Ändring av totalvikt |
Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )
Ändring av totalvikt |
*Masse |
27 Oct 2013, 22:08
|
Member Grupp: HBV Gäst Inlägg: 20 Registrerad: 22-September 13 Medlemsnummer: 3784 |
Hej!
På många registreringsbevis står det en "ursprunglig totalvikt" som är högre än fordonets totalvikt. Hur går det till att byta totalvikt på ett fordon? Varför är totalvikten sänkt på de flesta husbussar, som det verkar? Jag funderar på att installera en rejäl vedspis typ kökspanna och ha vattenburet värmesystem i min kommande buss. Grejer som väger rätt mycket, alltså. Vattentankar väger ju också om en vill ha stora. Går det att höja totalvikten igen till den ursprungliga, eller t.o.m. högre? Jag tycker det verkar som att ursprunglig totalvikt är lika med, eller strax under, summan av de garanterade axeltrycken. Går det att registrera om ett fordon ända upp till summan av nämnda axeltryck, utan ändringar i övrigt? Jag gissar att då måste en vara noga med viktfördelningen både vid byggnation och lastning så att det blir rätt för varje axel. /masse |
Bertil HBV30 |
29 Oct 2013, 15:03
|
Gold Member Grupp: HBV Medlem Inlägg: 311 Registrerad: 15-March 08 Medlemsnummer: 598 |
Hej
Nu är jag inte säker på det jag skriver: Tror att man räknar med halva vikten på innehåll i tankar gällande färsk-, grå- och svartvatten i tjänstevikt. Definitivt något man bör kolla upp. Däremot kylvatten och bränsle räknas på fulla tankar. Nu är jag säker på att det jag skriver har stämt (men vet inte om det har ändrats): det bygge som är gjort Det antal PASSAGERARE man får ha i husbilen baserades på antal godkända sov- respektive sittplatser efter regeln: alla PASSAGERARE måste ha sovplats, några sängar får vara mindre, t.ex. barnsängar. lastförmåga du måste ha med det bygge som är gjort Bilprovningen har ställt krav på en viss lastförmåga baserad på 100 kg grundlast + x antal kilo per kvadratmeter av "ytan i bodelen" + 70 kg per passagerare. Vad som påverkade detta är besiktningsmannens sätt att räkna "ytan i bodelen", och jag visste inte förrän i besiktningshallen vilken yta man räknade på. Antal passagare man max får ha styrde siffran, har inte med antal sittplatser eller sovplatser husbilen har. Bästa sättet att veta vad som gäller är att ställa alla frågor och föra diskussioner med den person som har ansvaret för Registreringsbesiktningar på den station man har valt. mvh Berra |
Lo-Fi version | Tid: 30th November 2024 - 00:01 |
Designed from: |