden kommer från värmaren till kontrollboxen som Du ser på den andra bilden. Är inte någon mästare på forumfunktionerna heller så jag hoppas bilderna kommer med. Vi hörs Bengt HBV 256 |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 15:37 |
Designed from: |