![]() |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
![]() |
Jeppe HBV 344 |
![]()
Inlägg
#1
|
Newbie ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 7 Registrerad: 13-October 13 Medlemsnummer: 3910 ![]() |
Har en scania -87 fd bokbuss . nyligen flyttade jag bussen 50m dagen efter hade jag "tappat" bort all ström till bussen , batterierna fullladdade .hjälp var skall jag börja leta
|
![]() ![]() |
Tommy HBV 1 |
![]()
Inlägg
#2
|
![]() Gold Member ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1615 Registrerad: 21-November 04 Från: Karlstad (Skutberget) Medlemsnummer: 3 ![]() |
Hej igen
Sitter Huvudströmbrytaren på + sidan eller - sidan ? Ganska viktigt med tanke på att du fick 9.4 volt vid mätningen. Det verkar som om det är en spänning som kommer till brytaren genom en spole. ( om det nu inte är ett jordfel på - sidan) Det är inte som så att du även har en elektromagnetisk brytare någon stans som inte är aktiverad? Det där med elsystem på bokbussar är en djungel många gånger. Mitt förslag är att kolla + ledningen från batteriet vart den går. (troligtvis till startmotorn om huvudbrytaren sitter på minus sidan) Då skall alltså minuskabelen från batteriet gå till huvudbrytaren och därefter direkt i chassiramen. Då blir det alltså tvärsom om brytaren sitter på + sidan. Batteri + huvudbrytare och sedan vidare till Startmotorn. Batteri minus går då direkt i chassit Kolla samtidigt att du har ordentlig jord till multimetern när du mäter spänningsfall på plussidan (gärna en separat kabel direkt från minus polen på batteriet) Och tvärs om när du mäter spänningsfall på minussida. Tommy HBV 1 |
![]() ![]() |
Lo-Fi version | Tid: 27th April 2025 - 08:13 |
Designed from: ![]() |