Lite frågor kring EL och lösningar |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Lite frågor kring EL och lösningar |
*B.Nyström |
22 Oct 2013, 07:48
Inlägg
#1
|
Newbie Grupp: HBV Gäst Inlägg: 3 Registrerad: 16-October 13 Medlemsnummer: 3917 |
Först och främst, hej och tack för att ni verifierade mitt konto.
Jag håller just nu på och bygger om en gammal hästbuss till husbuss (inreder bakre delen) den främre delen har jag tänkt att lämna så länge och ta det vid senare tillfälle (där finns sovloft över förarstolen, kök och en toalett, eller toaletten saknas men finsn ett rum för det) problemet jag har är att dem tidigare har haft ett separat batteri till bodelselen (där allt går på 12v) och även om jag vill ha en separat bodelsbank så skulle jag vilja köra den på 24v också för att kunna öppna upp strömmen mellan startbatterier och bodel. och detta i sig är inget problem då det går att köra med DC/DC 24-12 men dessa har ett max Amp tal, och låt säga att det är angivet 20A, är detta då 24v20A eller 12v20A? skillnaden är enorm vad gäller hur mycket förbrukare dem klarar. Och om man skulle vilja ha en högre Amp antal går det då att paralellkoppla dessa converters så som du kan paralellkoppla säkringar? med andra ord går det att koppla in 2st converters för att sedan dra ihop dem 2 12v+ för att avlasta varandra och därigenom öka antalet Ampere. Och om man kör denna lösning, behöver man då sätta dit likriktardioder på utströmmen så att strömmen inte kan cirkulera tillbaka in i convertern? All el i bussen är i nuläget draget i väggarna och jag har ingen lust att riva dem för att kunna sprida förbrukarna så att säga. utan jag har en matarkabel som var ganska väl tilltagen så den når till ordinarie batterilåda, alternativet till dc/dc converter måste väl vara att ta matarströmmen på 12v systemet ifrån första batteriet i seriekopplingen, detta bör väl iof resultera i en avsevärd snedbelastning, men denna kanske kan avhjälpas genom att köra dubbla 12v laddare istället för 1st 24v laddare, och om man kör med 2st 12laddare (läst här på forumet att det är flera som föredrar just detta, hur kopplar man in dem då? bara sätter dem på varsitt batteri + och - ? jag tycker det borde fungera men blir tveksam iom seriekopplingen av batterierna. Oj såg att texten rasade iväg, och det utan att ens ha presenterat mig ordentligt än... så dessa frågor får räcka för stunden och hoppas någon besitter mer kunskap i att blanda 12-24 system. så länge. //Björn |
*B.Nyström |
25 Oct 2013, 12:30
Inlägg
#2
|
Newbie Grupp: HBV Gäst Inlägg: 3 Registrerad: 16-October 13 Medlemsnummer: 3917 |
tror jag kommer köra så mycket som möjligt 24v, har dock beställt hem en 24-12 20Amp till jobbet och finns väl viss risk att jag spär på chefens plånbok genom att köpa den själv haha. ska kolla hur kylskåpet går skulle tro eftersom allt annat är 12v förbrukare att detta också är Gas/230/12v och inte då det önskade 24v som man skulle vilja se där. men om det är 12v så är det väl bara till att se efter hur många ampere den kräver och beställa en kraftigare eller klenare 24-12 converter till det. hur jag än vrider och vänder så lär jag vilja ha en 24-12v för att kunna använda redan ägda bilstereos etcetera. och så som tanken har gått så är tanken att båda batteribankerna får bli 24v, dock inte bestämmt mig för batteristorlekar ännu... men lutar väl åt 180 eller 225or... Dem har jag ju nära till hands här på jobbet... lutar dock att det bara blir 1 batteripack till att börja med då jag vet att jag kommer stå med landström hela vintern här iaf...
Och även om jag skulle ut och fara med ett pack och dra slut på det så får man väl gå ut på sidan och dra i snöret till elverket... även om jag vet hur glada folket runt ikring blev nu i somras när jag brummade igång det klockan 06:15 för att ladda batterierna i husbilen för att kunna köra till campingen när dem öppnade... |
Lo-Fi version | Tid: 28th November 2024 - 19:57 |
Designed from: |