![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Kurre o Tina HBV 166 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 ![]() |
Alla tunga fordon som trafikerar Sverige måste nu vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar mellan 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.
Förändringen träder i kraft vid årsskiftet. bare å läsa för dem som vill http://www.aftonbladet.se/bil/article15821207.ab kurre |
![]() ![]() |
Tom HBV168 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: Admin Inlägg: 768 Registrerad: 3-February 08 Från: Kristianstad Medlemsnummer: 558 ![]() |
Vintern 2010/2011 var vi ute och körde en del med den däckuppsättning vi har på just nu. Det gick riktigt bra. Man får ju se till att anpassa hastighet och hålla ordentliga avstånd bara, mer än vanligt alltså. Förra året var det ju inte så mycket snö direkt.
Den däckuppsättning som jag nu har skulle jag inte vilja ge mig upp i Alperna med precis. Det är såklart viktigt att ha bra däck, men att förlita sig enbart på att det står M/S på däcken och fortsätta att köra som om det vore barmark är inte så smart! Man ser dock väldigt många sådana förare på vägarna om vintern. Angående körkort så är det ju ingen garanti, oavsett behörighet, för att färden går säkert tillväga. Alla som har C eller D har ju även de varit nybörjare någon vinter. Många i Sverige fick C-behörighet bara de visade upp ett intyg (på 70-talet?). Vad jag vill säga är att behörigheten inte har ett smack med kördugligheten att göra. Däremot har erfarenheten, som du mycket riktigt säger, desto större inverkan. PBII är ett mycket konstigt påfund, faktiskt helt uppåt väggarna. Men nu finns reglerna och det är bara att "gilla läget"... -------------------- |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th April 2025 - 20:45 |
Designed from: ![]() |