Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> SplitlÃ¥da och avgasbroms B10M -84
*Michael
inlägg 9 Oct 2013, 10:33
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Har upptäckt ett par saker med min buss, och tänkte kolla med er...

1. Splitlådan saknar driv i lågläget. Nu var jag som inte ute och körde, men passade på och finlira runt bussen inne i garaget. Alltså bara krypkörning. Och jag testade att "flippa ner" spaken mest för att jag kunde. Fick dock inget driv alls då. Och jag väntade ändå och testade på flera olika sätt. Känns ju lite tråkigt, men jag känner att jag vill kolla med någon som ev. vet. Förvisso gjorde jag min övningskörning med en likadan buss för 20 år sedan, så jag har kört dem innan, men såvitt jag minns så var det bara att "förberedelse-flippa". Jag är inte helt hundra nu, men jag tror att lådan heter S6-90. Splitten är väl bara elektrisk förvisso, men jag hade hursomhelst fullt tryck på luften, fjädring i höjd och regelbundet nysande från lufttorken. Klart nyfiken på vad detta kan bero på. Jag inbillar mig att fel mest borde resultera i enbart ett läge. Inte att man skulle få ett ofrivilligt friläge. Jag kunde inte förnimma några ljud eller andra känslor i samband med uppsläppt koppling i det döda lågläget. Bara ett friläge som sagt. Klart oroande.

NÃ¥gra teorier?


2. Och ursäkta den egentligen ganska dumma frågan nu. Jag hade kunnat kolla ganska lätt själv med en medhjälpare, men jag blev så nyfiken bara och saknade medhjälpare. Avgasbromsen ser med sin cylinder ganska sönderrostad ut, och jag var ganska övertygad om att den satt helt fast. Men när jag satt med motorn igång (höll lite gas) så testade jag fotknappen till avgasbromsen, och till min stora förvåning så tappade motorn snabbt varv och ville nästan dö. Betyder det att min avgasbroms funkar? Jag är inte alls påläst på hur den är konstruerad, men är det inte så att det bara är en dum cylinder som vid tryck stänger en klaff? Alltså, det jag fiskar efter, är helt enkelt ifall det är någon annan för mig okänd funktion som gjorde att motorn tappade varv, eller om det är så enkelt att min avgasbroms mot förmodan trots allt lever.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Jan HBV 283
inlägg 9 Oct 2013, 10:53
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 213
Registrerad: 4-December 10
Från: Trosa
Medlemsnummer: 1614



Angående lådan, i min kärra händer inget om inte kopplingen är ordentligt nedtryckt i botten. Det blir som att det är friläge. Kan det vara så på din också?
Avgasbromsen låter ju som att den funkar.

/ Janne
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
*Michael
inlägg 9 Oct 2013, 17:52
Inlägg #3


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



CITAT(Jan HBV 283 @ 9 Oct 2013, 10:53 ) *

Angående lådan, i min kärra händer inget om inte kopplingen är ordentligt nedtryckt i botten. Det blir som att det är friläge. Kan det vara så på din också?
Avgasbromsen låter ju som att den funkar.

/ Janne


Tyckte att jag tryckte den i botten ordentligt. FÃ¥r kolla det.


Vad gäller avgasbromsen. Finns det kanske någon slags bränsleavstängning så att inte motorn råkar driva när man avgasbromsar? Insåg efter att jag skrev förra inlägget att jag tror jag sett det någonstans. Men jag kan lika gärna ha drömt det.

User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 11:42
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience