Välkommen gäst ( Logga in | Registrera )

> Ã„ndring av totalvikt
*Masse
inlägg 27 Oct 2013, 22:08
Inlägg #1

Member
**

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 22-September 13
Medlemsnummer: 3784

Hej!

På många registreringsbevis står det en "ursprunglig totalvikt" som är högre än fordonets totalvikt. Hur går det till att byta totalvikt på ett fordon? Varför är totalvikten sänkt på de flesta husbussar, som det verkar?

Jag funderar på att installera en rejäl vedspis typ kökspanna och ha vattenburet värmesystem i min kommande buss. Grejer som väger rätt mycket, alltså. Vattentankar väger ju också om en vill ha stora.

Går det att höja totalvikten igen till den ursprungliga, eller t.o.m. högre? Jag tycker det verkar som att ursprunglig totalvikt är lika med, eller strax under, summan av de garanterade axeltrycken. Går det att registrera om ett fordon ända upp till summan av nämnda axeltryck, utan ändringar i övrigt? Jag gissar att då måste en vara noga med viktfördelningen både vid byggnation och lastning så att det blir rätt för varje axel.

/masse
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
Svar
*Jaska
inlägg 3 Nov 2013, 22:09
Inlägg #2

Advanced Member

Grupp: HBV Gäst
Registrerad: 28-July 13
Medlemsnummer: 3548

Vanligen väger man ju ned fordonet av skatteskäl, så att fordonsskatten ska bli lägre eller att man inte har körkort nog för att framföra sitt fordon annars.

Detta leder till att vissa husbilar som väger 3,220 kg bara får lasta cirka 280 kg innan man uppnått tillåten maximal totalvikt för B eller BE-körkort...

VID VÄGNING: Fordonets vikt får aldrig överskrida det maximala antalet kilon som står i regbeviset.
Överlastavgift beräknas med lastvikten som bas, vilket innebär att i fallet ovan är 560 kg last lika med 100% överlast.
Det är alltså värre att lasta 280 kg för mycket i ett sådant fordon än att lägga på tio ton extra på en timmerbil. Tänkvärt...

Man får viss rabatt vid vägning, men storleken på denna varierar med polisens utrustning.
Vet man att man är illa ute kan man prova att tvärnita hårt och bestämt på polisens mobila vågar.
Man kan dock tänka på att de fasta vågarna vid vägkanten överlever detta.

Vikterna på min buss är 10,350 tjv och totvikt på 16,000. Passagerarantal är förare + 6, dvs 7.
Någon ytberäkning var det inte tal om den 25 oktober.

Medhavt vatten och slurp i avloppstankar är last och räknas aldrig in i fordonet.

--------------------
Luleå. Det är hit man kommer när man kommer hem. Där gäddan slår i vassen.
Där klara bäckar porlar, och midnattssolen strålar ger liv.
Där djupa skogars sus bara ibland överröstas av djurens lockrop.
Där fåglarna kvittrar, och midsommarjäntorna fnittrar.
Det är Lule...
User is offlineProfile CardPM
Go to the top of the page
+Quote Post

Inlägg i det här ämnet

Reply to this topicStart new topic
1 användare läser det här ämnet (1 gäster och 0 anonyma användare)
0 medlemmar:

Lo-Fi version Tid: 29th November 2024 - 23:40
Designed from: InfinityStyles.com
IPS Driver Error  

There appears to be an error with the database.
You can try to refresh the page by clicking here.

Error Returned

We apologise for any inconvenience