Ändring av totalvikt |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Ändring av totalvikt |
*Masse |
27 Oct 2013, 22:08
Inlägg
#1
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Hej!
På många registreringsbevis står det en "ursprunglig totalvikt" som är högre än fordonets totalvikt. Hur går det till att byta totalvikt på ett fordon? Varför är totalvikten sänkt på de flesta husbussar, som det verkar? Jag funderar på att installera en rejäl vedspis typ kökspanna och ha vattenburet värmesystem i min kommande buss. Grejer som väger rätt mycket, alltså. Vattentankar väger ju också om en vill ha stora. Går det att höja totalvikten igen till den ursprungliga, eller t.o.m. högre? Jag tycker det verkar som att ursprunglig totalvikt är lika med, eller strax under, summan av de garanterade axeltrycken. Går det att registrera om ett fordon ända upp till summan av nämnda axeltryck, utan ändringar i övrigt? Jag gissar att då måste en vara noga med viktfördelningen både vid byggnation och lastning så att det blir rätt för varje axel. /masse |
Bertil HBV30 |
28 Oct 2013, 14:38
Inlägg
#2
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej
Vid regbes väger man bilen och får fram tjänstevikt, sedan lägger man på den lastförmåga du måste ha med det bygge som är gjort. Den sammanlagda vikten måste ligga inom max axelbelastning, och som du skrev med rätt fördelning mellan axlar. Finns det sedan utrymme kvar efter att Bilprovningen räknat fram en preliminär totalvikt så kan du höja med motsvarande kilon som är kvar. mvh Berra |
*Masse |
28 Oct 2013, 16:55
Inlägg
#3
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Tack för bra svar!
Så det är alltså fritt fram att själv välja totalvikt på fordonet, så länge den ligger mellan Bilprovningens förslag och maximal axelbelastning? Är det bara att säga till vid registreringsbesiktningen eller ska en ha med en skriftlig begäran? Så vitt jag kan se så finns det inget skäl att hålla totalvikten låg. De viktgränser som finns för allmän väg gäller ju bruttovikt och inte totalvikt. Möjligen kan en vilja hålla sig under 7,5 ton för att fordonet ska få framföras med C1-körkort. Så varför har så många fordon lägre totalvikt än ursprungligen? Är det för att fordonens ägare inte vet att en kan begära högre totalvikt vid regbesiktningen? Eller är det så att besiktningsmännen inte anser att det går att lasta så mycket i en husbuss? Vad menas egentligen med den lastförmåga du måste ha med det bygge som är gjort. mvh Berra Är det fulla vattentankar, skåp och garderober, passagerare, plus lite sänglinne då? Jag läste någonstans att tjänstevikten skall inkludera full bränsletank samt vatten som hör till fordonet. Är det endast kylarvatten som avses? För en husbuss kan det ju bli avsevärt mer om en inkluderar gasol och alla vattentankar? Om tankvattnet inte räknas med i tjänstevikten utan i totalvikten så har en ju möjligheten att ta med annan last i stället, om en kör med tomma tankar. T.ex. om en besöker skroten och vill ta hem diverse tunga reservdelar. |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 23:59 |
Designed from: |