![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Kurre o Tina HBV 166 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 ![]() |
Alla tunga fordon som trafikerar Sverige måste nu vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar mellan 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.
Förändringen träder i kraft vid årsskiftet. bare å läsa för dem som vill http://www.aftonbladet.se/bil/article15821207.ab kurre |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Jag fick monterat fyra vintermönstrade rulldäck på min drivaxel för ett par år sedan då jag tyckte att drivmönstret på de befintliga däcken väsnades.
Inte för att vi är ute så sjusärdeles mycket i snöyran, men räknas då detta som vinterdäck? -------------------- |
Chris HBV 132 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 175 Registrerad: 14-March 07 Från: 38040 Orrefors Medlemsnummer: 312 ![]() |
Jag fick monterat fyra vintermönstrade rulldäck ..... men räknas då detta som vinterdäck? Är däcken klassificerade som vinterdäck står det nånstans markerat på däckens utsidan. Det handlar inte om bara mönstret... det handlar framförallt om gummiblandningen som gör vinterdäck lämpliga för is, snö och därmed kalla temperaturer. Men jag tror inte att du blir särskild glad med rulldäck på drivaxeln när det ligger lite snö på vägarna bara.... Ingen fråga vad som är tillåtet...snarare vad som känns säkert och bra. Och den frågan är enkelt att besvara, tycker jag... kanske behövs det litet erfarenhet att köra tunga fordon på vintern, som inte alla ha (t.x. de flesta som kör bussar registrerad som PB Kl2 för de saknar mest körkort c/d), men rulldäck på drivaxeln är minst sagt besvärliga på vintern...oavsett vad som gäller lagigt. Jag lovar ![]() Chris HBV132 -------------------- "Don`t eat the yellow snow"
"Why not? It could be beer" |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th April 2025 - 20:42 |
Designed from: ![]() |