Ändring av totalvikt |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Ändring av totalvikt |
*Masse |
27 Oct 2013, 22:08
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Hej!
På många registreringsbevis står det en "ursprunglig totalvikt" som är högre än fordonets totalvikt. Hur går det till att byta totalvikt på ett fordon? Varför är totalvikten sänkt på de flesta husbussar, som det verkar? Jag funderar på att installera en rejäl vedspis typ kökspanna och ha vattenburet värmesystem i min kommande buss. Grejer som väger rätt mycket, alltså. Vattentankar väger ju också om en vill ha stora. Går det att höja totalvikten igen till den ursprungliga, eller t.o.m. högre? Jag tycker det verkar som att ursprunglig totalvikt är lika med, eller strax under, summan av de garanterade axeltrycken. Går det att registrera om ett fordon ända upp till summan av nämnda axeltryck, utan ändringar i övrigt? Jag gissar att då måste en vara noga med viktfördelningen både vid byggnation och lastning så att det blir rätt för varje axel. /masse |
Svea HBV77 |
28 Oct 2013, 20:04
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 1045 Registrerad: 1-June 05 Medlemsnummer: 43 |
Man räknar ut hur mycket bränsle, vatten och så vidare väger och efter det sätts vikten. Vi får alltså lasta 3,5 ton.
//Sussie |
Lo-Fi version | Tid: 29th November 2024 - 23:50 |
Designed from: |