Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> SplitlÃ¥da och avgasbroms B10M -84
*Michael
inlägg 9 Oct 2013, 10:33
Inlägg #1


Superior Member
****

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 79
Registrerad: 10-June 12
Medlemsnummer: 2249



Har upptäckt ett par saker med min buss, och tänkte kolla med er...

1. Splitlådan saknar driv i lågläget. Nu var jag som inte ute och körde, men passade på och finlira runt bussen inne i garaget. Alltså bara krypkörning. Och jag testade att "flippa ner" spaken mest för att jag kunde. Fick dock inget driv alls då. Och jag väntade ändå och testade på flera olika sätt. Känns ju lite tråkigt, men jag känner att jag vill kolla med någon som ev. vet. Förvisso gjorde jag min övningskörning med en likadan buss för 20 år sedan, så jag har kört dem innan, men såvitt jag minns så var det bara att "förberedelse-flippa". Jag är inte helt hundra nu, men jag tror att lådan heter S6-90. Splitten är väl bara elektrisk förvisso, men jag hade hursomhelst fullt tryck på luften, fjädring i höjd och regelbundet nysande från lufttorken. Klart nyfiken på vad detta kan bero på. Jag inbillar mig att fel mest borde resultera i enbart ett läge. Inte att man skulle få ett ofrivilligt friläge. Jag kunde inte förnimma några ljud eller andra känslor i samband med uppsläppt koppling i det döda lågläget. Bara ett friläge som sagt. Klart oroande.

NÃ¥gra teorier?


2. Och ursäkta den egentligen ganska dumma frågan nu. Jag hade kunnat kolla ganska lätt själv med en medhjälpare, men jag blev så nyfiken bara och saknade medhjälpare. Avgasbromsen ser med sin cylinder ganska sönderrostad ut, och jag var ganska övertygad om att den satt helt fast. Men när jag satt med motorn igång (höll lite gas) så testade jag fotknappen till avgasbromsen, och till min stora förvåning så tappade motorn snabbt varv och ville nästan dö. Betyder det att min avgasbroms funkar? Jag är inte alls påläst på hur den är konstruerad, men är det inte så att det bara är en dum cylinder som vid tryck stänger en klaff? Alltså, det jag fiskar efter, är helt enkelt ifall det är någon annan för mig okänd funktion som gjorde att motorn tappade varv, eller om det är så enkelt att min avgasbroms mot förmodan trots allt lever.
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
*Jaska
inlägg 10 Oct 2013, 19:37
Inlägg #2


Advanced Member
***

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 34
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548



Nejdå, ingen fara.

Vanligen lägger spliten av ifall strömsignalen inte går från din knapp till växellådan.
Kolla om du kan mäta upp ifall det är kabelbrott på vägen.
Jag vill minnas att det också är ett relä som avlastar på vägen. Kolla att relät inte är paj också.

Avgasbromsknappen dödar både pumpen och aktiverar spjället på en B9 och B10
Annars blir det som på en gammal Scania där man kan gasa och avgasbromsa samtidigt. Det skapar ett grymt svart moln bakom bussen... Det gläder inte den som ligger och nosar på din kofångare... cheers.gif

Däremot ser man tydligt på en Volvo ifall cylindern till spjället funkar eller inte. Lyft på luckan och titta, svar direkt. Det är ingen viktig funktion, men trevlig att ha..


--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 11:24
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience