Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

 

> Lite frÃ¥gor kring EL och lösningar
*B.Nyström
inlägg 22 Oct 2013, 07:48
Inlägg #1


Newbie
*

Grupp: HBV Gäst
Inlägg: 3
Registrerad: 16-October 13
Medlemsnummer: 3917



Först och främst, hej och tack för att ni verifierade mitt konto.

Jag håller just nu på och bygger om en gammal hästbuss till husbuss (inreder bakre delen) den främre delen har jag tänkt att lämna så länge och ta det vid senare tillfälle (där finns sovloft över förarstolen, kök och en toalett, eller toaletten saknas men finsn ett rum för det) problemet jag har är att dem tidigare har haft ett separat batteri till bodelselen (där allt går på 12v) och även om jag vill ha en separat bodelsbank så skulle jag vilja köra den på 24v också för att kunna öppna upp strömmen mellan startbatterier och bodel. och detta i sig är inget problem då det går att köra med DC/DC 24-12 men dessa har ett max Amp tal, och låt säga att det är angivet 20A, är detta då 24v20A eller 12v20A? skillnaden är enorm vad gäller hur mycket förbrukare dem klarar.

Och om man skulle vilja ha en högre Amp antal går det då att paralellkoppla dessa converters så som du kan paralellkoppla säkringar? med andra ord går det att koppla in 2st converters för att sedan dra ihop dem 2 12v+ för att avlasta varandra och därigenom öka antalet Ampere. Och om man kör denna lösning, behöver man då sätta dit likriktardioder på utströmmen så att strömmen inte kan cirkulera tillbaka in i convertern?

All el i bussen är i nuläget draget i väggarna och jag har ingen lust att riva dem för att kunna sprida förbrukarna så att säga. utan jag har en matarkabel som var ganska väl tilltagen så den når till ordinarie batterilåda, alternativet till dc/dc converter måste väl vara att ta matarströmmen på 12v systemet ifrån första batteriet i seriekopplingen, detta bör väl iof resultera i en avsevärd snedbelastning, men denna kanske kan avhjälpas genom att köra dubbla 12v laddare istället för 1st 24v laddare, och om man kör med 2st 12laddare (läst här på forumet att det är flera som föredrar just detta, hur kopplar man in dem då? bara sätter dem på varsitt batteri + och - ? jag tycker det borde fungera men blir tveksam iom seriekopplingen av batterierna.

Oj såg att texten rasade iväg, och det utan att ens ha presenterat mig ordentligt än... så dessa frågor får räcka för stunden och hoppas någon besitter mer kunskap i att blanda 12-24 system.

cheers.gif så länge.

//Björn
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post
 
Reply to this topicStart new topic
Svar
Tommy HBV 1
inlägg 22 Oct 2013, 17:17
Inlägg #2


Gold Member
*****

Grupp: HBV Medlem
Inlägg: 1615
Registrerad: 21-November 04
Från: Karlstad (Skutberget)
Medlemsnummer: 3



Hej Björn.
Jag har läst din berättelse och förstår dina funderingar.
Min första fråga är Hur mycket är det som är 12v och bundet till bodelen?[u]
Det bästa är att göra om allt till 24 volt då kan du använda den befintliga generatorn på bussen till laddning. inget tjafs med omvandlare motstånd eller som du skriver snedbelastningar. Det finns även några som använder omformare från 24v till 12v för laddning av 12 delen. Tyvärr så är det ingen bra lösning dom ligger ofta på 13.8 volt(skall upp till 14.4 v) och då får du aldrig batteriet fulladdat. med resultatet att det blir sulfatiserat och tappar kapacitet och livslängd.
Skulle du koppla in en konverter på varit batteri så måste du göra om systemet till tvåpoligt. i allstund batteri två i 24 volts serien måste vara helt separat från chassit. (det blir totalkortis på batteri två eftersom det redan är chassi jordat)
Slå gärna en signal det är lättare att förklara direkt. Men vi kan ha en öppen dialog här för det finns säkert många fler idéer än mina
Tommy HBV 1 070-3991828
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet


Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

 



Lo-Fi version Tid: 25th November 2024 - 04:02
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience