![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Jeppe HBV 344 |
![]()
Inlägg
#1
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 7 Registrerad: 13-October 13 Medlemsnummer: 3910 ![]() |
Har en scania -87 fd bokbuss . nyligen flyttade jag bussen 50m dagen efter hade jag "tappat" bort all ström till bussen , batterierna fullladdade .hjälp var skall jag börja leta
|
![]() ![]() |
Lars och Elisabet HBV 251 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1844 Registrerad: 4-April 10 Medlemsnummer: 1205 ![]() |
Om du har så lite borde du koppla lös batterierna, kolla vad dom ger var o ett, kolla om det finns nog vatten i cellerna och ladda dem. Om nåt dygn mätar du igen. Om volt-talet efter ett dygns laddning ligger runt 11 volt är det troligen nåt vajs på batteriet/erna.
Om dom visar 12 volt (givetvis var för sig) montera med väl rengjorda polskor. Medan batterierna laddas hinner du kolla alla anslutningar till startmotor och chassi. Ta isär och slipa metallblankt och vid jordanslutning(arna) kan du försöka få tag på nya taggbrickor att lägga mellan jordkabel/fläta och chassi. När du nästa gång kollar med batterierna anslutna, ha en rejäl startkabel till hands. OM du fortfarande får dåligt värde vid huvudströmbrytaren, "brygga över" med startkabeln o se om du får bättre fart på starten. Om så, byt strömbrytaren, men köp en som tål rejält med ampere! Instrument o belysning kan också dumma sig, då är det första att kolla matningen till säkringsdosor etc. Samma här är att putsa och ta bort oxider, blankt o fint ska det va. ![]() Lycka till ![]() ps. Strömstyrkan = ampere, Spänning = volt, så att det inte blir några missförstånd. Det kan leda till elände o kabelbrand mm ds -------------------- Jag kör hellre Diesel.
|
Jeppe HBV 344 |
![]()
Inlägg
#3
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 7 Registrerad: 13-October 13 Medlemsnummer: 3910 ![]() |
Om du har så lite borde du koppla lös batterierna, kolla vad dom ger var o ett, kolla om det finns nog vatten i cellerna och ladda dem. Om nåt dygn mätar du igen. Om volt-talet efter ett dygns laddning ligger runt 11 volt är det troligen nåt vajs på batteriet/erna. Om dom visar 12 volt (givetvis var för sig) montera med väl rengjorda polskor. Medan batterierna laddas hinner du kolla alla anslutningar till startmotor och chassi. Ta isär och slipa metallblankt och vid jordanslutning(arna) kan du försöka få tag på nya taggbrickor att lägga mellan jordkabel/fläta och chassi. När du nästa gång kollar med batterierna anslutna, ha en rejäl startkabel till hands. OM du fortfarande får dåligt värde vid huvudströmbrytaren, "brygga över" med startkabeln o se om du får bättre fart på starten. Om så, byt strömbrytaren, men köp en som tål rejält med ampere! Instrument o belysning kan också dumma sig, då är det första att kolla matningen till säkringsdosor etc. Samma här är att putsa och ta bort oxider, blankt o fint ska det va. ![]() Lycka till ![]() ps. Strömstyrkan = ampere, Spänning = volt, så att det inte blir några missförstånd. Det kan leda till elände o kabelbrand mm ds TACK FÖR TIPSEN .Har kollat batterierna, som är nya. tydligen är det till att dra in magen och krypa in under bussxxxx igen och försöka komma åt kablarna till startmotorn . finns det även en jordfläta mellan motor och kaross som det fanns på äldre personbilar ?? |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 27th April 2025 - 08:59 |
Designed from: ![]() |