![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Kurre o Tina HBV 166 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 328 Registrerad: 10-January 08 Från: kolstavägen 31 märsta 19591 Medlemsnummer: 527 ![]() |
Alla tunga fordon som trafikerar Sverige måste nu vara utrustade med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar mellan 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.
Förändringen träder i kraft vid årsskiftet. bare å läsa för dem som vill http://www.aftonbladet.se/bil/article15821207.ab kurre |
![]() ![]() |
Hasse HBV 253 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 520 Registrerad: 9-February 12 Medlemsnummer: 2207 ![]() |
Hittade den här infon på någon blogg....
â€Lastbil, buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton ska ha däck med ett mönsterdjup pÃ¥ minst 5 mm vid vinterväglag under perioden 1 december till och med 31 mars. Kravet gäller för samtliga däck pÃ¥ dessa fordon. Kravet gäller inte för tillkopplade släpfordon, för dem gäller grundkravet om ett mönsterdjup pÃ¥ 1,6 mm. Kraven gäller svenskregistrerade sÃ¥väl som utlandsregistrerade fordon.†Verkar svÃ¥rt att i nuläget hitta nÃ¥gon adekvat information, det är väl bara att avvakta tills det blir inskrivet i lagtexten. Jag har nog fullgott mönsterdjup men vet inte om det räcker i lagens mening, har ingen större lust att bli stillastÃ¥ende i 4 mÃ¥nader ![]() |
Börje HBV216 |
![]()
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 606 Registrerad: 23-September 09 Från: Stockholm Medlemsnummer: 1138 ![]() |
Verkar svÃ¥rt att i nuläget hitta nÃ¥gon adekvat information, det är väl bara att avvakta tills det blir inskrivet i lagtexten. Jag hÃ¥ller med Hasse, det är jättesvÃ¥rt! Jag tror ändÃ¥ att det ligger en del i vad Chris skrev: "â€Ã„r däcken klassificerade som vinterdäck stÃ¥r det nÃ¥nstans markerat pÃ¥ däckens utsidan. Det handlar inte om bara mönstret... det handlar framförallt om gummiblandningen som gör vinterdäck lämpliga för is, snö och därmed kalla temperaturerâ€" Jag hittade det här pÃ¥ Michelins hemsida: "En grundläggande frÃ¥ga har varit definitionen av vinterdäck och här föreslÃ¥r myndigheterna en ny symbol, 3PMSF - Three Peak Mountain Snowflake. Symbolen fÃ¥r man sätta pÃ¥ ett lastbilsdäck efter att det har klarat testvillkoren. Den föreslagna definitionen av vinterdäck frÃ¥n transportstyrelsen är â€Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga, 3PMSF, bör betraktas som vinterdäckâ€." Det man skriver pÃ¥ transportstyrelsen hemsida om 5mm mönsterdjup tror jag avser alla hjul vintertid. Vare sig det gäller rulldäck pÃ¥ andra axlar eller vinterdäck pÃ¥ drivhjulsaxel. Släp undantagna. Vi fÃ¥r hjälpas Ã¥t att kolla vidare, jag tänkte försöka hinna svänga förbi hos Vianor imorgon och höra med däck-grabbarna... Vi ses Börje ![]() |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 28th April 2025 - 20:52 |
Designed from: ![]() |